Ik zal jullie wel even uitleggen wat mijn plannen zijn. Mijn baan bestaat uit verschillende lagen en wordt aangestuurd met I-Train waar ik zeer tevreden over ben; de onderste laag ligt op 0.75 m hoogte en is een schaduwstation met 6 opstelsporen met daar omheen een omloopspoor, dit werkt geheel automatisch. Daarboven op 0.90 m. ligt het grote station “Göschenen” met de 2 tunnelingangen naar de Gotthard, het sporenplan van het station komt voor 80% overeen met de werkelijkheid, enkele aanpassingen daargelaten. Omdat ik nogal wat stomers heb, heb ik naast het station een baanwerkplaats gemaakt met een draaischijf, lokloods en kolenbunker, lekker nostalgisch. Van het station gaan we via de rechter tunnelingang naar een lager gelegen laag met een keerlus om van daar uit in tegengestelde richting het station weer binnen te rijden, vervolgens nemen we de linker tunnel om buiten de grote spiraal om naar een hoger gelegen paradespoor te gaan die weer een tunnel (nu aan de rechterzijde) ingaat naar een klimspiraal van 2 omw. naar het bovenste gelegen kleinere station van daaruit gaan we via de grote brug naar de grote spiraal om af te dalen tot in station Göschenen van daaruit gaan we via de linker tunnelingang naar een 2e paradespoor om in tegengestelde richting helemaal naar boven te gaan en vervolgens de grote spiraal weer naar beneden naar Goschenen van daaruit via de keerlus en station naar het schaduwstation te gaan. De tour in 2 richtingen gereden duurt ongeveer 13 min. Zoals gezegd rij ik met i-Train, ik rij niet vol automatisch maar volgens vaste routes die ik altijd weer kan uitbreiden en/of veranderen. Ik zal in de loop van de bouw van mijn baan het e.e.a. nog uit leggen aan de hand van de foto’s.

07 het volledig geautomatiseerde schaduwstationHier het schaduwstation wat helemaal automatisch werkt met I-Train, rechts komt de baanwerkplaats voor mijn stomers die ik nog heb.

10 de klimspiraal met de aansluiting naar het stationDit is het grote klimspiraal, 4 lagen. Rechtsonder in de hoek kun je de uitgang zien van het schaduwstation om dan vervolgens onder de klimspiraal door naar boven te komen op het station. De 2 sporen links komen van de klimspiraal die helemaal naar boven gaat naar de bovenste laag. Mijn baanplaan wordt helemaal in dubbel spoor uitgevoerd.

20 het station, op basis van station Goschenen in Zwitserland

Station Göschenen in aanbouw.
Rechts in de bovenhoek van de foto komt de BW voor de stomers.

40 Het eerste deel is bijna klaarWe slaan even een stapje over en hebben inmiddels de BW zover klaar.

20 het station, op basis van station Goschenen in ZwitserlandHier hebben we een overzicht hoe het er uit gaat zien bij het station, rechts de baanwerkplaats en links achteraan gaan de 2 linkse sporen naar een klein klimspiraal om 1 niveau te stijgen, de 2 rechter sporen gaan naar een lager niveau en die dient dan als keerlus.

En verder zien we hier een overzicht van het stations gedeelte, tussen de 2 linker sporen waar nu de Oostenrijkers en de tankers staan, daar komt het autoverlade perron, ik heb van Hag de autoverlade wagons, het station zelf met 2e perron, moet langer worden gemaakt, heb ik nog over van mijn 1e baan en staan er provisorisch bij.

Hier onder enkele foto’s van de baanwerkplaats.

24 de baanwerkplaats25 De lokloods, seinhuis en watertoren30 kolensfeertje
Op enkele details na is het BW klaar, nu gaan we via de klimspiraal aan de linkerzijde van de baan naar boven op 1.60 m. hoogte naar het bergdorpje met station. Voor we bij het dorp komen gaan we een brug over die het ravijn met waterval overbrugd. Delen van deze brug heb ik zelf gemaakt, het gaat hier om de aanbruggen aan beide zijde van de bekende M* boogbrug, deze heb ik gemaakt van stevig karton met daar omheen de kleien delen die de pijlers gaan vormen. De volgende foto’s laten de bouw hier van zien met het bergdorpje.

41 hier de plaats waar de dubdele boogbrug met aanbruggen moet komenDit is de plaats waar de brug moet komen.

45 oude penselen zonder haren worden als stempeltje gebruiktDit is het gereedschap wat ik hier voor gebruik, 2 oude penselen waar de haren zijn uitgehaald en waarvan het metaal een vierkantje van is gebogen, ik heb hier 2 maten, voor de vierkante steentjes en de grotere stenen voor de bogen.

47 de steentjes worden met de hand er in gedruktHier is de eerste boog bijna klaar, wanneer deze klaar is steek ik voorzichtig een plamuurmes eronder en haal hem zo uit de mal om hem vervolgens direct op de kartonnen pijler te plakken en moet dan een nachtje drogen.

49 de eerste is klaar om afgewerkt te wordenEn zo ziet dan de eerste aanbrug eruit, van karton en klei. Nu wordt hij eerst op kleur gebracht en vervolgens op de plaats gezet.

51 dit is dan het voorlopige resultaatHier staat alles op de plaats.

57 de rotsen worden op kleur gebrachtDit begint er al aardig op te lijken, maar de kleur van de aanbruggen zal nog veranderen hier ben ik nog niet tevreden over. Rechts kun je zien dat de bouw van het dorpje ook al is begonnen, hier zijn de foto’s.

61 lekker dicht op het spoor, zoals in de werkelijkheid

64 het bergstation

Het kleine bergstation, het is duidelijk dat het hier nog niet klaar is, ik moet nog ballasten en er moet ook nog een Sommerfeldt schakelstation bij komen.

Een klein rangeer spoortje met op de achtergrond de ingang van de tunnel, van daar uit gaan we via een kleine spiraal een verdieping lager, maar dat zien we later zover ben ik nog niet.

68 op de voorgrond het eerste lichtsein, dit zijn zelfbouw pakketjesOp de voorgrond staat het eerste Schneider lichtsein, dit zijn de bouwpakketjes van Conrad.
Ook gebruik ik hier nog de oude M* bovenleiding, hier had ik nog veel van over van mijn oude baan en omdat dit toch wat verder naar achter ligt vind ik het zelf geen probleem. Beneden op het station Göschenen ga ik Sommerfeldt bovenleiding gebruiken.

Het volgende wat ik heb gemaakt zijn de pantograven vangers, deze heb ik afgekeken van ArjanM, maar omdat ik dubbelspoor rij worden de vangers wat breder, wat inhoud dat aan beide zijde naast de rails een draadeind van m6 is geplaatst om de overspanning in op te vangen, zie de volgende foto’s.

82 bij de ingang van de tunnels worden pantogravenvangers geplaatstOm de rijdraad te verlengen gebruik ik 1,5 mm² installatiedraad waar ik de isolatie van heb gehaald, voor de dwarsverbinding heb ik 2 mm messing gebruikt. Goed zijn hier de moertjes te zien waar ik de dwarsverbinding mee vast zet.

83 hier is ook de binnenwand van de tunnel te zien, hier boven op komt tempex afdekking ook deze wordt zwart geverfdHier de soldeerverbinding van de originele bovenleiding en de installatie draad.

86 de tunnel ingang is technisch klaarHier zien we de tunnelingang met de oude M* bovenleiding, deze hangt ruimschoots onder de boog zodat ik geen aanpassing hoefde te maken in de vorm van, dat de hangkabel niet aan de ingang bevestigd hoefde te worden, alhoewel ik dat wel mooi vind staan. Zoals je ziet kan ik op deze manier precies de hoogte afstellen met de moeren waar het draadeind in plaat zit vastgemaakt, boven in het draadeind heb ik een gaatje van 2 mm geboord waar de dwarsverbinding in wordt geschoven, op deze manier kan ik de bovenleiding in zijwaartse richting afstellen, de dwarsverbinding zet ik vast met een moertje zodat deze niet meer kan verschuiven.

