Mijn HO/HOm baan waaraan ik al de nodige jaren werk en nog veel aan gewerkt zal moeten worden bestaat uit veschillende projecten, waarover ik in de toekomst meer hoop te vertellen en te laten zien. In dit artikel zal  ik mij beperken tot de bouw op schaal 1 : 87 van de in Zwitserland “wereld” beroemde Steffenbach brug, gelegen op het Furka-Oberalp traject tussen Gletsch en Realp.

DSCN7899
Steffenbach brug (foto G.Nicolaes)

Mijn baan waarin deze soort van “ophaal” brug zijn plaats heeft gekregen, is opgebouwd uit een lange U vorm waarop op het linker langste deel een normaalspoor station Blausee-Mitholz ligt (daarover later meer) en op het kortere rechter deel een gecombineerd normaal/smalspoor station (geheel naar eigen fantasie). Ook hierover later meer. Vanuit dit zogenaamde fantasie-station takt een enkel tandradspoor af van het normaalspoor en zoekt het hoger op. Dit tandrad uitgevoerd met systeem Abt is noodzakelijk vanwege de steile hellingen tot wel 12 % en overeenkomstig de werkelijkheid. Blikvanger in dit traject is deze zeer markante, zelf vervaardigde en vrijwel geheel uit messing bestaande Steffenbach brug, zoals reeds boven vermeld in schaal 1 : 87. Hierbij een fotoverslag van de bouw ervan.

Na eerst aan de hand van een bouwtekening en na het bekijken van veel foto”s de exacte afmetingen van de diverse messing profielen bepaald te hebben, kon het echte zaag, slijp en soldeer/laswerk beginnen.

Ongeveer gelijktijdig begon ik met de bouw van de zeer smalle modulebak die ik als eerste heel nauwkeurig verticaal moest plaatsen, i.v.m. het tandrad systeem en zoals reeds gezegd met een  helling percentage overeenkomstig de werkelijkheid van 12%. Op aan-en afritten had ik reeds in een eerder stadium gebouwd.

IMG_0060

Plaatsing van de noch onafgewerkte brug, die om deze reden voorlopig zijdelings uitschuifbaar blijft.IMG_0062IMG_0064

Om toch alvast te kunnen testen en rijden is tijdelijk een houten noodbrug geïnstalleerd, deze is eveneens zijdelings in-uitschuifbaar.

IMG_0125

De verschillende bouwstadia van de Steffenbach brug in beeld.
Het solderen en lassen/branden van de diverse messing onderdelen:

IMG_0171IMG_0172IMG_0173

… het schilderen van de brug, gewoon met auto primer uit de spuitbus…IMG_0174

… het verlijmen van zo”n 60-70 tal balkjes en plankjes van balsa hout en het beitsen ervan.

IMG_0224

IMG_0219

IMG_0218

IMG_0221

Volgende stap was het voorbereiden van de landhoofden.IMG_0003

IMG_0002 - kopie

Het aanbrengen van de 4 mm dikke vooraf grijs ingekleurde gipslaag en op de staal/messing constructie zelf met pigment poeder wat roest imitatie.IMG_0001 - kopie

In het gladde gips zijn stenen gekrast, vooraf met potlood en liniaal aangetekend, om zodoende perfecte horizontale lijnen en hoek verbindingen te kunnen realiseren.

…en na het schilderen van de land-(bruggen) hoofden is dit het resultaat:IMG_0235IMG_0229IMG_0230IMG_0231

IMG_0233

… en na her-inbouw van de brug en het leggen van het spoor wederom … testen.

Als laatste moeten nog worden geplaatst, brug relingen en de portalen voor bovenleiding c.q. hef constructie met katrollen en …IMG_0315IMG_0312

IMG_0314

… en tot slot niet te vergeten, de naam van de bouwer.

006

… wordt vervolgd.

8 gedachten over “Bouw Steffenbach brug

  1. Wow Gaston; je bleef een lange tijd stil maar het was dus stilletjes werken achter de coulissen 😉

    Schitterend resultaat van deze zelfbouw brug! Je baan zelf beloofd ook het een en ander te gaan worden. Mooi gedaan: en zeker ook je reportage!

    Like

  2. Hoi Gaston, het is ge – wel – dig waar je mee bezig bent !!
    Zie ik jou in week 34 ook in Realp ? Of moet ik daar nog wat foto’s schieten als ik daar toch ben (als Froni) ?
    M.vr.gr. Erik

    Like

  3. Hallo Gaston,
    In 2 woorden GEWELDIG, SCHITTEREND, ik ken deze brug niet, maar zoals je schrijft dat je aan de hand van foto’s en tekeningen hebt gewerkt zou het een mooie replica zijn. En de kleine kiekjes die we van je baan hebben gezien verraad toch ook wel je bouwkunsten. Uiteraard verwachten we nog meer van dit soort bouwsels. Ga lekker zo door, kunnen we nog een hoop van leren.
    Groet Herman.

    Geliked door 1 persoon

  4. Dag Gaston
    mooie zaken die hier laat zien, ook hier weer veel leerrijke plaatjes en bijkomende uitleg.
    Verhoogt weer de druk om terug iets te publiceren 🙂
    Grts
    Johan

    Like

  5. Mooi stukje bouwkunst en zeer geslaagd moet ik zeggen. Paar jaar geleden nog heel artikel hierover gelezen in de Miba en jouw model weerspiegeld heel goed het echte voorbeeld. KNap hoor !

    Like

Plaats een reactie