De SBB, maar mogelijk ook de BLS, gaan de Schaltposten saneren. Zo is bij voorbeeld de Schaltposten Reichenbach i.K. (BLS Bergstrecke) inmiddels verdwenen.

Op 9 september j.l. kreeg ik van een goed contact in Zwitserland foto’s doorgestuurd van de ontmanteling van de SBB-Schaltposten Würenlos/ AG Zwitserland …… Met hun toestemming mocht ik onderstaande foto’s publiceren.

Een bijdrage van Pascal Pfeffer (CH).

Schaltposten Würenlos
Schaltposten Würenlos voor de afbraak.

 

Deze Schaltposten was de hoofdschakelaar van het station Würenlos. Daarmee konden afzonderlijke baanvakken geschakeld worden. worden gevoed. Het voordeel daarvan was dat het van twee kanten vanuit de bovenleiding kon Daarmee kon men alle sporen in het station buiten bedrijf stellen en de stroom vloeide nog altijd over de leidingen van de ene in het andere traject.

20170909 Afbraak Schaltposten Würenlos (1)
Ontmanteling van de Schaltposten in volle gang.
20170909 Afbraak Schaltposten Würenlos (2)
Ontmanteling van de Schaltposten in volle gang.
20170909 Afbraak Schaltposten Würenlos (6)
De schakelaars zijn inmiddels op het perron beland: links de kleine en rechts de grote.           Goed te zien is dat het station zonder draad is.
20170909 Afbraak Schaltposten Würenlos (8)
Close-up van de grote schakelaar ……
20170909 Afbraak Schaltposten Würenlos (9)
…………… waarvan hier het bovenaanzicht …………….
20170909 Afbraak Schaltposten Würenlos (13)
………………. en van de kleinere schakelaar …………
20170909 Afbraak Schaltposten Würenlos (11)
…………… waarvan hier het bovenaanzicht.
20170910 Alter Trafo Würenlos (1)
De oude trafo’s worden op een nette manier ‘entsorgt’.

Nu zijn tussen alle stroomkringen schakelaars ingebouwd. Wil men het complete station afschakelen, dan moeten alle schakelaars in het stationsgebied afgeschakeld worden. Daarmee wordt het gehele stationsgebied stroomloos. Maar er kan ook geen stroom meer vloeien vanuit het ene traject naar het andere. Tevens wordt het Stellwerk ook niet meer door de trafo van noodstroom voorzien. Valt dan ook het lokale stroomnet uit, dan doet niets het meer en is alles donker. De SBB meent hierdoor te kunnen besparen op onderhoudskosten.

Daar de Schaltposten tot op heden nauwelijks onderhoud hebben gevergd, schijnt dit argument niet echt hout te snijden. Het is eerder een voorwendsel om te vernieuwen zolang de Staat nog gelden ter beschikking kan stellen. Vanuit technisch oogpunt is de complete bovenleiding nog jaren in orde geweest. Alleen bij het vervangen van verouderd mastwerk is de ingreep mijns inziens zinvol geweest.

Bron: StarRail AG / Ennetbaden  Vertaling: Henk Schuppers

Naschrift Henk: ten tijde van de ontmanteling werd een flink spoortraject buiten dienst gesteld. De volledige bovenleiding inclusief mastwerk is vervangen.  Daarvan volgen nu een paar foto’s:

20171003_173336

En wat gebeurt er met de ontmantelde Schaltposten en de onderdelen? Die worden gesloopt/vernietigd (entsorgt zoals ze daar zeggen). Of ….. krijgen een onverwachts een heel andere bestemming!

Wat uit een geintje ontstond werd ineens waar. Of ik belangstelling had in zo’n schakelaar: een kleine en een grote. Ja dat had ik zeker wel zonder ook maar te weten hoe groot die apparaten zijn. Letterlijk ‘bij benadering’ werden de maten en gewichten doorgegeven.

Daarnaast wist ik ook iemand die voor Zwitserse spoorattributen grote belangstelling heeft …. En ook die hapte toe. En dat is ons mede SWISSgroep-lid Sef Rameckers. Met het toeval dat hij op dat moment in de buurt was ……. Uiteindelijk werd het de kleine schakelaar voor ons beiden: de grote was en te log en te zwaar.

Na flink schoonmaakwerk door Sef zelf (heeft de gehele schakelaar nog eens uit elkaar gehaald) staat ie er als nieuw bij op een door hem gemaakt onderstel. Een mooi relikwie wat prima past bij de overige Zwitserse spoorattributen van Sef op zijn stationnetje …….

IMG-20171012-WA0000
Schakelaar in gesloten toestand ………….
IMG-20171012-WA0001
………… en in geopende toestand (foto’s: Sef Rameckers).

Henk Schuppers

Advertenties

3 gedachten over “Afbraak van Schaltposten Würenlos /AG

  1. Hallo Henk,
    Een leuk en interessant stuk zeker voor de techneuten onder ons.
    erg gedetailleerd en voorzien van de nodige foto’s die het geheel completeren.
    Het was zeker voor mij een mooie aanvulling op mijn verzameling van (Zwitsers) Spoorwegmateriaal
    en zeker een bijzonder stuk techniek dat je zeker niet even tegenkomt in het dagelijks leven en ook niet
    op een rommelmarkt.
    Het was voor mij dan ook, take it or leave it.
    Als aanvulling op jouw verhaal heb ik er ook nog iets over geschreven en voorzien van wat foto’s tijdens de schoonmaak en (de)montage.
    Dus toch nog maar eens bedank voor je meedenken en oplettendheid!

    Sef

    Liked by 1 persoon

  2. Hallo Henk, interessant stukje wat je schrijft en de foto’s maken het geheel compleet, nu kun je tenminste eens van dichtbij goed bekijken hoe zo’n schakelaar werkt. En ja, ook in de Ch. kunnen ze niet stilstaan en dient de hel zaak toch gemoderniseerd te worden om de betrouwbaarheid te waarborgen en dan hebben ze geen boodschap aan een paar spoorfanaten die dit niet zullen toejuichen.

    Liked by 1 persoon

  3. Zojuist in de aanloop van het artikel een foto bijgeplaatst van de Schaltposten Würenlos voor de afbraak. Nu weten we hoe deze er uit heeft gezien en waar de trafo en schakelaars zich hebben bevonden.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s