Hoi Modelspoorvrienden,

Hierbij een eerste schrijven van mijn hand op dit Blog. Hoop dat dit meteen op de juiste plek zichtbaar wordt anders hoor ik graag wat ik anders kan doen 🙂

Na een klein debacel (mijn grote schaduwstation, waar ik aan het bouwen was, na 4 jaar tegenaan zitten hikken, helemaal uit elkaar gehaald), was het vrouwlief (die me tot op nu nog altijd gesteund heeft!) die zei, waarom begin je niet met iets kleins… Ik… en iets kleins, daar moest ik eerst een aantal keer over nadenken. Heb mijn grootste frustratie met haar gedeeld: moet iedere keer naar zolder om daar een andere trein uit de berg met dozen te graven als ik eens met iets anders wil rijden, kwam het verlossende idee: waarom zet je niet een paar lage kasten in de huiskamer neer, zet daar je treinen in en maak daar een treinbaantje op. Nu had ik met dat idee al langere tijd rondgelopen: een aantal keuken onderkasten (van Ikea) aanschaffen en daar al mijn rollende materieel in zetten… Was hiervoor al een paar keer op onderzoek uit geweest en naar van die mooie laden systemen gekeken en… gerekend… daar schrok ik toch wel van (een paar hele mooie treinen…).

Het toeval wilde dat een volwassen (voorraad)kast die in de huiskamer stond, plaats moest maken voor een erfstuk en ik daar de zaag in zette om er twee (x2) onderkasten van te maken. Dat dit de opstap voor het lage kasten idee was, kon ik toen nog niet bevroeden. maar na de opmerking van vrouwlief, het licht gezien, zitten stoeien met m’n onderkasten en weer naar Ikea gegaan maar nu alleen voor de voordeligste onderkasten met de voordeligste deurtjes en wat planken… Want als het op zolder in dozen zat, kon ik het toch ook beneden in dozen bewaren? Maar dan ieder op een eigen plank; niks geen gedoe meer om iets (onder) uit de stapel te halen… Om een lang verhaal kort te maken: we hebben tegenwoordig weer flink wat ruimte in de berging op zolder, en heb nagenoeg al het treinmateriaal uit de dozen gehaald en in de onderkasten gesorteerd staan. Wat een heerlijk fenomeen is dat: de treinen direct onder de treintafel!!

Dat was meteen ook het startschot om aan een ‘kleine’ baan te beginnen: 8 opstelsporen (variërend van 2,5 tot 7,5 meter, met aan beide zijden 4 kopspoortjes van 1,10 meter op een ruimte van iets meer dan 7 meter bij 70 cm (op de uiteinden is de diepte 115 resp. 120 cm). Het schaduwstation had ik in een paar dagen getekend (AnyRail), en daarna was het nog een aantal dagen om het zichtbare deel uit te werken. Ik ben al een hele tijd gefascineerd door de Polmengo brucke die in het zuidelijke deel van het Gotthard traject zit (vanuit Airolo, vlak voor Faido) en momenteel zijn schoonheid verliest doordat men de kantonstraat opnieuw aan het inrichten is… Maar alleen een brug op ca. 7 meter zichtbaar modelspoor en dan helemaal geen enkele afwisseling oid… dat zou wel heel snel heel saai worden. Nu was een groot station al uit den boze want dan heb je aan beide zijden minstens 1,5 tot 2 meter voor wisselstraten nodig, blijft er een kleine 3 meter over voor een perron. Aangezien ik graag een realistisch spoorplan wil neerleggen en dus: lange wissels gebruiken ipv korte, bleef er van die 3 meter nog minder over en zet daar dan maar eens een trein met 11 tot 13 wagons langs weg… Helaas, geen groot station (wil in aanvang geen concessie doen in de treinlengte). Dus daarom een klein en eenvoudig station. Nu zal iedere Gotthard liefhebber vast wel eens van Wassen gehoord hebben 🙂 . Ik denk daarbij aan twee korte perrons waar een lokaal treintje de buurt op de been houdt (/hield => er stopt al een hele tijd geen enkele trein meer: Wassen wordt bediend door de (post)bus). En vele veeele lange personen- en goederentreinen die daar doorheen dender(d)en… (in de periode 2000-2004 gebeurde dat -gelukkig- nog volop!!)… Precies wat ik zocht !!

