Voor mijn perron was ik al geruime tijd op zoek naar een perron onderdoorgang. Ik ben wel wat voorbeelden tegen gekomen op diverse fora totdat vorig jaar een bouwverslag van een messingbouwpakket hier op het Swissgroep geplaatst werd. Ik ben op de site van Decapod gaan kijken ben ik toen een perron onderdoorgang tegen gekomen.
Ik heb drie onderdoorgangen nodig. Let op in elk pakket zitten twee messing sets en een handleiding.
De handleiding is ook op de site van Decapod terug te vinden.

10 IMG_4314
Etsplaatje perron onderdoorgang

Aangezien mijn Frans slecht is heb ik alles via Google vertaald en op zich viel dit mee.
Ik heb zoveel mogelijk geprobeerd om de handleiding te volgen.

De benodigde gereedschappen zijn :
Photo Etch Part Bender
Een speciale kniptang van Xuron om de etsdelen los te knippen
een klein hamertje
enige pincetten
kleine vijltjes
soldeerbout en soldeerpasta

Begonnen wordt om de twee zijkanten uit te knippen. In plaats van de kniptang heb ik hier een zgn. scalpelmesje gebruikt omdat ik met de kniptang er niet tussen kwam. Het geheel op een houten plaat gelegd met een hamertje een tik op het mesje geven.

15 IMG_scalpel scalpelmesje

Hierna zullen de zijkanten netjes loskomen. Eventueel met de kniptang of een vijltje alles glad vijlen.
Daarna kun je alle treden losknippen met de tang, dit gaat wel. Eventueel ook de braampjes weg vijlen. Je houdt een paar treden over. En let er op dat de bovenste tree anders is.
Volgens de handleiding moet je de zijkanten met de treden solderen. Ik heb er voor gekozen om bovenzijde van de zijkanten eerst om te vouwen. Om dit te later te doen zag ik niet zitten. Let op hoe je de vouwlijnen in de bender legt : altijd aan de binnenzijde.

Het bovenste deel van de bender heb ik los geschroefd de zijkant er op gelegd en weer terug geschroefd. Nog niet helemaal vast draaien. Voorzichtig op de juiste plaats positioneren en vast schroeven. Alles heb ik met een vierkant stift (uit een deurslot) gebogen.

20 IMG_4270

Als alles netjes haaks is alles weer loshalen en nu langs de tweede lijn buigen. Er op letten dat de opening precies over de knop valt.

30 IMG_4322

De vierkant stift in gebruik:

40 IMG_4320

Je ziet dat de zijkant er precies overheen valt.

50 IMG_4271

Het laatste stukje moet nog iets doorgezet worden.  De zwarte plaat van de bender is net iets te dik. Door verschillende plaatjes metaal op elkaar te leggen kan je de benodigde dikte krijgen. Het geheel op een vlakke onder grond leggen met de omgezette kanten naar boven. Op onderstaande foto is te zien hoe je het laatste stukje kunt omzetten. Door een aantal keren heen en weer te wrijven moet het lukken. Als het goed is zijn de hoeken 90 graden.

55 IMG_4296

Hier na alle treden vouwen.  Er blijven een paar treden over. Het vloertje beneden hoeft niet gevouwen te worden.

Nu komt het lastigste deel : hoe krijg ik nu de zijkanten netjes parallel aan elkaar en hoe kan ik alles vast pakken zonder dat het uit elkaar valt ?

Ik heb een blokje aluminium precies op de breedte gefreesd van de treden. Twee gaatjes er in getapt. Verder twee klemstripjes met elk 1 gaatje er in.

60 IMG_4318Het hulpstukje

Op onderstaande foto zie je hoe een en ander in zijn werk is gegaan. Het geheel is nu vast te pakken zonder dat alles uit elkaar valt. Er moet alleen voor gezorgd worden dat de bovenzijde ( ligt onder ) vlak ligt en dat de zijden precies parallel lopen. Dit kan je met een klein winkel haakje controleren.

65 IMG_4325

Je werkt van onder naar boven.
Als dit goed is kan je het vierkante vloertje er tussen klemmen met twee treden. Om een begin te krijgen met solderen heb ik het geheel voorzichtig met twee passers geklemd omdat anders de zijkant niet strak kwamen te zitten. Ik heb alles aan de onderzijde gesoldeerd. De “vloeibare-soldeer” van Decapod heb ik gebruikt. Dit ging prima : een beetje aan een tandenstoker in op de betreffende plaats smeren, niet te veel. Daar na een hete soldeerbout er bij en alles vloeit prima.
Als eerste heb ik van het vloertje de buitenste twee lippen gesoldeerd, als deze goed zitten dan de andere twee.
Tijdens het solderen heb ik alles diverse keren met warm water goed afgespoeld, eventueel met benzine schoon gemaakt en schoon gekrabd.

