Eind jaren ’70, toen ik als jeugdige tiener op vakantie ging naar de Zwitserse bergen zag je ze nog regelmatig aan de tunnelingangen op de Gotthard lijn, de metalen afschermroosters die moesten voorkomen dat stenen op het spoor en de passerende treinen zouden vallen of de bovenleiding aan de vaak steile tunnelingangen zouden kunnen beschadigen. Bijkomend dienden ze ook om te voorkomen dat voorbijgangers langs boven in contact zouden kunnen komen met de bedrading. (Dit dan vooral bij bruggen en viaducten)
Op de Gotthard lijn ter hoogte van het dorpje Brunnen, zag ik deze constructies nog frequent op het enkelsporige gedeelte waar de lijn Brunnen verlaat en door diverse tunnels langs het Vierwoudstedenmeer begint te slingeren.
Deze constructies zijn me toen altijd bijgebleven als detail om op de baan aan te brengen.
Na lang zoeken vond ik bij de Franse kleinserie fabrikant Decapod deze afschermroosters.
Gezien dat diverse leden van de Swiss Groep hierin ook interesse vertoonden en deze setjes hebben aangeschaft hierbij dan ook een bouwbeschrijving als aanvulling op de Franse handleiding.
Het setje bestaat uit 2 etsplaatjes en 2 fijnmazige roosters.Tevens is een buigmal uit MDF bijgevoegd doch hier kom ik later op terug.
Voornaamste gereedschappen zijn een Phote Etch Part Bender, een klein licht hamertje ( zoiets waarmee je rails vastspijkert) , een goed pincet, kleine vijltjes, een glasvezel potlood, soldeerpasta en soldeerbout en natuurlijk een speciale kniptang om de etsdelen los te knippen.
Met de speciale photo etch cutter knip je eerst voorzichtig het centrale frame los en ontdoe je dit ook van de kleine stukjes binnen in. De tang knipt zeer precies zodat je de braampjes ook heel fijn kunt wegknippen. Nadien even met een fijne metaalvijl erover en het geheel is zo glad als maar zijn kan. Het verschil ( onderste ontdaan van de uitsteeksels en bijgevijld tov de ruwe versie bovenaan zie je duidelijk. )
Let ook op de positie van de vouwlijnen. Vouwlijnen moeten steeds aan de BINNENKANT van het te plooien onderdeel zitten ! Let hier op.
De volgende stap is dan ook het vouwen van het hoofdframe. Hiervoor is een MDF of hardkartonnen plaatje meegeleverd in de set dat precies binnen de 4 vouwlijnen past.
Gebruik dit NIET om het geheel op deze manier te vouwen. Door de druk die je zou uitoefenen plooien dan de dwars stukken mee om en vervormd het totale frame.
Gebruik hiervoor dan ook zeker de speciale photo etch bender.
Herhaal dit voor de andere kant. De 2 kopse kanten doe je als laatste.
Als laatste stap leg ik de MDF mal in het omgevouwen stuk en waar nodig kan je dan dmv het kleine hamertje het geheel nog wat ” bijwerken “.
Als volgende stap gaan we het fijn metalen rooster in het basisframe leggen.
Let op de sleufjes en zie dat de positie op het fijnmazige rooster overeenkomt met de positie op het onderliggende frame. Het gaat hier op de HORIZONTALE midden streep !!
Vooraleer we dit definitief vast solderen plaats ik eerst de 5 langse verstevigingsdragers ( dit zijn de korte stukjes) Dit is priegelwerk ! Dus terwijl het rooster nog LOS in het frame ligt probeer je deze stukjes met een pincet op hun plaats en in de voorziene sleufjes te drukken. Voorzichtig , het verbuigt snel en doe dit als je rustig ontspannen en kalm bent. Het gaat echt. Lukt het niet gelijk, laat het dan gewoon een uurtje opzij liggen en begin later opnieuw. Eens een van de 3 kantjes erin klikt volgen de anderen vrij snel. Even verder aan duwen met je duim en het zit provisoir vast.
Om het rooster met de dwarsliggers vast te solderen heb ik binnen in liggende 4 randen voorzien van wat soldeerpasta.
Het rooster gaat hier bovenop.
LET WEER OP DE JUISTE POSITIONERING VAN DE INKEPINGEN ZODAT DEZE OVEREENSTEMMEN MET DEZE VAN HET ROOSTER.
Vervolgens ga je met de soldeerbout rondom en zet je alles vast . De soldering zit nu tussen de onderkant van het rooster en de binnenkant van het frame en is amper zichtbaar.
Hetzelfde zou nu moeten gebeuren met de dwarse bovenliggers. ( dit zijn de iets langere stukjes ) Ook hier zijn mooie gleufjes voorzien doch dit zijn echte ” spanneekes.” Het is quasi ondoenbaar om hier de dwarse bovenliggers in de gleufjes gedrukt te krijgen. Na diverse pogingen heb ik dan gewoon de nokjes van de bovenliggers afgeknipt en deze zo op hun plaats gesoldeerd. Bespaart je een hoop frustratie, beschadigingen en tijd.