Het station is dus Wassen geworden, maar dan wel op het baanvak Airolo – Faido met de Polmengo brucke (waar de Wattinger keertunnels liggen). Gelukkig kan dat in je eigen modeldroomwereld 🙂

Genoeg geklets: eerst eens wat plaatjes: het sporenplan in het schaduwstation:

Om hoogte te maken naar het station zijn er twee hellingen:

Wat wordt afgesloten met een heel simpel station (plan) met lekkere slanke wissels 🙂

Dan nu een foto: schrik niet van de rommel!! De foto is genomen vanaf de Polmengo brucke (in aanbouw 🙂 direct aan je linker hand) richting het station. Merk op dat onder het geheel het schaduwstation ligt (en dat er ook gewoon gereden kan worden, ondanks de rommel)

De perrons in het station zijn niet langer dan 1,5 meter wat voor mijn doel lang genoeg is (voor een NPZ of Flirt). Heb eerst een aantal technische problemen moeten overwinnen Koploper, Digikeijs en aansluitfouten, waarmee de grootste kinderziekten er nu zo langzamerhand uit zijn waarna ik de boel dicht kan gaan maken. Eerdaags komt de achtergrond (een fotoprint) waarna begonnen kan worden met de contouren van de bergen. Zit nog wel met de scenery op de voorgrond te worstelen: wordt het een helling met gras en wat huizen (á la Wassen) of wordt het een waterpartij (van Polmengo naar Faido => zo is de baan oorspronkelijk ontworpen)… Door de plaats van het stationsgebouw (die staat in Wassen aan de dal-zijde), blijft er weinig plek over voor een waterpartij…ik ben er nog niet uit…

Maar ook op technisch gebied is er nog van alles te doen: heb nog een flink aantal personenwagons liggen en, voor mijn gevoel, een paar duizend Chinese Preisertjes 🙂 die eerst geverfd moeten worden en daarna een zitplaats kunnen krijgen in één van de vele wagons die nog van binnenverlichting moeten worden voorzien… En dan nog de fraaie instructies van Mattias om middels video-avonden realistische (goederentrein) treincombinaties samen te stellen. Daarnaast staat ook op mijn verlanglijstje: weatheren…

Allemaal luxe-problemen 🙂 en gelukkig hoeven ze morgen nog niet klaar te zijn 🙂

Ben nu lekker bezig met details van station Wassen en de directe omgeving te verzamelen om een realistische omgeving bij elkaar te arrangeren. Heb daarbij al wat geëxperimenteerd met de zelfbouw van seinen: heb daar een hoop van geleerd (vooral ook: hoe het niet moet) maar ook met de tunnels en steunmuren (1-op-1 overgenomen vanuit foto’s): dat smaakte al naar meer 🙂

Ben nog nooit in zo’n korte tijd zover gekomen met de bouw van een modelbaan dus ben dik tevreden en kan zo af en toe eens lekker een paar uurtjes rijden en stoeien met de Koploper instellingen om het nog beter/fraaier te laten lopen. Of gewoon met de hand, alhoewel ik eerlijk moet bekennen dat je koploper werkelijk heel fraai een trein in beweging kan laten zetten. Het remmen gaat soms wat minder genuanceerd maar dat is vooral een kwestie van tijd (Koploper veel laten oefenen…)

Veel spoors plezier en hopelijk tot gauw!!

