(Dit type weegbrug stond overigens ook te Blausee-Mitholz.) Het bouwen van kleinserie en niet allendaagse messing bouwkitjes stond al lang op mijn verlanglijstje. Enerzijds om toch iets fijner en  gedetailleerder te kunnen werken in metaal , anderzijds omdat deze kitjes toch vaak  leuker en uitdagender zijn dan de standaard 13 in een dozijn plastik bouwdozen van de gekende merken.

Een zekere voorliefde om het solderen van fijn messingsoldeerwerk beter onder de knie te krijgen speelde echter ook mee.

Bij diverse kleinserie producenten zijn er dan ook steeds meer en meer leuke messing bouwkitjes te verkrijgen. De meeste hiervan bestaan uit fijn messing etswerk waarbij je de moeilijkheidsgraad zou kunnen indelen van 1 tot 5.

Na een eerste bouwervaring opgedaan te hebben met een messing wagonkiep installatie van het niet meer verkrijgbare Heico Model ( moeilijkheidsgraad 1) wou ik dan ook de lat wat hoger te leggen en ook wat meer toepasselijker te gaan werken richting Zwitsers modelspoor.

IMAG1902

Helaas heb ik hier nog niet veel van gevonden maar bij de Franse producent Decapod vond ik diverse leuke zaken in hun gamma die ook in het Zwitsers spoor terug te vinden zijn.

Een  “Oberleitungschutz “  of stenenvanger ( moeilijkheidsgraad graad 3 )  en een              “ Gleiswaage “ of  wagon weegbrug  ( moeilijkheidsgraad 2 ) waren de volgende items die op de werkbank terecht kwamen.

De Weegbrug wil ik hier dan ook wat nader toelichten.

IMAG1948

Het setje omvat een duidelijke Franstalige handleiding , een hard kartonnen soldeermal die later ook als fundering voor de weegbrug dient en de etsplaat.  Alhoewel de tekeningen reeds veel zeggen is het toch ook belangrijk de tekst met uitleg aandachtig te kunnen lezen.  Voldoende kennis van de Franse taal is dan ook wel een must .

IMAG1949

Er zitten echt zeer kleine onderdelen bij   ! Pincetwerk en een vaste hand met geduld zijn een vereiste.

Belangrijk bij bouwen met dit fijne materiaal is ook het juiste gereedschap. Bespaar hier niet op, al zijn dit vaak relatief dure investeringen. De speciale vouwmal en kniptang voor etswerk zijn gewoon een must have. Ook soldeerpasta  (witte potje rechts boven op de foto) is voor het fijne soldeer werk onontbeerlijk.

IMAG1950

De kniptang heb je nodig om de fijne filigraine onderdelen mooi los te knippen.  Met een schaar of cuttermes lukt dit niet en resulteert enkel dat je de etsplaat en het metaalstukje vervormt en dat krijg je niet meer goed. Deze schaar kost je ongeveer een kleine 30 euro ( Houten) maar is zijn geld 100% waard. Knip er ook alleen maar etswerk mee,  geen ander materiaal of hij kan gelijk richting Kliko !

De vouwmal is van RP Toolz.   Deze was ook iets in die prijsklasse dacht ik en heb ik hier lokaal besteld. IMAG1905-1024

Deze dient vooral om de messingplaatjes te buigen volgens de vouwlijn.  Geeft een messcherpe vouw en het voorkomt vervormingen . Je kan er zowat allerlei vormen mee buigen.

IMAG1959

Hier zie je een voorbeeld van een stukje dat over de 2 langskanten haaks gebogen moet worden. Ernaast zie je het door mij gebogen eindstukje. Let bij het vouwen er steeds op de vouwinkeping altijd aan de binnenkant zit !( dus niet buiten om vouwen want dat breekt et af ! )

Onderstaande foto toont dan weer hoe je dit doet met de vouwmal.