 

In deze update laat ik jullie zien hoe ik mijn waterval heb gemaakt, ik gebruik hiervoor overschilderbare transparante siliconenkit.
Ik spuit op bakovenpapier een aantal strookjes kit die ik vervolgens met een plamuurmes plat strijk, daarna ga ik er met een kaasprikker smalle baantjes van maken om vervolgens goed te laten drogen, zie de volgende foto’s.

75 wat je met siliconen al niet kuntZo ziet het er na het drogen uit, eventuele te brede stroken zijn eenvoudig smaller te maken met een hobby mes. Zie onder.

74 de waterval in de maak

76 waterval op de plaats vast gemaakt, onder tussen de steentjes is ook met silconenkit water gemaakt hier komen nog witte kopjes op (schuim)Deze stroken ga ik op de plaats aanbrengen waar de waterval moet komen, siliconenkit heeft de eigenschap dat het altijd wat plakkerig is vlak na het drogen, maar ik gebruik wel een klein beetje houtlijm om de strookjes op de plaats te houden d.w.z. ik plak ze alleen bovenaan vast met houtlijm verder naar onderen laat ik het gewoon hangen, ik druk ze wel tegen de rotsen aan, dit blijft heel goed zitten.
Hier hangt de waterval, deze zal later nog bewerkt worden met witte verf om het schuim na te bootsen. Onderaan waar het “water” de rotsen raakt komt een snelstromend stukje rivier, maar wat eigenlijk deel uit maakt van de gehele waterval. Ook hier gebruik ik dezelfde kit, tussen de steentjes wordt een wat dikkere laag kit gespoten en hier ga ik weer met de kaasprikker door, ook haal ik met de prikker puntjes kit naar boven als zijnde opspattend water

77 omdat ik niet tevreden was heb ik links en rechts wat rotsen er bij gemaaktZoals jullie hier zien heb ik nog wat rotsen links en rechts van het 2e gedeelte van de waterval gemaakt om meer diepte te creëren, de stroken met steentjes komen onder de meer bogenbrug te liggen, deze heb ik tussen de bedrijven door gemaakt wanneer de kit voor de waterval aan het drogen was.

Zo ziet het er dan uit als het op de plaats ligt en al is gedroogd, nu moet er nog met een kwast witte verf losjes over de “golfjes” worden gestreken om de witte kopjes te krijgen. Dit is het 2e gedeelte van de waterval, dit stuk gaat onder de meer bogenbrug door om vervolgens in een meertje uit te monden.

 

79 de meerbogenbrug, deze komt onder aan de waterval te liggenDe meer bogenbrug heb ik gemaakt van 6 mm multiplex en vervolgens bekleed met gipsafdrukken van de Spörle mallen “Arkadenmauer 6407”. Het gips voor dit soort afdrukken, o.a. muren en tunnelingangen, gebruik ik het harde gips van Pipoos wat mij zeer goed bevalt.
Hier is de brug zover klaar om de laatste afwerkingen te doen, o.a. de naadjes weg te werken en het schilderwerk.

81 de brug is op zijn plaats gezet, ervoor komt een klein watertjeAlles staat op de plaats en is zover klaar, links heb ik het hoekje tegen de hoge brug ook al vast afgewerkt want hier kan ik later niet zo goed meer bij.

87 links naast de waterval boven de tunnelingang mooi groen met stenenvangerHier het hoekje naast de hoge brug.

88 mooi plaatje, rechts de waterval
Rechts de waterval, die ik inmiddels van witte kopjes heb voorzien.
Hier een overzicht hoever ik nu ben, komende tijd ga ik verder met het stuk links naast de tunnelingang ik wil hier de “Moserhutte” plaatsen, maar die moet ik nog in elkaar zetten.

Deze week heb ik de “Moserhutte” van Faller nr.130329 in elkaar gezet, dit is een “hochgebirgshutte” die op een wat steilere wand wordt geplaatst, vanaf het terras hebben de preisertjes een mooi uitzicht. Nu de foto’s want die laten meer zien als woorden.

98 de Moserhutte is klaar

Dit is ‘m dan, ik vind het een heel mooi model van Faller, hij is “gepattinierd” dit is licht bewerkt/verweerd op de fabriek ik vind alleen dat het dak wat meer bewerkt moet worden, wat ik ook beslist ga doen.

99 het terras moet nog worden gevuld met tafels en banken en nog wat genietend volk

 

100 dit word een mooi uitzicht punt

Hier staat de “Moserhutte” op zijn plaats, ik heb hier een klein plateau voor gemaakt een hoger en een lager deel, op het lager gelegen deel komt de fundering met de steunpalen en op het hogere deel het huis zelf.

102 het is maar 50 cmHet lijkt hier heel hoog maar in werkelijkheid is het maar 50 cm boven de tafel.

106 hier is de berg met gaas bekleedHier is de berg bekleed met aluminium gaas, ik plak hier weer gipsverband over wat weer voor een goede hechtlaag zorgt om roodband over te smeren om de daadwerkelijke rotsen te vormen.

110 de basis is klaar, nu komen de rotsen en er tegen tot onder bij de tunnel

108 de berg in het gipsverband

 

107 We kunnen het niet laten, de trein rijdt hier onder de moserhutte en nog op het rechterspoor het linkerspoor wat rechts onder de tunnelingang gaat is nog niet klaarHier is het geheel in het gipsverband gezet en de “Moserhutte” staat weer op z’n plaats.
De onderste tunnelingang richting schaduwstation is ook al geplaatst met stutmuur.
En dan kan er af en toe ook nog een trein rijden, hier de 4/4 II
Hij rijd nu onder de “Moserhutte” door op weg naar de meer bogenbrug
Hier moet hij stoppen want er ligt nog geen rails. Deze week ga ik eerst nog 2 pantografen vangers maken voor de tunnelingangen, en de berg verder met roodband insmeren voor de rotsen.

 

Hier weer eens een update van mijn vorderingen, de rotsen waar de “Moserhutte” op staat zijn voor zover klaar en bij de meer bogenbrug ben ik bezig om een kleine waterval en een meertje te maken waar later eventueel gevist of geroeid kan worden.111 de rotsen worden gemaakt van roodband en de weiden zoals op de achtergrond worden van gaas met daaroverheen gipsverbandDe rotsen worden gemaakt van roodband en deels van gips in gietvorm, dit is hier nog duidelijk te zien, maar wanneer het zaakje goed droog is (24 uur) dan bewerk ik alles met een houtbeitel om er een geheel van te maken. Het gips voor het gietwerk koop ik bij Pipoos de wat hardere gietgips.

113 het autotunneltje is met rotsen bekleed, het wegdek buiten is al aangesloten op het wegdek in de tunnel

Dit is de autotunnel die aansluit op de weg die naar het “autoverlade station” gaat. Direct naast de weg ligt het opstelspoor waar de autotrein staat, de auto’s rijden langs de tunnelingang en maken een bocht naar links om op het verladestation te komen. Het verladestation wordt pas in een later stadium gemaakt, want ik ga eerst de railverbinding maken van de linkse berg naar rechtse berg.

118 rechts de kleine waterval met meertje, deze moet nog worden gevuld met waterZo ziet het er in dit hoekje bij de “Moserhutte”er uit. Rechts is het water ook klaar, er komt later nog wat meer groen bij.

119 het wordt nu een geheel, ik zal de raam moeten blinderen want er komt daglicht in de tunnelVoor de kleur van de rotsen maak ik van 3 of 4 kleuren gebruik. De 1e keer ga ik met een sterk verdunde zwarte verf de rotsen helemaal zwart maken, omdat het sterk verdund is blijft er alleen in de diepe naden en kieren zwarte verf zitten, daarna ga ik met groen aan de gang, deze is minder verdund maar wordt ook maar luchtig aangebracht, hierna komt bruin aan de beurt en wordt op dezelfde wijze aangebracht als het groen. Als laatste gebruik ik wit, dit om wat dieptewerking te krijgen.
Daarna worden de rotsen bekleed met groen om alvast een beeld te krijgen, later bekijk ik of er nog meer groen tegen de berg aan moet komen.
Hier zien we het resultaat; het ziet er nogal wat kaal uit, maar zoals ik al eerder vertelde, later bekijk ik het geheel om de laatste hand hier aan te leggen. De rechter tunnelingang krijgt daglicht vanaf het achterliggende raam, dit ga ik veranderen, ik denk dat ik het hele raam maar blindeer. Op de voorgrond rechts ben ik alvast begonnen met het watervalletje onder de meer bogenbrug en het meertje, dit ga ik nog niet vullen met “water” omdat het nog wat langer wordt gemaakt.