Met vriendelijke groet, Erik

P.s naderhand nog de foto’s toegevoegd van ‘het mangat’ en de servo’s ‘binnen handbereik’

het mangat
Servo’s binnen handbereik

8 gedachten over “Polmengo… of was het toch Wassen? :-)

  1. Hey Erik, wat leuk wat van jouw bouwsels te mogen zien. Ik vind de manier waarop je tot het ontwerp bent gekomen heel mooi afgewogen. Duidelijk wat je wel en niet wil en daarvan de consequenties aanvaard en verwerkt. Die eeuwige balans….
    Hier komen lange treinen volgens mij heel mooi tot hun recht. Misschien een filmpje?

    Blijf plaatsen ik ben benieuwd naar het vervolg.

    Geliked door 1 persoon

    1. 🙂 een filmpje 🙂

      Ja natuurlijk !!

      De omgeving heeft nog helemaal niets weg van een modelspoorbaan maar eerder van een werkplaats dus ben er op het ogenblik niet heel guitig mee. Heb al wel het e.e.a. via de WhatsApp gedeeld maar was zelf eigenlijk niet zo tevreden over het beeldmateriaal dus ben daar nog over aan het broeden.
      Maar het was leuk om een verhaaltje te schrijven dus reken op een update zodra er weer iets vermeldenswaard voorbij komt.

      Heren (Herman incluis), dank voor jullie reactie 🙂

      Like

  2. Precies wat Arjan al schreef “hier komen lange treinen mooi tot hun recht”. Een mooi lang gerekte baan al dan niet verplicht, want ruimte komen we allemaal tekort.
    Groet Herman.

    Like

  3. Een fijne bijdrage met een duidelijk verhaal Erik over je nieuwe baan !
    Het zal zeker ook mooi worden met al die hoogte verschillen in het landschap en slanke wisselstraten waar ik als drie- railer altijd jaloers op ben. Vraagje ! Op de foto zie ik het schaduwstation ingeklemd tussen enerzijds de achterwand/muur, het landschap dat aanstaande is en anderzijds de bodemplaat. Is de toegankelijkheid op deze plaatsen wel gewaarborgd i.v.m. de vele wissels ?

    Like

    1. Een scherpe waarneming 🙂 Ja: daar ligt een uitdaging 🙂
      Heb de kasten van rechts naar links neergezet maar ben de baan van links naar rechts gaan opbouwen. Aan de linker kant (waar ik de meeste ruimte had) heb ik een mangat gemaakt waar vanuit ik de servo’s van de wissels kan onderhouden. Aan de rechter kant had ik beduidend minder ruimte (om geen ruzie te krijgen met vrouwlief en de doorgang naar het terras) waardoor er geen plek meer was voor kopsporen én een mangat, dus heb ik het mangat daar laten vallen en heb de servo’s min of meer binnen ‘handbereik’ geplaatst. Echter, ik heb één plek op de baan met twee overloopwissels in het hellende vlak zitten die heel erg krap is ingepast en dacht: ik leg de wissels er één keer goed in en dan gaat het vast goed komen… Nou ja, je snapt natuurlijk wel dat dit de plek is waar ik de meeste (vervelende) problemen ondervindt… Heb besloten om een degelijke opstap te maken zodat ik met mijn volle gewicht op de baan kan staan voor het geval het daar weer mis gaat. Ik heb al een rijrichtingverbod ingesteld voor lange treinen vanuit een bepaald spoor zodat ik wat minder vaak last heb van ontsporingen. Ik kan de wisselsectie er niet uithalen door de ongunstige ligging… totdat ik het een keer goed zat ben, dan kan natuurlijk alles… 🙂 🙂
      Dat moment is nog niet gekomen en probeer ik ook nog uit te stellen 🙂
      Maar de rest is behoorlijk goed bereikbaar!!
      Besef dat alle scenery demontabel is/gaat worden. Het kan natuurlijk dat er ontsporing in het schaduwstation ontstaat en daar moet ik ook bij blijven kunnen. De plaat is dan wel 70 cm diep maar daarvoor moet ik wel over sporen heen buigen (waar bovenleiding over komt) dus is het best een opgave om achterin te komen maar heb (nog) geen serieuze ontsporing in het schaduwstation gehad… (even afkloppen).
      Er zijn natuurlijk ook altijd nog constructies met gebogen trappen te verzinnen of evt. een soort van ‘strijkplank’ waar dat nodig mocht zijn. Wil dat ook nog een beetje af laten hangen van wat ik nog tegen ga komen.

