Deze lokloods is op basis van de lokloods die in Erstfeld (Ch.) staat, omdat ik er maar een paar foto’s van heb kan ik hem niet precies na maken, maar dat vind ik minder belangrijk.
Ik heb nu tenminste een voorbeeld voor een lokloods die ik op mijn volgende baan kan zetten. De lokloods die ik nu heb is een loods voor stomers en dat vind ik niet zo passen.

Het gaat hier om het rechterdeel wat, wat terug naar achter staat.

Hier wat dichterbij.

De voorzijde heb ik eerst op normaal papier getekend met de maten er bij om het daarna op karton (1 m/m) te tekenen en uit te snijden. De loopdeur is niet origineel, en deze heb ik bij nader inzien naar de zijkant verplaatst, wat je zelf mooi vind.

Een van de 2 zijkanten; idem als voorzijde. Aan de zijkanten worden steunberen aangebracht.

Na het uitsnijden van de ramen heb ik de steunberen er tegenaan geplaatst, en goed vastgelijmd. De steunberen heb ik eerst goed laten dragen omdat het karton er kops wordt op gelijmd. zie onder.

Na dat de ramen zijn geplaatst met omlijsting en de vensterbanken worden de 4 wanden aan elkaar gelijmd, de latjes aan de binnenzijde zijn voor wat stevigheid te krijgen en tegen het kromtrekken van het karton wanneer het geschilderd word. De verf die ik gebruik is waterverf van de Action, voor de muren voeg ik altijd wat gezeefd schelpenzand toe,(Schelpenzand wordt gebruikt voor bodembedekking in vogelkooien.) dit om het ruwe effect van stucwerk te krijgen. Zelf vind ik het erg mooi. Zeker niet te veel zand toevoegen anders wordt het een dikke brij, de verf met het zand moet goed strijkbaar blijven.

De donkere randen om de gotische ramen zijn geschilderd, de randen om de vierkante ramen zijn van 1 m/m balsahout gemaakt, de vensterbanken van 2 m/m balsahout.

De rails ligt er in en heb ik opgevuld met op maat gezaagd multiplex en wederom karton er tussen, dit ook vies gemaakt want er wordt tenslotte gewerkt.  De rails zijn ook bezetmelders, zodat ik later via i-train kan zien waar welke lok staat.

Hier heb ik in de loods de hangbalken aangebracht voor de bovenleiding, daarna de bovenleiding aangebracht en in de vloer de stroomvoorziening voor de locs gelegd. Tegen de achtermuur heb ik ook nog een houtenbalkje aangebracht met buffers.

Even een lok er in geplaatst met de pantograaf omhoog, de hoogte van de bovenleiding is perfect.

De hangbalken heb ik aluminiumkleur geschilderd en de bovenleiding met bruin/groen gemengd geschilderd, ook de stroomvoorzienig voor de locs ligt er in, dit is een dun koperdraadje dat van de middengeleider van de rails is afgehaald en over het karton  strakgetrokken en vastgezet.

Hier met licht aan, aan beide zijden zijn 2 ledjes geplakt voor het licht. Het kiertje boven de deuren is inmiddels gedicht. Mooi sfeertje.

Ook het dak is van karton en de betumen zijn schuurpapier, wat ik later nog heb zwart geverfd, ook heb ik nog een lichtvenster in het dak gemaakt.

De deuren kunnen worden gehangen.

Een lok in de ingang, staat altijd mooi voor een foto. Let op!! Op de rechterdeur heb ik vastzet pennen gemaakt. Hoort erbij, toch?

Ook heb ik rondom dakranden geplaatst zoals in het echie en het dakvenster is geplaatst.

Al bij al lijkt het toch een mooie loods geworden voor op mijn volgende baan.

Groet Herman.

3 gedachten over “Lokloods “Erstfeld”

Plaats een reactie