115 de moserhutte is weerop zijn plaats gezet en de begroeiing wordt aangebrachtDe “Moserhutte”, omdat ik zelf erg mooi vind. Een overzicht van dit deel, zelf ben ik er redelijk tevreden over. En zoals je ziet gebruik ik ook hier nog meer M* bovenleiding.

Ik spring nu wel even van de hak op de tak, maar in de tussentijd heb ik ook nog even deze bokkraan aangekocht, op de beurs in Dortmund, voor op de BW. Uiteraard een bouwdoosje.33 de bokkraan die zal worden geplaats bij de diesel lokloodsHij komt voor de diesel lokloods

32 op deze plaats komt nog een bokkraanHier dus, dan wordt het hier ook een beetje aangekleed.

Deze week heb ik vanaf de meer bogenbrug de verbinding gemaakt naar de bovenste laag via een kleine klimspiraal, deze hoeft maar 1.5 omwenteling te zijn. Zie de volgende foto’s.

126 op weg naar boven, het is een hele klimHier gaat een keertrein over de meer bogenbrug richting de nieuwe klimspiraal om vervolgens in het bergdorpje boven aan te komen.

121 dan de laatste verbinding tussen het linker en rechter deel komt van boven de autotunnel naar het punt links van de staander naast de lijmpot

120 hier de klimspiraal aan de rechterzijde deze komt uit bij het bergstation helemaal bovenDe klimspiraal, hij lijkt steil maar het is echt maar 3% stijging, hier ga ik de komende week de isolatie op aan brengen en de val beveiliging maken.
Als dat klaar is moeten er nog bezetmelders in worden gemaakt voor de blokken, en dan kunnen we verder met de scenery, want hier kan ik later slecht bij komen. Wat betreft de treinen in de tunnels en bergen, die zijn te bereiken van onder af.

122 hier is het zover, de baan is dichtDit is het laatste ontbrekende deel om het traject dicht te maken, op de achtergrond zie je een dubbel spoor schaduwstation wat ik ga gebruiken voor een pendeltje
Hier ligt het stuk erin, het gaat hier om het onderste deel, van boven het tunneltje naar rechts onder de kleine klimspiraal.

125 hier een overzicht van het geheelDeze week het laatste stuk gelegd om het gehele traject sluitend te maken, we kunnen nu weer gaan rijden. Het rijden gaat vooralsnog manueel, maar ik ga in de komende tijd alles weer invoeren in i-Train om het zaakje automatisch te laten rijden. Het schiet al lekker op, nu ga ik alles veranderen in i-Train en op de desbetreffende plaatsen de bezetmelders maken om daarna weer met scenery verder te gaan.

132 En na het uitpakken komtdit te voorschijn

Op het station staan de eerste treinen al te wachten voor vertrek, maar ze moeten nog even wachten. Een 4/4 II met naast hem de Re 460.

Ja, hoor hier zijn we dan weer met een update van mijn baan in wording. Ik ben de laatst tijd met veel dingen bezig geweest die niets met modelspoor te maken hadden, maar tussendoor toch nog wat dingetjes gedaan aan de baan. Zoals een heel nieuw station gebouwd, het perron aangepast die is langer geworden. Verder nog aan i-Train gewerkt, en omdat ik géén computer expert ben duurt dit bij mij veel langer als zou moeten.

140 eerst heb ik een nieuw station gebouwd

Dit is mijn nieuwe station, “Oberied” ik vind dit meer een Zwitsers station als dat ik voorheen had, aanvankelijk wilde ik het station verbouwen, bodemplaat eronder uit e.d. maar dit mislukte, een paar keer uitgeschoten met mijn dremel en het einde was daar. Ik heb het gebouw wat geweatherd maar dat komt op de foto er niet zo mooi uit als in werkelijkheid, ik gebruik voor de foto’s een eenvoudige Sony instamatic camera. Zoals je ziet heb ik het op een plaatje hout gemaakt om het hoogte verschil met de bedding van C-rail te overbruggen, aan de voorzijde is het mooi afgeschuind want langs de voor zijde komt nog een smalspoor baantje te lopen zoals in Göschenen, de FO Bahn.

141 ik was niet zo tevreden met het oude en in een poging het te vermaken werd hij onherstelbaar beschadigd

145 van boven afHier het station met perron vanaf de bovenzijde, het perron is nu 1.50 mtr. lang, dus veel langer als het station, maar dat is in Göschenen ook zo.

147 het schakelstation op ZindelsteinOok heb ik nog een schakelstation van Sommerfeldt gebouwd en geplaatst op station “Zindelstein”, dat is een klein station op het hoogste niveau op mijn baan.

Zo dit was het weer voor even.

Deze week ben ik begonnen met de tunnelingang van de Gotthard, deze wordt gemaakt van 2 Noch tunnelingangen.

153 hier moet de Gotthard tunnelingang komenHier moet de ingang komen, ze worden aangepast aan de ruimte tussen de sporen.

154 van de 2 tunnelingangen maken we een geheel, net zoals het origineel. Van allebei een stuk erafVan beide ingangen moet een stuk af, van de rechteringang heb ik de steunbeer afgesneden en deze wordt wat bijgewerkt en komt dan op de naad van de 2 ingangen, het geheel wordt later nog in de juiste kleur gebracht.

155 zo moeten ze tegen elkaar komen, de naad wordt weggewerkt met een steunbeerHier heb ik beide delen tegen elkaar gelegd, en het ziet er al aardig uit.

156 de proefopstellingDe proef opstelling, en even een trein laten passeren of hij niet de ingang raakt.
Ook het binnenste spoor is uiteraard getest.
Zo ziet het er dan in zijn geheel uit.

Omdat ik toch graag weer wil rijden ben ik deze week met de bezetmelders bezig geweest, ik heb ze nu allemaal klaar en aangesloten. Dit is niets anders dan onder de baan liggen om de draad te trekken en om de boel een beetje netjes te organiseren.

160 5 S88 decoders voor de bezemelders, totaal 77 bezetmeldersZo ziet het er dan zo uit als het klaar is, dit zijn de 5 AJ S88 decoders waar alles op is aangesloten, morgen ga ik kijken of alles naar behoren wil werken. Op de voorgrond zie je het programmeerspoortje.

161 dit is de achterzijde van waar 2 dikke kabelbomen verder onder de baan gaanZo ziet het er aan de achterzijde van decoders eruit, 2 dikke kabelbomen die zich vanzelf opsplitsen in aftakkingen.
Een van de dikkere aftakkingen achter de berg langs, en zoals jullie allang hebben gezien maak ook ik gebruik van de bekende boekbinders.

163 zo wordt de zaak netjes verdeeld onder de baanEn zo wordt alles netjes verdeeld onder de baan.

De laatst tijd wat technische zaken aan de baan gedaan o.a de verlichting op de BW, ik ben daar ook nog even aan het slopen geweest.
En dat komt n.a.v. een bezoekje aan de i-Train stand op de beurs, ik zag daar een stoomlok leuk pendelen van het ene naar het andere blok en dat leek mij ook wel wat voor op mijn BW, ik heb daar toch wel wat ruimte om zoiets te realiseren. Dus hier ben ik mee aan de slag gegaan om tot mijn verbazing erachter te komen dat ik daar géén blokken met melders had gemaakt dus dan is het slopen geblazen, maar dat is ook weer klaar. Verder ben ik in het middendeel aan scenery begonnen om daar verder alles af te maken. Zie de volgende foto’s.

174 omdat ik even niet verder kan met de rangeersporen, geen draad meer, gaan we hier het middelste deel van gaas voorzienHet middendeel heb ik hier in het gaas gezet om later gipsverband aan te brengen. Zie onder.

176 na het gaar komt er gipsverband opOok het gipsverband zit erop, nu heb ik een goede ondergrond om het roodband er
op te smeren en om het tot “echte” rotsen te maken. Dit moet eerst even goed drogen.