      Ik ga het gewoonweg nog ervaren 🙂

      Dank voor je reactie !! 🙂

      Like

    2. P.s.1. Weet dat er mooie constructies mogelijk zijn met slanke wissels waarbij de te kruisen railstaaf als puco voor de sleper beschikbaar is/gebruikt wordt. Alleen een wissel open rijden is er dan niet meer bij maar dat zal in dat geval geen probleem zijn.
      P.s.2. Heb er specifiek voor gekozen om alle scenery demontabel te hebben/houden:
      – ik ben een perfectionist dus wil graag alles tot in de puntjes op orde hebben,
      – maar ben daarnaast ook een realist en begrijp dat ik het niet meteen in de eerste keer ‘geweldig’ zal doen. Sterker nog: ben wat dat betreft nog aardig bleu dus bij de eerste creaties zal ik een paar maanden later al denken: gôh, heb ik dat gemaakt? Wat ging er toen door me heen dat het er zo uit ziet? Tijd om het een stuk beter te doen!!
      Daarnaast: de rails zit vast dus daar kom ik voorlopig niet meer vanaf (is ook vrijwel geen ruimte voor), maar de scenery: daar kan ik nog wel heel veel in variëren dus… wie weet. Het zullen geen 4 seizoenen worden maar dat er delen komen die zo nu en dan worden omgewisseld, ja, ga daar gerust vanuit. En daarbij, bij een groot deel kan ik niet normaal bij komen dus wordt het het stuk uit de baan nemen, en -als het ware- op de keukentafel verfraaien en weer terug zetten.
      Heb er zin in 🙂

      Like

  4. Dag Erik,

    Nu even tijd gemaakt om te reageren: en ja je zit op de goede plek, Leuk om weer eens van je vernemen door het posten van je bijdrage.

    Je hebt al heel wat baanplannen gehad en laten zien, modules en diorama’s gemaakt en steeds weer niet de uitkomsten van wat je eigenlijk zou willen. Heel tof dat je vrouw meedenkt met je plannen en tot andere en pragmatische inzichten komt (ik ben ook zo’n boffert).

    Maar ik zie dat het toch een mooie en grote baan gaat worden met een soepel sporenplan. Een klein station kiezen is ook in jouw geval de beste keuze. Want een groot station vraagt ook om een groooooooooooooooote baan. Dat is voor een particuliere modelbaanbouwer nauwelijks weggelegd.

    Ga jij vanuit het mangat ook je baan bedienen Erik??

    Ik heb je in het vizier en blijf je hier volgen! Succes met het doorbouwen. .

    Geliked door 1 persoon

    1. Hoi Henk,
      Het bedienen gaat met behulp van m’n mobiel dus kan vrij langs de baan lopen… Mijn mobiel heeft verbinding met de DR5000 en daarmee kan ik een aantal zaken handmatig regelen. Aan de andere kant staat er nog een laptop met Koploper tegen de DR5000 te kletsen en… samen komen we er wel uit (alhoewel Koploper soms wat meer aandacht nodig heeft dan aanvankelijk gedacht maar dat ligt niet aan Koploper… maar eerder aan de bediener en configurator… :-).
      Het leuke van een simpeler sporenplan is dat je al vrij vlot rond kunt rijden en dat was dan ook snel het geval. En als ik op een avond zin heb om even een uurtje wat te laten rijden, dan is dat ook goed mogelijk…
      Nu komt de grootste uitdaging: de aankleding van de baan…
      Dank voor je reactie !!

      Like

Plaats een reactie