Het leuke van onze hobby is dat je ook met anderen buiten onze SWISS-groep in aanraking komt. In mijn geval met de “stichting zeeuwse modelbouw hobbyisten”:  www.szmh.nl in Middelburg. Daar heb ik contacten mee omdat ik, zodra ik in Zeeland gevestigd ben, toch een beetje feeling wil hebben met wat meer mensen en gelijkgestemden daar in de regio. So far …..

Zij maken zelf bovenleiding en idem rijdraad. Wel erg grof (getrokken 0.8 mm koperkern uit installatiedraad), maar toch . En ik …… wilde de feeling krijgen om het eens zelf te maken met een door hun vervaardigde mal. Niet slecht maar kan naar mijn idee nog veel fijner. En het staat al vast dat ik SZMH daar erg blij mee ga maken!

Grove rijdraad versus Profi.jpg

Foto boven: Grove rijdraad uit 0.8 mm installatiedraad versus Profi uit SO #088 – #090

Puttend uit een voorraad verkoperd draad van SOMMERFELDT ben ik met de item nummers #088 t/m #090 (resp 0.35, 0.4 en 0.5 mm) aan de slag gegaan en als basis Sommerfeldt #181 gebruikt (Profidraad) …….

Zelf profi rijdraad maken (1).jpg

De mal van SZMH die ik gebruik om voor hun baan rijdraad te gaan vervaardigen ……..

Zelf profi rijdraad maken (2).jpg

Zo liggen de draden in het betreffende mal: klaar om ‘punt gesoldeerd’ te worden. De hangdraden worden tussen de draag- en rijdraad gesoldeerd. Dit voorkomt absoluut bramen aan de onderzijde van de rijdraad zodat je, indien je dat wenst, storingsvrij aan de draad kunt rijden! Bij de puntgelaste rijdraden van SOMMERFELDT heb je soms het risico van bramen op de rijdraden, met alle schade van dien!

Zelf profi rijdraad maken (3).jpg

De bovenste rijdraad is de originele Sommerfeldt #181. Daaronder de eerste zelf gefabriceerde draden. Het is de kunst om met zo weinig mogelijk soldeer een goede en sterke verbinding te krijgen.

Zelf profi rijdraad maken (4).jpg

Inmiddels 6 rijdraden kant en klaar naar het Profi-rijdraad principe, met daarboven de gebruikte materialen. Soldeerdraad bevat bovendien een beetje zilver (Pb/Sn/Ag): dat geeft een mooie glimmende maar ook hardere verbinding dan alleen Pb/Sn. Het solderen is even een slag die je moet krijgen maar het loont zich in alle opzichten, en zeker budgettair. 5 rijdraden #181 kosten ca. Euro 10,- met een lengte per stuk van ca 25 cm.

De verkoperde draden #089 en #090 kosten samen ca. Euro 10,- Je kunt hiermee 40! rijdraden maken van 25 cm lengte en dan de kosten van een zakje #088 van Euro 5,- niet meegerekend. Dat wordt op het aantal peanuts 😉 .

En wees eens eerlijk: elektroloks met opgestoken panto’s die ‘ins blaue hinein’ zweven is toch geen gezicht! Zo komt mooie bovenleiding binnen ieders handbereik: ook de masten (waarover later meer).

Ik zal nu diverse mallen gaan – laten – maken om rijdraden zelf te kunnen produceren. Daarover later meer.

 

 

..

7 gedachten over “Profi-rijdraad zelfbouw

  1. Hallo Henk,

    Je bent weer heel goed bezig. Ik hou mij aanbevolen voor een mal. We moeten eerdaags weer eens een afspraak maken.

    Groetjes Johan.

    Like

    1. Leuk item voor de SWISS-dag Johan, om zelf eens aan de slag te gaan voor de degenen die dat zich willen aanleren. Chaletbouw is ook zo’n optie 😉

      Heb tevens de url van de club in Middelburg gecorrigeerd: die was niet goed. Ook de artikelnummers van de Sommerfeldt draden gecorrigeerd: daar werd er één gemist.

      Like

  2. Henk,
    ik zie nog een bolletje soldeer. Dat betekent dat je niet genoeg soldeer-vet of -olie hebt gebruikt.
    De te solderen verbinding ruim invetten, een druppel soldeer aan de bout, en dan hoef je alleen de bout maar in de buurt van de verbinding te brengen en het vloeit al.
    Wanneer alles klaar is het geheel even in een badje spiritus om het vet/olie weer af te wassen. Ik schrob er dan nog altijd even met een penseel over.

    Verder vraag ik me af of de 0.4mm draagdraad niet wat scherper gebogen kan worden? Mijn grote inspirator Bernd Schmid liet ooit in “Märklin-Bahn met Pfiff” (art.nr. 0328) zien hoe je zelf rijdraden kon solderen. Hij had op de punten waar een knikje in de draad zit, dus op de plek waar de hangdraad is bevestigd, een spijkertje geslagen. Hieromheen kun je de draad (licht) buigen.

    Like

    1. Dag Arjan,

      De boekjes van Bernd Schmidt ken ik: had ze zelf ooit ook 2 deeltjes van hem maar zijn zodanig losbladig geworden dat ik ze jaren terug maar heb laten zakken.
      Zijn ‘spijkertjes methode’ is een van mogelijkheden. Ik ga er voor kiezen om mallen te maken in het hout, na eerst de profi-draden van SO daarop te hebben nagetekend en vervolgens in het hout gekrast.

      De te solderen draden liggen dus IN de mal: de spijkertjes-methode zal ik zeker bezien om die mee te nemen in de mal.

      Kloddertjes soldeer zul je zeker in het begin aantreffen: niets gaat meteen 100%. Zal de volgende serie eens wat ruimer zijn vet geven ;-). Zeker ten opzichte van de eerste poging draad te zolderen met 0.8 mm ben ik over het Profi-draad niet ontevreden. Al doende leert men en boek je vooruitgang.

      Dank voor de tip!

      Like

Plaats een reactie