167 kleine sloopwerkzaamheden, er moet een bezetmelder worden gemaaktHet rechter spoor is hier inmiddels verwijderd, het linker spoor wat onder
het seinhuis doorloopt moet ook nog weg.

168 onder het seinhuis komt een wissel te liggen met een 3e opstelspoorHet linker spoor is hier ook verwijderd en een nieuw spoor met melder is
hier in de maak, er komt een wissel in te liggen om in het laatst stukje spoor
een lok of zo neer te zetten en het afbuigende deel komt de pendellok te rijden.

171 het ligt in de bedoeling hier een lokje contineu te laten rijden van dit spoor naar..Hier zijn beide sporen klaar voor gebruik.
En alles bij elkaar ben ik er zeer tevreden over. Nu kan de boel weer afgewerkt
worden maar dat komt later, alleen de preisertjes zet ik weer overeind.

177 de tunnelingang van Gotthard op kleur gebracht, maar hier ben ik niet tevreden overDe tunnelingang naar de Gotthard heb ik inmiddels ook bewerkt, maar ik ben er totaal niet tevreden over, dat wordt echt veranderd.

178 de binnenmuren van de Gotthardtunnel hebben ook een eerste kleurtje gekregen maar zijn nog lang niet klaarHier liggen de tunnelwanden na hun eerste schilder beurt te drogen.

 

182 zo is de inkijk van de tunnelDe tunnelwand is inmiddels ook geplaatst, ze zijn aan de lage kant maar dat gaan we verhelpen middels een tempex dak er op te leggen.

185 hier zie je de binnenzijde, en ook al zwart gemaaktEerst heb ik de binnen wanden van de tunnel op hun plaats gezet, maar omdat ze in een bocht liggen heb ik ze een klein beetje schuin gemaakt, dus als het ware in verstek, ik gebruik hier een houtrasp voor. Wel voorzichtig want het is allemaal broos dat gips. Bovenop de wanden zie je de verhoging i.v.m. de tunnel inkijk.

186 hier staat hij op z'n plaats, je ziet geen bovenkant van de binnenwanden meerEn zie hier het resultaat, geen bovenranden van de binnenwand meer te zien alleen moet er nog wat verf overheen. Ook kun je zien dat ik de tunnelportalen overnieuw bewerkt heb, hier ben ik best tevreden over.

179 hier liggen nog wat gietsels te drogenEn uiteraard worden er ook nog muurtjes en rotsen geplaatst, ze liggen hier te drogen.

Afgelopen week heb ik mij bezig gehouden met de rotsen aan het middenstuk en de rechterhoek waar een berg gaat komen met steengroeve. Het gebouw wat daar bij komt te staan is van Faller en had ik al klaar staan. Verder maak ik aan het lange stuk waar de trein uit de tunnel komt nog een stuk ruwe rots waar de trein onder door rijd.
We gaan naar de foto’s die zeggen veel meer.

187 hier is een gat gemaakt in de toekomstige berg, daar moet een stuk ruwe rots komen waar de trein onderdoor rijdLinks heb ik een gat in de bergwand gemaakt dit is bedoeld om er een ruw stuk rots te plaatsen waar de trein onder door rijd.

188 dit is het stuk rots wat in de bergrand moet komen
Dit is het stuk rots, natuurlijk moet het nog verder worden afgemaakt, ik heb de binnenzijde al ingesmeerd met gips, dit maak ik ook alvast zover op kleur zodat ik later daar minder aan hoef te doen.

189 hier is het op z'n plaats gezetHier staat het al op zijn plaats, het lijkt mij best mooi als ik er later een mooi stuk rots van heb gemaakt.

Rechts boven waar de steengroeve moet komen zie je het gebouw al klaar staan.

190 het gebouw voor de steengroeveHet gebouw bij de steengroeve close in beeld.

De afgelopen tijd ben ik weer een paar stapjes verder gekomen met baan, ik ben verder gegaan met de plaats waar de steengroeve moet komen, ik heb daar ook nog een lichtmast voor gemaakt. Verder de tunnelingang die daar onderligt afgemaakt en een pantografenvanger gemaakt, kortom toch weer lekker aan het werk geweest.

194 de steengroeve in aanbouwZo moet het gaan worden, als ik komende week zover kom dan zet ik dit in het gips en wordt het wat duidelijker.

211 de contouren worden nu zichtbaarHet gaas voor het gipsen is er ook alweer.

212 hier staat alles in het gipsHier staat de boel al in het gips, de beitel ligt al klaar voor de bewerking. Op de voorgrond heb ik nog een tunnel ingang gemaakt die moet boven uitkomen bij de steengroeve.

 

Even wat anders, hier heb ik printplaatjes gemaakt voor de Schneider seinen die worden bij het station geplaatst vlakbij de steengroeve dus maar direct alles afmaken.

196 nog even 2 printplaatjes gemaakt voor de seinen, aan de rechterzijde kan er een stekkertje worden gestoken die naar de OC32 gaatDeze plaatjes worden onder de baan vastgezet, op de linkerzijde van het plaatje zit een stekkertje waar de draden aan zijn gesoldeerd. Rechts het zgn. stopcontact waar de stekker in wordt gezet die naar de OC32 gaat. Wat later zal veranderen in Arduino.

197 de lossen draad wordt bij elkaar gehouden door krimpkousDeze draden worden vanonder in de baan gestoken en aan de bedrading van de seinen gesoldeerd, om makkelijker te kunnen werken bind ik de draden bij elkaar met krimpkous.

198 dit zijn de 2 seinen van Schneider die ik al eerder in elkaar heb gezetDit zijn de Schneider seinen die bij het station worden geplaatst.

217 het schakelstation van roest voorzien, dan is ook de felheid van de alluminiumverf wegHet schakelpost dat boven in het bergstation staat heb ik verder afgemaakt, o.a. geschilderd met aluminiumverf, Revell 66, de schakelhendels aan de onderzijde rood geverfd en de hoogspanning bordjes er op geplakt, hier ben ik best tevreden over.

218 ook de masten van Marklin worden hiermede bewerkt

Ook de oude bovenleidngsmasten van *M worden hiermede bewerkt, de mast met schijnwerpers, deze heb ik zelf bedacht, hij is gemaakt van een “Turmmast” van Marklin bovenleiding, ik heb daar een dwars latje van kunststof op gelijmt en ook dit is in de aluminiumverf gezet, daarna de 3 “Flutlichtstrahler” van Viessmann nr.6333, er op gelijmd.

202 ook hier hebben we weer een pantograven vanger voor gemaaktOnder de steengroeve is een tunnelingang en daar moest nog een pantografenvanger voor worden gemaakt, hier kun je hem al zien.

203 hier is het wat duidelijkerOp dit plaatje is hij beter in beeld.

204 de Ae 6-6 gaat als eerste een proefritje, op dit deel, onder de bovenleiding makenDe Ae 6/6 mocht als eerste een proefritje maken.

207 mooi plaatje van de Ae 6-6Dit vond ik zelf een leuk plaatje omdat je een doorkijk hebt naar het volgende portaal.Ik zit er over te denken om de masten van Marklin ook in aluminium te schilderen maar dat wil ik eerst een proefje mee maken, dat zien we volgende keer.

216 maar dan moet wel alles helemaal droog zijnHier heb ik de boel al in het gips gezet, de plaats van de steengroeve.

Voor het maken van de bergen gebruik ik het aluminium gaas van Noch dit plak ik met hete lijm vast, er ontstaat dan een stevige ondergrond, eerst het gipsverband en later het gips aan te brengen. Voor het gipsen gebruik ik van Knauff de roodband. De contouren worden nu al zichtbaar.

215 alles wordt nu mooi bewerktHier staat het in het gips, het roodband maak ik normaal aan, dus een echte stevige massa die je er op aanbrengt, dat heeft 2 voordelen n.l. je kunt in een keer een dikke laag aanbrengen zonder dat het uitzakt en de droogtijd verkort je ermee.
Als alles goed droog is ga ik met de houtbeitel de rotsen vorm geven. Dat vind ik minder leuk werk vanwege de stof en de rommel, maar ja het moet gebeuren. Je ziet hier nog wat donkere plaatsen die zijn nog niet helemaal droog, de droogtijd bedraagt ongeveer 1 a 2 dagen, het ligt natuurlijk aan de dikte die je opbrengt.

