Een baan naar Zwitsers voorbeeld of een diorama met een Zwitsers thema is pas ‘af’ met allerlei specifieke scenery. Een van die onderdelen zijn de Strassen- und Hinweisbilder.

Geïnspireerd door een lid met de nickname ROENY op het 3Railforum ben ik het volgende wijzer geworden om diverse Zwitserse wegwijsborden aan te kunnen maken. Dat varieert in de borden zoals boven de Autobahnen (groen) als de Nationalstrassen (blauw), Umleitungen (geel) als Sehenwurdigkeiten (bruin) en lokale witte aanwijzingen (zoals Autoverlad, industriegebieden enz).

Het zoeken was naar het juiste lettertype en Roeny antwoordde mij als volgt:

”In Zwitserland gebruikt men het ASTRA Frutiger lettertype, dat sinds 2003 gebruikt wordt ten faveure van VSS. Vroeger werd ook wel SNV gebruikt. Er zijn twee varianten van dit lettertype; ASTRA-Frutiger-Standard/standard en ASTRA-Frutiger-Autobahn/autoroute.”

”SNV (also called VSS) is a sans-serif typeface used on road signs in several European countries. It was originally defined by the Association of Swiss Road Traffic Experts (German: Vereinigung Schweizerischer Strassenfachleute, VSS) and the Swiss Association for Standardization (Schweizerische Normen-Vereinigung, SNV).”

Download SNV font (is VSS): http://www.fontpalace.com/font-download/SnvDReg/

En dan ziet de tekst er zo uit: > Dit lettertype heb ik gedownload en gebruikt. Na veel gestoei met de kleuren en het lettertype zijn o.a. de volgende borden tot stand gekomen:

verkeersborden selectie.jpg

Er zijn meerdere van dit soort borden in de maak en voor de SWISS-groep wil ik ze wel op verzoek aanmaken. Wil gaan bekijken om de borden met correcte maatvoering in een document te plaatsen, zodat er een ‘printversie’ beschikbaar is.

Wil je zelf de borden aanmaken?? Mail mij voor het pdf-bestand. Zal eens kijken of ik het hier als download bestand kan plaatsen.

 

 

 

 

 

2 gedachten over “Schweizer Strassen- und Hinweisschilder deel-1

Plaats een reactie