Waar nodig ga ik even met een glasvezelpotlood over de soldeerpunten om deze wat op te kuisen en gooi dit gedeelte dan in een bak met brandspiritus om de agressieve werking van het soldeermiddel te neutraliseren
Tijd om aan de onderliggers te beginnen.
Ook driehoekige stukken kan je buigen dmv etch part bender maar eventueel ook gewoon voorzichtig met je vingers.
De rechthoekige lipjes zijn gewoon even met een pincetje of dergelijke omhoog zetten.
Tussen de omgevouwen driehoekjes soldeer je het verstevigingsplaatje en aansluitend op de kop kant de fixatie pin. Ik heb deze op 4 cm lengte afgekort omdat ik zowel door een gipsplaatje als door 8 mm berkenmultiplex heen moet. Het bijgevoegde staafje is dan ook te weinig in lengte maar de meeste onder ons zullen deze dikte van messing draad ook wel hebben liggen.
Deze dwars dragers soldeer je nu onder aan het rooster. Let ook hier goed op de juiste positionering die ook duidelijk in de bouwbeschrijving staat.
Als laatste nog even het gevaren plaatje vastzetten en klaar. Geheel nadien weer neutraliseren in brandspiritus.
Naar keuze kan je dan ervoor kiezen om het geheel eventueel te bruineren, metaal grijs te lakken of gewoon in de ongeverfde toestant te laten.
Bruineren kan je eventueel door het geheel onder te dompelen in een speciaal bruineringsmiddel dat ook door deze Franse firma wordt geleverd. ( andere producten zijn natuurlijk ook in de reguliere handel verkrijgbaar ) Hiervoor heb ik wat WARM water genomen met een scheutje van het bruineringsproduct. Het warme water is blijkbaar nodig om het proces te laten verlopen ( test met koud water gaf trouwens inderdaad een totaal ander resultaat !!) .
Blijf er wel even bij staan want het proces kan zich tamelijk snel voltrekken.
Bij mij heeft het er tussen de 10 à 15 minuten in gelegen. Ook viel het op dat de eerste Schutzgitter die ik nog met gewoon soldeer en soldeervloeimiddel had gesoldeerd toch op een andere wijze verkleurd als deze die met de soldeerpasta zijn gedaan. Ergens is er dus toch ook een onderlinge wisselwerking tussen de diverse chemische residues en legeringen van het gebruikte soldeer.
Je ziet duidelijk het resultaat en verschil tussen de 2. De gebruineerde versie geeft een echt oud en verweerd uiterlijk van een rooster dat er al lange tijd hangt.
Aan het tunnelportaal geeft de bewerkte versie zeker een extra accent.
Ook de opschriften werden aangebracht . Hierbij wil ik de opmerking maken dat deze watergedragen decals zeer slecht hechten en na drogen er weer afvallen. Ik heb dan ook gewoon het metalen plaatje met een klein beetje witte hobbylijm ingesmeerd en daar uiteindelijk de decal voorzichtig opgeplakt. Zit nu perfect !
Voor het monteren van de Schutgitter is er ook een mal voorzien met de juiste positie van de te boren gaatjes. Deze zit in de rand van het etsplaatje verwerkt en kan er nadat je de bouwstukjes eruit geknipt hebt, gewoon tussen uit geknipt worden. Maw opletten dat je dit niet per ongeluk weggegooid hebt.
Voor mijn meer recentere onder doorgangen die bij de ‘ autoverlad ” komen, heb ik voorlopig geopteerd de schutzgitter’s nog niet te verouderen. Meer dan waarschijnlijk zal ik deze zinkgrijs gaan spuiten maar eerst moet ik het de tunnelonderdoorgang zelf verder afwerken in betonkleur en deze aansluitend nog gaan weatheren. Dan pas kan ik beslissen welke uitvoering hier het best tot zijn recht gaat komen.
Zo, ik hoop dat een en ander een beetje de bouw van deze Schutzgitter’s verduidelijk heeft.
In ieder geval het is een leuk setje om te bouwen en geeft toch juist weer die extra touch op je baan.
Peter.
Heldere beschrijving Peter. Alleen dat van de uitleggers snap ik nog niet helemaal, maar dat komt wel wanneer ik ze in handen heb. Lijkt me leuk hiermee bezig te gaan.
LikeLike
Duidelijk uitgelegd Peter met mooie foto’s erbij, het is inderdaad een mooie aanwinst voor de detaillering van je baan.
LikeLike
Peter: wat moet ik nog toevoegen aan hetgeen hiervoor al is beschreven: schitterende uitleg en heel goed ondersteund met foto’s. Daar hebben de ‘nabouwers’ zeker wat aan 😉
LikeLike