IMAG1957

IMAG1958

Ook de onderstaande bijgevoegde soldeermal ( tevens de grondplaat ) bewijst goede diensten, zeker als je beseft dat je 2 dunne strip haaks op elkaar moet solderen om onderstaande uitleggers te bekomen.IMAG1953

De kopse profieltjes kan je weer het best met een fijn pincet vasthouden tijdens het solderen. Beetje soldeerpasta erop ( heel weinig  en eventueel met tandenstoker of naald aanbrengen, aantippen en vast )

IMAG1951

Door het gebruik van de speciale soldeerpasta heb je geen traditioneel soldeertin op spoel meer nodig en vloeit het geheel mooi naadloos en zeer fijn dicht.   In het begin wel even wennen maar eens je er de slag van weg hebt is dit heel prettig  en precies werken. De soldeer verbinding is trouwens zeer stevig en je hebt ook geen last meer van klodders of dikke soldeerlassen !

Dit zie je trouwens ook op onderstaand plaatje.

IMAG1955

Onder de sateprikker zitten 2 messing plaatjes die op elkaar moesten worden gesoldeerd. ( idem bij het iets grotere bovenliggende stokje ) . Met wat soldeerpasta tussen de 2 messing deeltjes en dan even de bout erop zetten las je de 2 als het ware aan elkaar.  Dit lukt je nooit met gewoon soldeertin op spoel.

Het uiteindelijke ongeschilderde resultaat van de weegbrug zie je hier.

IMAG1961

Het geheel krijgt uiteindelijk een eigen leven zodra je nog met wat verf aan de slag gaat. De kast waar de weegapparatuur instaat kreeg een vervuild witte schildering, Evenals de buitenste profielen van de weegbrug zelf.  De metalen platen tussen de sporen en aan de weegkast werden met een roest en vuillaag bewerkt.  Dit conform foto’s van het echte voorbeeld.  Wat nog ontbreekt zijn de opschriften maar deze moeten apart besteld worden en komen dus met de volgende bestelling mee. Voor de schildering gebruikte ik speciale weathering verf die je in de meeste modelzaken in basis startsetjes kan kopen.

Voorlopig ziet het dus als volgt eruit :

IMAG1964

Leuk weetje trouwens voor de  Blausee Mittholz bouwers onder  ons  waar  we toevallig achter kwamen :

Uli Blausee-Mitholz-1 001
Foto: Hans Ulrich Haas te Remscheid / D

Dit type van weegbrug was ook aanwezig op Blausee Mittholz. Model is quasi 100% correct met het hier getoonde model met uitzondering dat over de weegkast blijkbaar nog een afdak was gebouwd. Ook zijn de poten hoekig ipv rond maar verder identiek.

De foto hiervan vond je ook in de laatste nieuwsbrief . Geen probleem dus voor de handige doe het zelver onder ons en al is de eerste weegbrug bestemd voor mijn lokdepot, er zal  dan alsnog een 2de gebouwd worden volledig naar BM voorbeeld.

Bij voldoende interesse ben ik ook bereidt een groepsbestelling te doen bij Decapod Frankrijk.  ( kan dan eventueel op de volgende Swiss ontmoetingsdag in November  meegenomen worden ) . Ook de stenenvanger ( verslag hiervan volgt ook eerstdaags en een 2  tal baanhuisjes ) kunnen dan bij interesse besteld worden.

Reken voor de standaard weegbrug in kitvorm op een kleine 17 Euro. De set met diverse opschiften hiervoor ( watergedragen decals ) kost je nog eens een 7 Euro. deze bevat meerdere decals die je ook elders kan gebruiken.   De soldeerpasta iets van een 8 Euro.

Voor zij die het niet zien zitten om dit zelf te bouwen kan ik dit uiteraard ook voor jullie doen 😉 .

Peter Spruit

 

Advertenties

4 gedachten over “De bouw van een messing weegbrug.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s