Beste allemaal,

Naar aanleiding van het schrijven van 14 september waarbij ik me mij heb voorgesteld in algemene zin.

Had ik jullie toen beloofd dat e.ea vervolgd zou worden nou bij dezen.

Nadat ik met mijn gezin in 1998 zijn komen wonen in het voormalig Staion van Schin op Geul koesterde ik ook al de wens dat er ook ooit op zolder een grote modelbaan gebouwd moest gaan worden.
Echter hiervoor moest er nog heel veel gebeuren!

Het station was in een zeer slechte staat achtergebleven en was toe aan een heuse opknapbeurt.
Het gebouw was toen wij er kwamen wonen 12 jaar niet meer bewoond geweest en
alles was in een zeer slechte staat.
Nagenoeg geen Elektra, geen Gas, geen water, geen riolering enz enz.

Ben begonnen met  verbouwen in 1996 eerst ons Restaurant want daar moest het geld verdiend worden en toen de bovenwoning.

Even wat indrukken, er zaten in dit immense gebouw, twee stopcontacten, twee kranen, 4 gas gevelkachels, geen aansluiting op het riool, meterkastje met 4 zekeringen enz enz.
Ik heb alles zelf gedaan, van metselwerk, stucwerk, gas, water, licht verwarming tegel en timmerwerk, schilderwerk enz.

Nadat we in 1998 konden wonen in ons Station, had ik 3500m elektrobuis gelegd, 400m water en gasleiding gelegd, 27 Radiatoren geplaatst, twee CV ketels, 17 Grenen deuren geloogd en opnieuw afgehangen, alle vloeren vervangen van beneden tot boven en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Maar de zolder was een verhaal apart!

Op de zolder hadden de vorige bewoners duiven en ander siervogels gehouden, dus deze was erg vies en in zeer slechte staat.
Door de koude, vocht, en uitwerpselen, zat er in de balkenconstructie de houtboktor
deze moest dus eerst verwijderd worden, door een speciaal bedrijf.

Goed dat was inmiddels gebeurt ben toen begonnen met het leeg maken van de zolder.
De zolder was voorzien van zgn mansarde kamertjes houten hokken met deuren
een bedstee gemaakt van grenen schroten.

Alles was gespijkerd, dus er was maar een optie alles slopen en verwijderen.
Ik heb maar liefst 14 aanhangers hout en vuil verwijderd en afgevoerd.
Inmiddels waren jaren verstreken en was de zolder helemaal leeg en had ik er een plafond ingemaakt tenslotte was de zolder vanaf de vloer tot in de nok 6 meter hoog.

Tot 2010 hebben we de zolder als bergruimte en opslag gebruikt, daarna ben ik langzaam begonnen met het maken van een planning en de indeling.

De zolder heeft een totaal opp van 130 m2 en voor de modelbaan heb ik 35m2 in gebruik.

Nadat het verlaagd plafond was gerealiseerd over de totale zolder ben ik begonnen met het isoleren en het plaatsen van een houten geraamte. De oude houten paneel deur van de voormalige fietsenstalling heb ik voor zien van glas en heb deze gebruikt als toegangsdeur naar de modelbaan ruimte. IMG_0085

Modelbaan zolder in aanbouw

Op de foto is te zien dat er inmiddels al gipsplaten zijn geplaatst  en de deur is al afgehangen.

IMG_0088

Foto hierboven, een kijkje vanuit het voorportaal naar de deur.

IMG_0215

Een vereiste was natuurlijk ook dat er een werkplaatsje moest komen voor het fijne werk, Foto hierboven.

IMG_0212

Een blik richting deur en raam voor extra daglicht toetreding. Een kijkje vanaf de deur naar ander zijde.

IMG_0213

Een blik vanaf de zijde van de deur.

Tot zover mijn bericht over de bouw van mijn modelbaan zolder.

In het volgende deel doe ik verslag van de bouw van mijn NX tableau en de bouw van mijn baan.

Wordt dus vervolgd!

Groet Sef

 

 

 

4 gedachten over “De bouw van mijn modelbaan zolder.

  1. Sef, wat een heerlijk verhaal gaat dit worden… Ik zie al bijzonder uit naar het volgende deel 🙂
    Mijn complimenten voor hoe je e.e.a. (grondig) aanpakt. Dat is bijzonder leerzaam bovendien. Alleen wel jammer dat je het grootste deel van de zolder hebt af hebt moeten staan. Bij voorkeur had ik het omgedraaid: 35 m voor opslag: ‘de rest’ (95m) voor de spoorbaan maar… we moeten natuurlijk realistisch blijven 🙂

    Like

  2. Dag Sef, ik heb afgelopen tijd jouw ruimte mogen bekijken maar krijg nu pas een goed idee hoeveel werk jij in de verbouwing hebt gestoken! Flinke klus joh: ik kijk uit naar je vervolgverha(a)l(en)

    Like

Plaats een reactie