Een modelbaan is pas meer af als diverse details zijn aangebracht. Dat kunnen putdeksels in de straten zijn, kabelgoten langs het spoor, wisselplaten. Maar ook mensjes, beestjes, bestratingen, wegvervoer. Soms zie je op modelbanen verkeersborden opduiken. Vaak voorzien ze niet in de behoefte bij de gemiddelde modelspoorder omdat specifieke borden niet aangemaakt worden door fabrikanten. Ook ALBULAMODELL niet. Ik ben de afgelopen tijd wat aan het ontwerpen en prutsen geweest ….. 

In Schweizer Strassen- und Hinweisschilder deel-1 heb ik het een en ander kort beschreven hoe de borden te maken met de juiste kleuren en lettertype. Al gauw bleek bij het printen dat de routeborden boven de snelweg beduidend te klein waren. Weliswaar mooi scherp van beeld en tekst maar toch …

Als je goed je ogen bij de -snel-wegen de kost geeft (zie ook de titelfoto Verzweigung Lattigen vanuit westelijke richting), dan zul je snel constateren dat het enorme borden zijn die langs en boven de rijstroken te zien zijn. Let maar eens op de verhoudingen tussen een vrachtwagen met opbouw of een container en de borden.

Formaat 3,50 x 3,50 m (rijstrookbreedte autosnelwegen) levert teruggerekend op de schaal 1:87 een bord op van 40 x 40 mm!). Zelfs een bord van 3 x 3 meter levert in H0 nog een bord op van 35 x 35 mm. Maten in hoogte en breedte kunnen afwijken naar gelang de info op zo’n bord. 

Omdat in H0 werkelijk loeiers van borden zullen gaan worden heb ik een compromis gesloten: 35 x 35 mm of 35 x 70 mm leveren zeer geloofwaardige plaatjes – lees borden – op. Zijn kunnen fraai dienen voor modelwegen met omgerekende rijstrookbreedte van 30 – 40 mm. Een op zich geen storend compromis vind ik.

Boven snelwegen hangen de routeborden vaak aan portalen. Geen modelbouwmerk levert ze compleet en ook diverse fabrikanten (Plastruct, Evergreen, Maquett) leveren niet het V-vormige constructiewerk. Dat wordt een beetje behelpen om deze portalen te bouwen. Ik gebruik daarvoor de volgende materialen:

  • Plastruct het constructiewerk van styreen: OWTS-6 #90652 (4.8 mm hoog) of OWTS-8 #90653 (6.4 mm hoog). Breedte is ca. 153 mm. Deze dient voor de ligger. In plaats daarvan kun je ook Maquett 4-kantprofielen met kopmaat 4×4 mmgebruiken voor de veel meer voorkomende kokerbalk-constructie (zie titelfoto);
  • Plastruct de 4-kantprofieltjes van styreen: MS60-#90750: met kopmaat  2×2 mm. Deze zijn voor de pootjes;
  • Maquett 4-kantprofielen met kopmaat 4×4 mm. Deze dient als betonsokkel;
  • Evergreen of Maquett: plaatje styreen 0.1 mm dikte. Op maat uitsnijden voor het routebord.

Daarnaast tref je in Zwitserland de portalen vaak  aan in olijfgroene kleur (beetje soort van legergroen en gaan zoveel mogelijk door die kleur op in het landschap) of staalgrijs (grijze primerkleur):

Gereedschappen.jpg

Primer (Humbrol #1 of VALLEJO #28010), en Olijfgroen (Humbrol #86 of Tamiya #TS70);

  • Lijm, Stanleymes, Balsamesje, balsazaagje, plat fijn vijltje, hoekklem (voor verlijmen kokerbalken), 2-secondenlijm (mijn voorkeur gaat uit naar LOCTITE  Glue-3 Precision. Mogelijk in België niet verkrijgbaar).

Aan de slag met voorbereidingen voor het portaal:

  1. Snij 4 stukjes van 70 mm uit de profieltjes met de kopmaat 2 x 2 mm en 2 strookjes van 25 mm;
  2. Snij van 2 profieltjes uit de kop een hoek van 15° af;
  3. Uit profiel met de kopmaat 4 x 4 mm zaag je 2 strookjes af van 30 mm voor de betonnen voet;
  4. Bepaal de breedte van de ligger (2 rijstroken + 1o mm extra ruimte aan weerszijden). In het voorbeeld 2 rijstroken van 35 mm + 10 mm weerszijden is 90 mm binnenwaartse breedte). Daarnaast nog eens 10 mm extra voor de ligger om een goede bevestiging te creeëren (Zie ook de foto). Zaag deze vervolgens op maat en vijl de zaagkoppen af.
IMG_20170318_154932.jpg
Foto 1: De pootjes in een hoek van 15 graden met de voetbalk
IMG_20170318_182306.jpg
Foto 2: constructie aan weerszijden uitsnijden ….

 

IMG_20170318_182814.jpg
Foto 3: Constructie delen …..

 

IMG_20170318_185517.jpg
Foto 4: … alle onderdelen in beeld inclusief betonsokkel …

 

IMG-20170316-WA0002.jpeg
Foto 5: alles gemonteerd en gespoten in olijfgroen. En als laatste het routebord …
IMG-20170316-WA0008.jpeg
Foto 6: ….. nog even de vrije doorrijd hoogte “testen” ….

