Blausee 001

Over het werken met Styrodur isolatiemateriaal is al heel veel gezegd en geschreven op internet en in de vele modelhobbybladen en heb dan ook niet de pretentie hier in deze bijdrage nog iets aan toe te kunnen of willen voegen.

Maar op verzoek van Arjan, die evenals ik ook met de bouw van Blausee-Mitholz bezig is, wil ik toch in tekst en beeld met jullie delen, mijn manier van werken met dit op veel gebieden inzetbare materiaal en mijn resultaat hiermee. Ik beperk mij in dit artikel specifiek tot de bouw van tunnels en de bijbehorende zo kenmerkende karakteristiek gemetselde steunmuren en de eveneens bij Blausee-Mitholz zo vaak voorkomende steunmuren vervaardigd met betonsegmenten in vele varianten.

Omdat in de realiteit nooit twee tunnels hetzelfde zijn, heb ook ik de keuze gemaakt de ombouw/vorm van het metselwerk van iedere tunnel aan te passen aan het omringende landschap. In “mijn Blausee” en omgeving zijn er namelijk nogal wat tunnels en andere bouwwerken te zien en je moet er niet aan denken dat deze, juist omdat bij elke modelbaan alles in meer of mindere mate gecomprimeerd is, metsel en/of betonwerken van dezelfde constructie, structuur of vorm zouden zijn gemaakt. Ook tunnels gefabriekt uit gips afgietsels of muurplaten van de bekende scenery merken zijn overwegend om deze reden voor mij taboe, omdat het meestal Duitse fabrikanten betreft die voor zover mij bekend, alleen maar Duitse tunnels in hun programma hebben en dat vind ik persoonlijk “not done” op een Zwitsers modelbaan.

Dus was/is zelfbouw voor mij een must !

 

—  Nu de praktijk  —

 

Om te beginnen op de eerste foto natuurlijk, het uitzagen van het profiel van de in dit geval de Felsenburgtunnel III  nabij station Blausee-Mitholz.

IMG_0102

Het is goed te zien dat ik twee lagen Styrodur gebruikt heb, gewoon omdat ik deze toevallig nog had liggen na een verbouwing, dus kosten waren nul ! Deze platen zijn overigens bij de bouwhandel verkrijgbaar in elke gewenste dikte. Ze worden op elkaar gelijmd met gewone watervaste witte houtlijm en de tunnels breng ik naderhand op de gewenste diepte, door nog eens drie lagen van elk twee centimeter op elkaar te lijmen.

De meeste tunnels op mijn baan krijgen zo afhankelijk van hun positie of inkijk, een diepte van 10, 12 of sommige zelfs 14 centimeter.

… dan het exact met potlood …IMG_0103… aftekenen van de metsellagen en de boogconstructie…

IMG_0104

… om vervolgens met een scherp potlood alle aangetekende lijnen licht in te krassen;

… dit gaat bij dit relatief zachte materiaal makkelijk, super snel en zonder troep !

IMG_0105

De tunnel binnenwanden worden niet altijd, maar bij deze tunnel overeenkomstig de werkelijkheid, wel van metselwerk voorzien.

De structuur van het imitatie metselwerk in het Styrodur wordt verkregen door het met een fijn staalborsteltje licht op te ruwen. Na het kras en opruw werk ziet het voorlopige resultaat er zo uit.

IMG_0240

IMG_0239

Hier de Ronenwaldtunnel nabij het Ronenwaldviaduct met het zelfde metselwerk maar in een andere vorm en zonder steunmuren.

IMG_0905

Hier dezelde tunnel ingebouwd in het landschap,  deze ligt op het hoger gelegen traject boven Blausee-Mitholz vlakbij het Ronenwaldviaduct.

Blausee totaal 002

De volgende foto toont een tunnel die eveneens ligt in de omgeving van de Ronenwaldtunnel en nadert zijn voltooiing.

IMG_0906

Bij deze tunnel ziet men een zijbeuk verlengd met een muur, die na inbouw in het landschap aan de dal zijde van de berg moet komen.

Dan komt, heel belangrijk … de finishing touch !

Door een dun sausje van gips over het geheel te gieten en met een kwastje goed in de voegen te wrijven krijgt het geheel een echte “stenen” uitstraling en bovendien een harde toplaag zodat het zelfs een stootje kan verdragen.