224 het ziet er niet uit

Als het gips droog is en met beitel is bewerkt dan gaan we de berg kleuren, als eerste een zwarte laag verf, deze moet dun zijn als water om goed in het gips te kunnen trekken.

228 hier is het geel goed te zienDaarna een geelgroene laag.

Dan een bruine laag. Later komt er nog wit overheen.

235 de muurtjes worden in alle kleuren meegenomenBij de muurtjes worden de naadjes dicht gesmeerd met gips en later de steentjes uit gekrast, deze worden met alle kleuren meegenomen.

236 en als laatste een kwastje met bruin

Als laatste krijgen de muurtjes een dunne laag bruine verf er op, dit wordt lichtelijk aangebracht.

238 de rechterhoek tot zover, de lichte plaats is de steengroeveDe steengroeve heb ik ook al bewerkt maar daar ben ik nog niet tevreden over, ik ga hier nog wat aanpassingen aan maken. Als de groeve op kleur is gebracht ga ik als laatste nog een 3e keer met wit er overheen, dit om de goede kleur grijs te krijgen. Dit is allemaal heel persoonlijk.

Na een paar weken weer een update mijnerzijds, ik heb niet helemaal stilgezeten wat mijn baan betreft, ik heb de steengroeve afgemaakt, de rotsen van groen voorzien, de rails geballast en geroest kortom toch veel werk gedaan.

242 het rollend materieel voor de steengroeve, alles is vervuild.Dit is het rollend materieel voor de steengroeve, ik heb alles licht vervuild.257a foutje hersteld, verkeerde vrachtauto gebruikt
Dit is een van de vrachtauto’s gevuld met grove stukken steen, en verder de volledige hoek van de steengroeve.

253 inmiddels de berg van groen voorzienOok hier nog wat beplanting

252 het doorgaande spoor met aftakking richting steengroeveDe rails heb ik hier geballast met ballast van Anita Decor, deze ballast droogt mooi op in de kleur zoals ik hem graag wil hebben, als de ballast droog is doe ik de rails nog roesten gewoon met een kwastje en in het midden van het spoor ga ik er lichtjes met zwart over voor een olie/vet spoor.

263 zoals een klein beschermhekje bij de lichtmastRood wit hekje om de lichtmast, al zal dit niet veel helpen met zo’n zwaar materieel

264 een blik richting bergstationBlik richting bergstation.

265 de eerste trein door de bergenDe eerste trein door de bergen, de Ae 6-6 met Hangartner containers, toch een mooi gezicht.

266 een kijkje richting bergstationBlik richting bergstation, nu vanaf de andere zijde. Nu kun je ook goed zien dat mijn achtergrond uit verschillende lagen bestaat.

267 de dubbel boogbrug met de Ae 6-6 in aantochtDe Ae 6-6 in aantocht.

 

De laatste weken heb ik een hoop gedaan aan de baan, ik heb de rotsen tot naar onder toe afgemaakt en al wat beplant, als ik dit helemaal klaar heb dan kan ik het emplacement weer neerleggen en dan kunnen eindelijk er weer treinen rijden. Nu op naar de foto’s.

276 de rotswand tussen de 1e en 2e laag wordt gemaakt van tempexVoor deze rotswand gebruik ik tempex, ik had er nog een paar platen liggen en ik gebruik ze toch nergens anders voor dus….En omdat ik naast het bovenliggende spoor wat ruimte wil hebben maak ik deze rotswand wat overhellend, zo creëer je boven wat ruimte.

277 het tunnelpostaal met pantogravenvangerHier heb ik het tunnelportaal ook geplaatst en kijk even verder, de pantografenvanger is ook weer klaar. Op de voorgrond zie je het weggetje wat naar boven langs het spoor loopt om in de berg te beëindigen.

280 de weg ernaast ligt er ook alHier de weg naar boven, links heb ik als proef 2 huisjes geplaatst om te kijken of dat het goed staat.

281 het eerste gaas is alweer aangebrachtBoven de dubbele tunnelingang gebruik ik weer het gaas, ik vind dit toch fijner werken als met tempex.

282 de rest van de rotswand langs het emplacement naar de dubbele tunnelingangHet hele stuk is nu zover klaar om in het gipsverband te zetten.

287 de wand staat in de gipsHet gipsverband zit er op, links ben ik al begonnen met het afsmeren van de berg, hier gebruik ik roodband voor en dat werkt prima, dit wordt alleen niet zo snel hard als gips.

290 ook de hoge muur staatOok nog een muur geplaatst ter ondersteuning.

296 overzicht tot nu toe, de rails van het station kan weer gelegd wordenEen flinke sprong verder, de hele wand is in de roodband en op kleur gebracht. De huisjes hebben hun plaats gekregen even als het groen en de preisertjes.
Een totaalbeeld van de rotswand langs het emplacement.

297 een groepje wandelaars bij het meertje, let op opa hij heeft het warmDe volgende foto’s geven een paar details weer die ik zelf wel leuk vind.
Een groepje wandelaars komt bij het meertje aan, let op opa die heeft het warm.

298 de huizen in Zwitserland staan dicht bij het spoorHet huisje aan de spoorbaan, er is bezoek.

300 en de gasten vermaken zich welHet bezoek vermaakt zich prima.
Het gerstenat smaakt best.

303 even pauserenEven uitrusten, hé schatje kom eens hier.

304 het hele tafereelHet hele verhaal op een klein stukje.

305 de echte genietersJa, hoor daar zitten ze de levensgenieters.

306 de aansluiting naar de hoofdweg is klaarDe aansluiting naar de hoofdweg is ook klaar.

Tijdens een van mijn beursbezoeken kwam ik terecht bij Tom Engelfriedt op de i-Train stand van Xander Berros en daar zag ik een module waar op een stoomlok rustig pendelde van a naar b, ik dacht goh, dat is ook wel wat voor mij, ik heb die dingen er toch maar staan in mijn BW terwijl ik dit net zo goed kan doen. En het brengt wat leven in de brouwerij.
Maar ja, dan moet ik eerst de zaak deels gaan slopen want ik heb hier met de bouw geen rekening mee gehouden, er moeten toch bezetmelders in worden aangebracht wil de zaak goed gaan rijden.
En daar ben ik de laatste tijd toch lang mee bezig geweest, en je komt dan altijd dingen tegen die dan ook weer wilt veranderen, o.a ik had in de lokloods nog gewone verlichting in zitten, deze er gelijk maar uitgehaald en led verlichting in aan gebracht, idem met de “Stellwerke”.
We gaan eens kijken naar de foto’s, en met een kleine uitleg.

312 na lang nadenken toch maar een deel van de BW geslooptZo zag het er eerst uit.

313 de reden hiervoor is dat ik 2 loks automatisch wil laten rijdenEn dan ziet het er zo uit. Veel werk weg, maar ja, je wilt toch wat hé.

316 de BR 39 hier rechts pendelt via de draaischijf naar de lokloodsDe watertoren heb ik verplaatst, hij staat nu achter de kleine lokloods.

317 deze BR 212 pendelt nu nog i.p.v de Am 843 maar hij gaat in de verkoopOp de 2 linker sporen komt een Am 843 te pendelen. Is nu nog een BR 212 DB.
De BR39 hier rechtsvoor pendelt van de kolenbelading naar achter via de draaischijf naar de lokloods, als de lok binnen staat zijn de deuren gesloten. Als de lok naar buiten rijd openen de deuren zich weer, de BR39 is met geluid, de stoomfluit gaat wanneer hij over de draaischijf komt.

318 de BR39 op weg naar de lokloods

De route van de pendel loopt van links achter, onder het seinhuis door naar voren, daar wordt de rijrichting veranderd en rijd hij over het rechterspoor rechts langs het seinhuis.
De BR39 op weg naar de lokloods.

312 na lang nadenken toch maar een deel van de BW geslooptNa alles weer te hebben opgebouwd ben ik weer een tevreden mens.

