Bij een bezoek bij Has bls (Henk Schuppers) waar ook Brunigbahn (Johan Langhorst) aanwezig was, heb ik inspiratie opgedaan om een Zwitsers chalet te maken.  Johan had een mooi chalet bij zich, en ik had echt zin om dit na te maken, en zo is het begonnen.
Ik heb er een paar foto’s van gemaakt en de maten opgenomen, Johan heeft mij verteld welke materialen hij hiervoor gebruikt en verder hoe of wat het in zijn werk gaat.

Thuis heb ik eerst wat tekeningen gemaakt aan de hand van de maten en de foto’s, daarna ben ik aan de slag gegaan, en ik moet zeggen ook dit is een virus dat je niet meer loslaat, althans bij mij.

Maar laten we even de foto’s gaan bekijken;

dit is het chalet (schaal 1:87) van Johan, een prachtig chalet waar ik direct weg van was, een dik compliment aan (Brunigbahn) Johan Langhorst. Johan heeft al veel meer mooie modellen van Zwitserse huizen gemaakt


de achterzijde


de rechterzijde


de linkerzijde

Ik vond het een schitterend chalet om het na te maken, de volgende foto’s zijn van mijn chalet, NIET OP SCHAAL. Ik heb er mijn eigen invulling aan gegeven zodat het niet hetzelfde werd.

Nu de foto’s van mijn chalet;


de voorzijde


de achterzijde


de rechterzijde


de linkerzijde

Ik wil hier alleen maar aangeven dat je met een beetje goede wil er heel mooie dingen te realiseren zijn, ik ben er zelf zeer tevreden over.

Na dit chalet vond ik dat ik er toch echt een op schaal moest maken, zeker gezien de positieve ervaringen die ik eerder had opgedaan.

Van dit chalet ben ik uitgegaan van een model van “KIBRI”, ik haal de foto’s van de catalogus, en de hand hiervan ga ik weer een tekening maken. Kibri geeft n.l. de maten op in de catalogus van de H X B x L  in m/m. Dan wordt het al iets makkelijker.

Zie hier mijn vorderingen:

Dit huisje heb ik na gemaakt van het Kibri model, cat.nr.38805


Uiteraard heb ik zelf nog wat wijzigingen aangebracht, dan heb je toch weer iets met eigen inbreng.

De achterzijde.

Al bij al toch een redelijk model op schaal, ik ge er beslist mee door, het is een VIRUS.

Bij het volgende chalet zal ik de tekening erbij plaatsen en de hele opbouw.

7 gedachten over “Mijn eerste “Chalet”

  1. Herman,

    Ik deel je bewondering voor he chalet dat Johan gebouwd heeft. Dat van jou mag er ook zijn. We moeten toch nog maar eens iets organiseren, want ik wil graag ook door dit virus aangestoken worden. Eerst maar eens wat mooie voorbeelden zoeken en tekeningen maken….
    En dan bij jou en Johan in de leer.

    Arjan

    Like

  2. Hallo Herman,

    Mooi stukje huisvlijt! Je heb goed gekeken bij je leermeesters. Johan heb ik tijdens de Gastendag in Den Bosch bezig gezien en over de chaletjes gesproken.
    Het is zeker de moeite waard om. Zelf aan de slag te gaan.
    Fantastisch resultaat hoor!.
    Groeten,
    Harry

    Like

  3. Dag Herman, je vorderingen al eens meerdere keren van nabij gezien en gaandeweg hele mooie resultaten.

    We hadden het er vanmiddag nog over: dit kan een mooi thema zijn voor een SWISS-groep dag! Lijkt mij ook leuk om dit eens te doen en onder de knie te krijgen. 🙂

    Like

  4. Heren , ik had het al een keer geopperd om een workshop Zwitserse bouwsels te houden.
    Herman je chalets zijn zeer geslaagd.
    Groet Johan

    Like

Plaats een reactie