70 IMG_4329

Elke keer heb drie traptreden geplaats en er één vast gesoldeerd. De treden hebben wat speling en kunnen daar door wat verschuiven. Eventueel met een pincet o.d. de te solderen trede iets aandrukken zodat hij goed zit.
De laatste trede is een afwijkende.

Als laatste wordt het plafond met wand geplaatst. Eerst de bovenrand vouwen :

80 IMG_4284

90 IMG_4287

En het laatste stuk “handmatig” vouwen tot dat dit weer parallel staat. Even controleren of alle hoeken 90 graden zijn.

55 IMG_4296

Het laatste deel:

de hoek opmeten tussen plafond en de verticale wand en proberen deze zo dicht mogelijk te benaderen. Als deze correct is kunnen we dit onderdeel ook solderen. Hier heb ik het malletje beruikt om alles vast te zetten tijden het solderen. Eerst het plafond aan de beide uit einden solderen, controleren of alles goed zit en daarna de andere kant. Als dit ook correct zit dan de beide klemmetjes los halen, blijft alles goed zitten dan de verticale wand solderen. Eventueel het malletje naar deze zijde kant verplaatsen.

100 IMG_4299

Er kan een keuze gemaakt worden tussen 2 soorten hekken : een oud of een modern. Ik heb gekozen voor de oude uitvoering. Dit is een erg fragiel. Ik heb het hekwerk los gemaakt met het scalpelmesje.

Om de bovenzijde glad te maken heb ik het tussen de bender geplaatst zodat ik het makkelijk kon vijlen:

110 IMG_4301

Het hekwerk twee keer vouwen, het moet redelijk eenvoudig passen.
Bij de moderne versie moet een nog een leuning op gezet worden. Dan de trap op zijn kop leggen vanaf de onderzijde solderen. Het resultaat moet er dan ongeveer zo uitzien: 

120 IMG_4208

Hierna heb ik de zijkanten los gehaald en de leuningen. De leuning houders moeten 2 x gevouwen worden en onder een speciale hoek. Als het goed is vallen de houders in de 2 gaatjes in de wand. De ronde boven krijgt ook nog een knip. Ik moest de houders ook iets bijbuigen tot de gaatjes en houders overeen kwamen. Op de bij geleverde handleiding zie op blz. 3 hoe de leuninghouders gevouwen moeten worden.

Als laatste heb ik alles in een licht grijze grond verf gespoten, in mijn geval Tamiya Hellgrau. De twee zijkanten en twee leuningen heb ik nog niet vast gezet. Beter een paar keer dun spuiten dan één keer dik. Dan blijven de details zichtbaar en vloeien de gaatjes van het hekwerk niet dicht.
Al vorens te spuiten heb ik alles ontvet. Daartoe had ik sterke ontvetter in een in spuitflacon gekocht. Een paar keer goed inspuiten even laten in werken en afspoelen met warm water.
De grijze grondverf was voor mij een goede imitatie voor beton of grijs geschilderd beton. Dus dit heb ik zo gelaten. Alleen het hekwerk wilde ik zwart hebben. Daartoe heb ik alles wat grijs was afgeplakt met masking tape met verschillende breedtes. Dit was een tamelijk priegelwerkje : allemaal stukjes van 5 of 6 mm lengte onder het hekwerk rond de staanders. Toen al het grijze niet meer zichtbaar was met de zwarte spuitbus erover. Het bleek dat 1 x voldoen was.
Hierna de kijken of beide leuningen nog paste. Eventueel de gaatje iets groter maken. Als dit alles past dan de zijkanten met 10 seconden lijm vast lijmen. Deze lijm heb ik ook gebruikt voor beide leuningen.

En zie hier het resultaat:

130 IMG_4337

5 gedachten over “DECAPOD – Perron onderdoorgang

  1. Dag Henk,
    Ik schreef het je al in je conceptbegeleiding: Mooi artikel, prachtig en heel duidelijk beschreven hoe je deze onderdoorgang gemaakt hebt. Ook je foto’s zijn erg scherp.

    Je hebt een pronkstukje op je baan!

    Like

  2. Hoi Henk, wat een werkje zeg, en dan het resultaat… om van de smullen!! Ik zou zeggen: meer dan geslaagd !! TOP. Vooral ook de uitleg: die is ook uitstekend.

    Graag meer 🙂 => je moest er toch nog twee doen, toch? 🙂

    P.s. Is het nog een idee om de tegelwand iets te verweren/vervuilen?

    Like

  3. Hey Henk, dat is inderdaad mooi spul om mee te werken, en het resultaat mag er zijn. Ik heb ook nog even gekeken op hun site, de prijs valt mij alleszins mee.
    Mooie aanwinst weer voor de baan.

    Like

Plaats een reactie