Zie mijn 1e filmpje van mijn baan;

https://www.youtube.com/watch?v=iCmGJeZ8YvE

307 na ruim 1 jaar gezocht te hebben is deze eindelijk in mijn bezit de Re 4-4 van de BLS, de originele is inmiddels verschrotTussen bedrijven door ook nog een leuke aanschaf gedaan, ik was hier al langer naar op zoek. Deze Re 4/4 van Rivarossi heb ik in Zwitserland gekocht.

308 een erg mooie lok en rijd voorbeeldigErg mooi lok, rijd geweldig, ik ben er erg blij mee. Jammer, hier wat verkleurd door het flitslicht.

309 dit is de bedoeling een autoverlade treinDeze combinatie moet het worden, ik heb de totale sleep van Hag, 2 auffahrwagens en 3 autotransportwagens.

310 een mooie combinatie op het stationMooi, mooi, mooi.

 

Tot zover mijn vorderingen op mijn baan.
Groet Herman.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

De klimspiraal, hij lijkt steil maar het is echt maar 3% stijging, hier ga ik de komende week de isolatie op aan brengen en de val beveiliging maken.
Als dat klaar is moeten er nog bezetmelders in worden gemaakt voor de blokken, en dan kunnen we verder met de scenery, want hier kan ik later slecht bij komen. Wat betreft de treinen in de tunnels en bergen, die zijn te bereiken van onder af.

Deze week het laatste stuk gelegd om het gehele traject sluitend te maken, we kunnen nu weer gaan rijden. Het rijden gaat vooralsnog manueel, maar ik ga in de komende tijd alles weer invoeren in i-Train om het zaakje automatisch te laten rijden. Het schiet al lekker op, nu ga ik alles veranderen in i-Train en op de desbetreffende plaatsen de bezetmelders maken om daarna weer met scenery verder te gaan.
Dit is het laatste ontbrekende deel om het traject dicht te maken, op de achtergrond zie je een dubbel spoor schaduwstation wat ik ga gebruiken voor een pendeltje
Hier ligt het stuk erin, het gaat hier om het onderste deel, van boven het tunneltje naar rechts onder de kleine klimspiraal.
Op het station staan de eerste treinen te wachten om hun rondjes te kunnen maken. Er staat nog een BR 218 van de DB tussen, deze is inmiddels verkocht.
Hier een overzichtje van boven af, het laatste stuk kun je herkennen omdat er nog geen isolatie op ligt.
Een 4/4 II van de SBB met naast hem een BR 218 van DB deze is met geluid.
Op de voorgrond de BR 39, het insidermodel, een mooie stoomlok met geluid en allerlei functies. Maar past niet in het geheel, deze met de andere stomers krijgen plaatsje op de BW en blijven daar staan.

Ja, hoor hier zijn we dan weer met een update van mijn baan in wording. Ik ben de laatst tijd met veel dingen bezig geweest die niets met modelspoor te maken hadden, maar tussendoor toch nog wat dingetjes gedaan aan de baan. Zoals een heel nieuw station gebouwd, het perron aangepast die is langer geworden. Verder nog aan i-Train gewerkt, en omdat ik géén computer expert ben duurt dit bij mij veel langer als zou moeten.

Dit is mijn nieuwe station, “Oberied” ik vind dit meer een Zwitsers station als dat ik voorheen had, aanvankelijk wilde ik het station verbouwen, bodemplaat eronder uit e.d. maar dit mislukte, een paar keer uitgeschoten met mijn dremel en het einde was daar.

Ik heb het gebouw wat geweatherd maar dat komt op de foto er niet zo mooi uit als in werkelijkheid, ik gebruik een eenvoudige Sony instamatic camera. Zoals je ziet heb ik het op een plaatje hout gemaakt om het hoogte verschil met de bedding van C-rail te overbruggen, aan de voorzijde is het mooi afgeschuind want langs de voor zijde komt nog een smalspoor baantje te lopen zoals in Göschenen, de FO Bahn.

Hier het station met perron vanaf de bovenzijde, het perron is nu 1.50 mtr. lang, dus veel langer als het station, maar dat is in Göschenen ook zo.
Ook heb ik nog een schakelstation van Sommerfeldt gebouwd en geplaatst op station “Zindelstein”, dat is een klein station op het hoogste niveau op mijn baan.

Zo dit was het weer voor even.

Deze week ben ik begonnen met de tunnelingang van de Gotthard, deze wordt gemaakt van 2 Noch tunnelingangen.
Hier moet de ingang komen, ze worden aangepast aan de ruimte tussen de sporen.
Van beide ingangen moet een stuk af, van de rechteringang heb ik de steunbeer afgesneden en deze wordt wat bijgewerkt en komt dan op de naad van de 2 ingangen, het geheel wordt later nog in de juiste kleur gebracht.
Hier heb ik beide delen tegen elkaar gelegd, en het ziet er al aardig uit.
De proef opstelling, en even een trein laten passeren of hij niet de ingang raakt.
Ook het binnenste spoor is uiteraard getest.
Zo ziet het er dan in zijn geheel uit.

Omdat ik toch graag weer wil rijden ben ik deze week met de bezetmelders bezig geweest, ik heb ze nu allemaal klaar en aangesloten. Dit is niets anders dan onder de baan liggen om de draad te trekken en om de boel een beetje netjes te organiseren.
Zo ziet het er dan uit als het klaar is, dit zijn de 5 AJ S88 decoders waar alles op is aangesloten, morgen ga ik kijken of alles naar behoren wil werken. Op de voorgrond zie je het programmeerspoortje.
Zo ziet het er aan de achterzijde van decoders eruit, 2 dikke kabelbomen die zich vanzelf opsplitsen in aftakkingen.
Een van de dikkere aftakkingen achter de berg langs, en zoals jullie allang hebben gezien maak ook ik gebruik van de bekende boekbinders.
En zo wordt alles netjes verdeeld onder de baan.

De laatst tijd wat technische zaken aan de baan gedaan o.a de verlichting op de BW, ik ben daar ook nog even aan het slopen geweest.
En dat komt n.a.v. een bezoekje aan de i-Train stand op de beurs, ik zag daar een stoomlok leuk pendelen van het ene naar het andere blok en dat leek mij ook wel wat voor op mijn BW, ik heb daar toch wel wat ruimte om zoiets te realiseren. Dus hier ben ik mee aan de slag gegaan om tot mijn verbazing erachter te komen dat ik daar géén blokken met melders had gemaakt dus dan is het slopen geblazen, maar dat is ook weer klaar. Verder ben ik in het middendeel aan scenery begonnen om daar verder alles af te maken. Zie de volgende foto’s.
Het rechter spoor is hier inmiddels verwijderd, het linker spoor wat onder
het seinhuis doorloopt moet ook nog weg.
Het linker spoor is hier ook verwijderd en een nieuw spoor met melder is
hier in de maak, er komt een wissel in te liggen om in het laatst stukje spoor
een lok of zo neer te zetten en het afbuigende deel komt de pendellok te rijden.
Hier zijn beide sporen klaar voor gebruik.
En alles bij elkaar ben ik er zeer tevreden over. Nu kan de boel weer afgewerkt
worden maar dat komt later, alleen de preisertjes zet ik weer overeind.
Het middendeel heb ik hier in het gaas gezet om later gipsverband aan te brengen.
Boven de klimspiraal komt een steengroeve, daar ga ik komende week mee aan de slag.
Ook het gipsverband zit erop, nu heb ik een goede ondergrond om het roodband er
op te smeren en om tot “echte” rotsen te maken. Dit moet even goed drogen, en dan gaan we het volgende doen.

De tunnelingang naar de Gotthard heb ik bewerkt, maar ik ben er totaal niet tevreden over
en dat wordt komende week veranderd.
Hier liggen de tunnelwanden na hun eerste schilder beurt te drogen.
En uiteraard worden er ook nog muurtjes en rotsen geplaatst, ze liggen hier te drogen.