IMG_0106

Na het op kleur brengen, komt over deze gips toplaag tot slot dan nog een of twee lagen gewone witte maar watervaste houtlijm die er voor zorgt dat het geheel letterlijk steenhard, oftewel lawine-proof wordt !

 

Het eindresultaat van de Felsenburgtunnel III  ingemetseld tussen rotswand en steunmuren.

003

Hieronder volgen nog enkele afbeeldingen van de tunnel en zijn directe omgeving in verschillende fasen tijdens het bouw proces.

IMG_0008

Op bovenstaande foto ziet men (rechts boven) het gaaswerk uitsteken dat als ondersteuning voor de berg in wording gaat dienen en wordt vast geniet op de multiplex basis waarop de Styrodur rotsen en muren verlijmd zijn.

 

IMG_0910

Deze afbeelding laat steunmuren en rotswanden zien waarop nog geen gips sausje is aangebracht. De rotswanden zijn afval piepschuim brokken, vastgezet met houtlijm.

IMG_0913

De lelijke zwarte wisselaandrijvingen op de voorgrond van de twee bovenstaande foto”s, zijn op de onderste afbeelding inmiddels vervangen door ondervloer wisselaandrijvingen en is tevens de steunwand ondertussen voorzien van zijn gipslaag en basis kleur.

IMG_0016

De Styrodur tunnels worden vastgezet op de ondergrond met enkele dotten Acrylaat kit.

 

Tot slot van deze bijdrage de Felsenburg III tunnel met de karakteristieke BLS seinbrug inclusief functionerende seinen zoals bij het grote voorbeeld.

010

 

 

 

 

 

 

 

Advertenties

7 gedachten over “Styrodur tunnelportalen

  1. Mooi die tunnels en portalen van styrodur Gaston, dit is de eerste keer dat ik het zie dat het met dit materiaal is gemaakt incl. de volgorde o.a. het afwerken met een dunne gipslaag. Ik zal hier zeker lering uit halen en uiteraard blijf ik je volgen.

    Like

  2. Ik kan hier eigenlijk maar één woord voor verzinnen: TOP !!
    Fijn zo’n duidelijke uitleg met ditto foto’s.
    dank, Dank, DANK !!
    En dan te bedenken dat dit maar één van de 101 toepassingen van dit materiaal is… Dit smaakt naar meer…

    Like

  3. Gaston,
    Bedankt voor de beschrijving. Ik heb er het nodige van op gestoken. Dit is weer een totaal andere manier om portalen en tunnels te maken. De resultaten zijn zeer overtuigend dus ga ik deze manier ook eens uitproberen.

    Nog een vraag / tip: hoe heb je de boog en de maat daarvan van de tunnels bepaald? Ikzelf gebruik daarvoor de NEM102 en NEM105 normen.

    Like

    1. De tunnelboog is (gewoon) een cirkel met een doorsnede van 12 cm, waarvan het onderste 1/3/ deel is weggelaten. Met de maat van dat 1/3 deel (=/- 4 cm) moet je afhankelijk van iedere situatie wat gaan schuiven om de tunnel mooi passend te maken. En met situatie bedoel ik; wat is je railafstand en hoe hoog is de railbedding ! Zo zijn de maten van mijn tunnels gebaseerd op een railafstand van (hart) 57 mm en de (kurk) bedding hoogte 4 mm. Zo moet als het goed is, nog ruimte aan weerszijde van het dubbelspoor over blijven voor het plaatsen van een kabelgoot van =/-4 mm, of naar wens een gewoon looppad.

      Like

  4. Gaston, Dank voor je antwoord over de boog.

    Nog even naar de foto’s kijkend viel me bij de laatste foto op dat er een niet bestaand seinbeeld wordt getoond. Geel / Groen “Ankündigung einer Geschwindigkeitsbeschränkung mit 40 km/h” bestaat wel, maar dan is de andere groene lamp aan. Bewust?

    Like

    1. Seinbeeld stand is toeval. Ik heb voor de foto de leds maar even op een vaste spanning gezet maar uiteraard wordt er nog een decoder tussen gezet die samen met de PC c.q. treinbesturingsprogramma de juiste seinbeelden moeten genereren.

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s