Afgelopen week heb ik mij bezig gehouden met de rotsen aan het middenstuk en de rechterhoek waar een berg gaat komen met steengroeve. Het gebouw wat daar bij komt te staan is van Faller en had ik al klaar staan. Verder maak ik aan het lange stuk waar de trein uit de tunnel komt nog een stuk ruwe rots waar de trein onder door rijd.
We gaan naar de foto’s die zeggen veel meer.
Eerst heb ik de binnen wanden van de tunnel op hun plaats gezet, maar omdat ze in een bocht liggen heb ik ze een klein beetje schuin gemaakt, dus als het ware in verstek, ik gebruik hier een houtrasp voor. Wel voorzichtig want het is allemaal  broos dat gips.
Deze foto laat duidelijk zien dat de wanden te laag zijn, om dit op te lossen lijm ik er een laagje tempex op en schuin dit aan de onderzijde mooi af, gelijk met de zijwanden, daarna zwart maken en het grijs/wit wat bijwerken.
Hier moet nog wat wit/grijs over heen.
En zie hier het resultaat, geen bovenranden van de binnenwand meer te zien alleen moet er nog wat verf overheen. Ook kun je zien dat ik de tunnelportalen overnieuw bewerkt heb, hier ben ik best tevreden over.
Links heb ik een gat in de bergwand gemaakt dit is bedoeld om er een ruw stuk rots te plaatsen waar de trein onder door rijd.
Dit is het stuk rots, natuurlijk moet het nog verder worden afgemaakt, ik heb de binnenzijde al ingesmeerd met gips, dit maak ik ook alvast zover op kleur zodat ik later daar minder aan hoef te doen.
Hier staat het al op zijn plaats, het lijkt mij best mooi als ik er later een mooi stuk rots van heb gemaakt. Rechts boven waar de steengroeve moet komen zie je het gebouw al klaar staan.

Het gebouw bij de steengroeve close in beeld.

De afgelopen tijd ben ik weer een paar stapjes verder gekomen met baan, ik ben verder gegaan met de plaats waar de steengroeve moet komen, ik heb daar ook nog een lichtmast voor gemaakt. Verder de tunnelingang die daar onderligt afgemaakt en een pantografenvanger gemaakt, kortom toch weer lekker aan het werk geweest en nu op naar de foto’s.
Zo moet het gaan worden, op de voorgrond heb ik nog een aan/afvoerweg gemaakt, als ik komende week zover kom dan zet ik dit in het gips en wordt het wat duidelijker.
Even wat anders, hier heb ik printplaatjes gemaakt voor de Schneider seinen die worden bij het station geplaatst vlakbij de steengroeve dus maar direct alles afmaken. Deze plaatjes worden onder de baan vastgezet, op de linkerzijde van het plaatje zit een stekkertje waar de draden aan zijn gesoldeerd
Rechts het zgn. stopcontact waar de stekker in wordt gezet die naar de OC32 gaat. Wat later zal veranderen in Arduino.
Deze draden worden vanonder in de baan gestoken en aan de bedrading van de seinen gesoldeerd, om makkelijker te kunnen werken bind ik de draden bij elkaar met krimpkous.
Het schakelpost dat boven in het bergstation staat heb ik verder afgemaakt, o.a. geschilderd met aluminiumverf, Revell 66, de schakelhendels aan de onderzijde rood geverfd en de hoogspanning bordjes er op geplakt, hier ben ik best tevreden over.
De mast met schijnwerpers, deze heb ik zelf bedacht, hij is gemaakt van een “turmmast” van Marklin bovenleiding, ik heb daar een dwars latje van kunststof op gelijmt en ook dit is in de aluminiumverf gezet, daarna de 3 “Flutlichtstrahler” van Viessmann nr.6333, er op gelijmt.
Onder de steengroeve is een tunnelingang en daar moest nog een pantografenvanger voor worden gemaakt, hier kun je hem al zien.
Op dit plaatje is hij beter in beeld.
De Ae 6/6 mocht als eerste een proefritje maken.
Dit vond ik zelf een leuk plaatje omdat je een doorkijk hebt naar het volgende portaal. Ik zit er over te denken om de masten van Marklin ook in aluminium te schilderen maar dat wil ik eerst een proefje mee maken, dat zien we volgende keer.

Deze week heb ik mijn schakelstation en de schijnwerpermast van vuil en roest voorzien  ook ben ik met de Marklin bovenleiding masten aan de gang gegaan, en het resultaat valt mij niet tegen. Verder heb ik de hoek waar de steengroeve moet komen met gaas bekleed en in het gips gezet, dit staat nu te drogen. Hier ga ik komende week aan het afwerken en in de kleur zetten. Maar we gaan eerst even de foto’s bekijken van de resultaten.
Hier heb ik het gaas aangebracht, ik gebruik hier wel het aluminium gaas van Noch voor en plak dit met hete lijm vast, er ontstaat dan een stevige ondergrond voor eerst het gipsverband en later het gips aan te brengen. Voor het gipsen gebruik ik van Knauff de roodband. De contouren worden nu al zichtbaar.
Hier staat het in het gips, het roodband maak ik normaal aan, dus een echte stevige massa die je er op aanbrengt, dat heeft 2 voordelen n.l. je kunt in een keer een dikke laag aanbrengen zonder dat het uitzakt en de droogtijd verkort je ermee.
Als alles goed droog is ga ik met de houtbeitel de rotsen vorm geven. Dat vind ik minder leuk werk vanwege de stof en de rommel, maar ja het moet gebeuren.
Hier zie je nog wat donkere plaatsen die nog niet helemaal droog zijn, de droogtijd bedraagt ongeveer 1 a 2 dagen, het ligt natuurlijk aan de dikte die je opbrengt.
Het schakelpost is nu wat vuiler geworden, ik heb hier roestpoeder van Noch voor gebruikt, eerst even de spuitbus met spuitlijm van Noch er dun op en dan de poeder aanbrengen.
Hier zijn ook de masten van Marklin bewerkt met aluminiumverf van Revell en daarna met de roestpoeder. Ook de mast met de schijnwerpers is bewerkt.

Deze week ben ik bezig geweest met de berg die ik vorige week van gips heb gemaakt, eerst wordt deze bewerkt met een houtbeitel en daarna nog met een staalborstel. Daarna wanneer de stofzooi is opgeruimd ga ik de berg kleuren met verschillende kleuren verf, laten we maar de foto’s bekijken dat maakt alles duidelijk.
Hier ben ik met de beitel bezig geweest om de scherpe kantjes van het gips weg te halen en de rots wat mooier te maken. De muurtjes worden de naadjes dicht gesmeerd met gips en later de steentjes uit gekrast
De steengroeve heb ik ook al bewerkt maar daar ben ik nog niet tevreden over, ik ga hier nog wat aanpassingen aan maken.
Het geheel nadat het is bewerkt met beitel en borstel
De eerste kleur zit er op, zwart, ik heb dit erg sterk verdund zodat het zwarte pigment goed in de diepe groeven kan komen
Hier kun je de groeven die door de staalborstel zijn gemaakt goed zien, het geeft wat extra effect
De 2e kleur is bruin, deze heb ik minder sterk verdund, maar ik gebruik op de kwast weinig verf om niet alles bruin te maken, licht over de rots strijken. De muurtjes neem ik met deze kleuren ook mee
De 3e kleur is groen/geel, deze meng ik zelf en zet deze er hetzelfde op als het bruin.
Het hogere deel van de berg blijft een beetje groen omdat deze aansluit op de achtergrond, het eerste wit heb ik er al op gezet
De rest van de rots wordt met wit naar het grijs toe gewerkt
De 3e keer dat er wit overheen gaat om het goede grijs te krijgen
De muurtjes zijn hier nog te grijs

Maar met een bruine kleur er over ziet het er een stuk beter uit.
Het uit eindelijke resultaat, ik ben best tevreden.

Na een paar weken weer een update mijnerzijds, ik heb niet helemaal stilgezeten wat mijn baan betreft, ik heb de steengroeve afgemaakt, de rotsen van groen voorzien, de rails geballast en geroest kortom toch veel werk gedaan.
De steengroeve is zover klaar
De kale werkvloer staat te drogen, hierna worden de details aangebracht o.a. bergjes met steen
De rails heb ik hier geballast met ballast van Anita Decor, deze ballast droogt mooi op in de kleur zoals ik hem graag wil hebben, als de ballast droog is doe ik de rails nog roesten gewoon met een kwastje en in het midden van het spoor ga ik er lichtjes met zwart over voor een olie/vet spoor
Dit is het rollend materieel voor de steengroeve, ik heb alles licht vervuild
Dit is een van de vrachtauto’s gevuld met grove stukken steen.
Hier de volledige hoek met de steengroeve
Het bergstation is inmiddels ook klaar.
De steengroeve in vol bedrijf
En er moet wel gewerkt worden door de preisertjes
Ook hier nog wat beplanting
Rood wit hekje om de lichtmast, al zal dit niet veel helpen met zo’n zwaar materieel
Blik richting bergstation
De eerste trein door de bergen, de Ae 6-6 met Hangartner containers, toch een mooi gezicht.

Blik richting bergstation, nu vanaf de andere zijde. Nu kun je ook goed zien dat mijn achtergrond uit verschillende lagen bestaat.
De Ae 6-6 in aantocht.
Allereerst heb ik deze vrachtwagen op de juiste plaats gezet met de juiste lading, ik had de verkeerde auto gebruikt bij de steengroeve.

Ik ben ook nog even aan het stoeien geweest om zelf wat gras met beplanting er in te maken naar aanleiding van een artikel op het 3-rail forum, en tot mijn verbazing lukt het mij ook wel.
Dit is het eerste matje wat ik heb gemaakt van 3 verschillende soorten gras, wat struikjes gemaakt van filterwatten, stukjes met aarde er in en het onkruid laten bloeien.
Hier wat pollen dichterbij, sorry voor de kwaliteit van de foto, het gras breng ik aan met de Noch grasmaster. Ergens had ik gelezen om het punt onder in de grasmaster naar het strooirooster met een elektrodraadje te verbinden dat zou de statische lading van het gras verhogen met gevolg dat ze beter recht staan. Ik vind ook dat dan de grasmaster het dan beter doet

Dit zijn mijn eerste hoogstam dennen, deze heb ik gemaakt van een bundeltje soepel blank schemerlampdraad, dit draai ik in voor het maken van de stam en om de paar centimeter maak ik een tak. De stam doe ik vervolgens met plamuur instrijken en wanneer dit droog is spuit ik de stam alvast groen. Het groen breng ik aan met de grasmaster, eerst het lange 6 m/m daarna het kortere 2 m/m lange gras. Goed laten drogen en dan in de groene kleur spuiten.

De bomen en struikjes doe ik op zelfde wijze, uiteraard met lage stam of helemaal geen stam. Voor het groen gebruik ik eerst 6m/m gras van Noch en later wat loof ook van Noch. Het loof kun je er gewoon op strooien. Wel boven een doosje doen want anders verlies je erg veel.
hier 3 verschillende kleuren van het loof
Dit zou erg mooi staan
Maar ook deze combinatie vind ik mooi.

De laatste weken heb ik een hoop gedaan aan de baan, ik heb de rotsen tot naar onder toe afgemaakt en al wat beplant, als ik dit helemaal klaar heb dan kan ik het emplacement weer neerleggen en dan kunnen eindelijk er weer treinen rijden. Nu op naar de foto’s.
Voor deze rotswand gebruik ik tempex, ik had er nog een paar platen liggen en ik gebruik ze toch nergens anders voor dus….En omdat ik naast het bovenliggende spoor wat ruimte wil hebben maak ik deze rotswand wat overhellend, zo creëer je boven wat ruimte.
Hier heb ik het tunnelportaal ook geplaatst en kijk even verder, de pantografenvanger is ook weer klaar. Op de voorgrond zie je het weggetje wat naar boven langs het spoor loopt om in de berg te beëindigen.
Hier de weg naar boven
Boven de dubbele tunnelingang gebruik ik weer het gaas, ik vind dit toch fijner werken als met tempex.
Het hele stuk is nu zover klaar om in het gipsverband te zetten, links heb ik als proef 2 huisjes geplaatst om te kijken of dat het goed staat.
Het gipsverband zit er op, links ben ik al begonnen met het afsmeren van de berg, hier gebruik ik roodband voor en dat werkt prima, dit wordt alleen niet zo snel hard als gips.
Een flinke sprong verder, de hel wand is in de roodband en op kleur gebracht. De huisjes hebben hun plaats gekregen even als het groen en de preisertjes.
Een totaalbeeld van de rotswand langs het emplacement.

De volgende foto’s geven een paar details weer die ik zelf wel leuk vind.
Een groepje wandelaars komt bij het meertje aan, let op opa die heeft het warm.
Het huisje aan de spoorbaan, er is bezoek.
Het bezoek vermaakt zich prima.
Het gersten nat smaakt best.
Even uitrusten, hé schatje kom eens hier.
Het hele verhaal op een klein stukje.

Ja, hoor daar zitten ze de levensgenieters.
De aansluiting naar de hoofdweg is ook klaar.
Tijdens een van mijn beursbezoeken kwam ik terecht bij Tom op de i-Train stand van Xander Berros en daar zag ik een module waar op een stoomlok rustig pendelde van a naar b, ik dacht goh, dat is ook wel wat voor mij, ik heb die dingen er toch maar staan in mijn BW terwijl ik dit net zo goed kan doen. En het brengt wat leven in de brouwerij.

Maar ja, dan moet ik eerst de zaak deels gaan slopen want ik heb hier met de bouw geen rekening mee gehouden, er moeten toch bezetmelders in worden aangebracht wil de zaak goed gaan rijden.
En daar ben ik de laatste tijd toch lang mee bezig geweest, en je komt dan altijd dingen tegen die dan ook weer wilt veranderen, o.a ik had in de lokloods nog gewone verlichting in zitten, deze er gelijk maar uitgehaald en led verlichting in aan gebracht, idem met de “Stellwerke”.

We gaan eens kijken naar de foto’s, en met een kleine uitleg.
Zo zag het er eerst uit.
En dan ziet het er zo uit. Veel werk weg, maar ja, je wilt toch wat hé. De watertoren heb ik verplaatst, hij staat nu achter de kleine lokloods. Dat dikke kussen is voor mijn knieën, want als ik daar wat moet doen dan moet ik echt op de tafel klimmen. Daarom, voordat het station helemaal af is moet alles perfect rijden anders…..

Na alles weer te hebben opgebouwd ben ik weer een tevreden mens.
Op de 2 linker sporen komt een Am 843 te pendelen. Is nu nog een BR 212 DB.

De BR39 hier rechtsvoor pendelt van de kolenbelading naar achter via de draaischijf naar de lokloods, als de lok binnen staat zijn de deuren gesloten. Als de lok naar buiten rijd openen de deuren zich weer, de BR39 is met geluid, de stoomfluit gaat wanneer hij over de draaischijf komt.
Nu pendelt deze BR212 nog even, de Am843 staat op dit moment in het schaduwstation. De route van de pendel loopt van links achter, onder het seinhuis door naar voren, daar wordt de rijrichting veranderd en rijd hij over het rechterspoor rechts langs het seinhuis.
De BR39 op weg naar de lokloods.

Zie mijn 1e filmpje van mijn baan;

Tussen bedrijven door ook nog een leuke aanschaf gedaan, ik was hier al langer naar op zoek. Deze Re 4/4 van Rivarossi heb ik in Zwitserland gekocht en op laten sturen naar Paul Janssens een forumlid die daar een 2e huis heeft, ik blijf dan zeker van invoerrechten verschoond.
Deze combinatie moet het worden, ik heb de totale sleep van Hag, 2 auffahrwagens en 3 autotransportwagens.

Tot zover mijn vorderingen op mijn baan

Groet Herma

2 gedachten over “Gotthard Strecke

  1. Ey Herman, Net even de tijd genomen om je hele topic door te nemen. Mooi gedetailleerd beschreven hoor. Ik heb je baan al even in het echt mogen aanschouwen. Prachtig gemaakt allemaal.
    Gr. Joachim

    Like

  2. Hoi Herman… Zo, dat was even een hele zit om al dat moois door te nemen en daarbij nog bijzonder informatief ook… Heb al meteen wat tips voor mijzelf genoteerd. Leuk om te zien dat ieder de hobby op zijn eigen manier invult en beleefd. Ga vooral zo door !!

    Like

Plaats een reactie