Bovenstaande borden zijn een proefmodel (en Paul is graag proefkonijn van mijn werkjes waar dit portaal en een andere vanuit tegenovergestelde richting naar toe gaan) en hebben de afmetingen 30 x 60 mm. Dat is toch te klein gebleken en zoals in het begin van het artikel al geschreven naar een compromis overgaan van 35 X 70 mm zoals op onderstaande foto 7:

IMG-20170318-WA0002.jpeg
Foto 7: Het verschil tussen de eerste en tweede productie.

               

Verzweigung Lattingen-2.png
Foto 8: Verzweigung Lattigen vanuit oostelijke richting ….
Verzweigung Lattigen-3.png
Foto 9: … en de borden vanuit beide richtingen in model….

Kokerbalk alternatief:

  1. Zaag uit het profiel 4 x 4 mm twee lengtes van 70 mm (staanders) en de benodigde lengte van de ligger (zie hiervoor: in dit voorbeeld wordt voor de ligger ca. 150 mm aangehouden) en vijl vervolgens de zaagkoppen vlak;
  2. Verlijm de ‘kokers’ haaks op elkaar waarbij de ligger op de poten rust en gebruik daarbij de eerder genoemde hoekklem. Lijm bij voorkeur met 2-secondenlijm en smeer de naad later aan met plasticlijm;
  3. Snij uit een styreenplaat van van ca. 1 mm dikte twee plaatjes van 10 x 10 mm. Deze dienen als voetplaten voor de staanders van 70 mm;
  4. Bepaal het middelpunt van de voetplaten om daarop vervolgens de staanders van het portaal te verlijmen;
  5. Het kokerportaal heeft nu een stabiele ondergrond om geplaatst te kunnen worden;
  6. Snij uit een plaatje styreen van ca 0.75 mm dikte, plaatjes voor de borden van het portaal. De grootte moet overeenkomen met de geprinte borden.

De volgende fotoserie moet voor zich spreken:

IMG-20170320-WA0022.jpeg
Foto 10: het portaal uit ‘kokerbalken’ geplaatst op voetjes ….
IMG-20170320-WA0026.png
Foto 11: De rijstroken e.d. zijn uitgetekend. Vervolgens het hart van de rijstroken bepalen en deze overbrengen op de ligger. Die is later nodig om de routeborden correct op te hangen.
IMG-20170320-WA0028.png
Foto 12: de routeborden zijn geprint. Let op de verhoudingen van bord – rijstrook – VAU!

 

IMG-20170320-WA0036.png
Foto 13: De uitgesneden borden voorzien van hartlijnen zodat deze correct boven de rijstroken aan de kokerbalk kunnen worden bevestigd.
IMG-20170320-WA0034.png
Foto 14: De borden hangen nu op hun juiste plaats aan de kokerbalk

 

IMG-20170320-WA0042.png
Foto 15: na de primer staat het geheel in de definitieve olijfgroene kleur.

 

IMG-20170320-WA0049.png
Foto 16: nadat de verf is gedroogd worden de borden met 2 secondenlijm verlijmd op de plaatjes. 
Lattigen vanuit oostelijke richting.jpg
Foto 17: Het portaal bij Lattigen vanuit oostelijke richting.

 

Vergelijk de resultaten nog eens met de (titel)foto’s. Nog fraaier zou zijn om deze borden te verlichten. Dan wordt het pas echt af! Over het resultaat ben ik zelf meer dan tevreden. Toegegeven: er zullen maar weinig modelspoorders zijn die ook nog ruimte hebben voor een Autobahn (in deze beschrijving vraagt de autosnelweg om een breedte van ca. 350 mm). Maar met minder grote wegen kom je ook uit de voeten. Routeborden op schaal (zoveel als mogelijk) maken je baan naar mijn idee helemaal af.

Project is nog niet klaar: ben meerdere borden aan het ontwerpen en wil deze op vellen produceren. Een aantal is al klaar. 8 april kan ik jullie de ontwerpen laten zien. Daarover in meer in een volgende blog.

Gebruikte bron:  wegenwiki-zwitserland

 

8 gedachten over “Schweizer Strassen- und Hinweisschilder deel-2

  1. Super mooi gedaan.
    Paar vraagjes : primer en deklaag van welk merk en kleurnummer ( wel zo handig voor de kleurenblinden onder ons 😉 – vooral dus mijzelf )
    Met welke lijm verlijm je de profielen op elkaar.
    Hoe versnij je het styreen het beste ? Met een gewoon cuttermus gaf me dit geen bevredigend resultaat tenzij de snee in mijn vingers

    Groetjes

    Peter

    Like

  2. Henk,

    Op de foto’s niet goed te zien; is de verlichting een soort omgekeerde dakgoot waar de lichten in zitten?
    Dat moet te doen zijn. Laten we het er een keer over hebben. Lijkt me een leuk projectje om te maken.

    Groeten, Arjan

    Like

  3. Henk, Weer een mooi stukje werk uit de werkplaats! Dit is knap hoor, ik doe het je niet na!
    Weer een mooie toevoeging voor jouw wereldje….. heel knap
    Keep up the good stuff!
    Groetjes
    Jouke

    Like

  4. Allereerst iedereen bedankt voor de complimentjes. Voor zover er vragen werden gesteld: deze zijn nu verwerkt in dit blog en zijn er nog wat teksten aangepast/toegevoegd. Daarmee is het verslag completer geworden en hoeft er geen apart blog aan worden gewijd. Bovendien is een gereedschappenfoto opgenomen en foto 17: portaal Lattigen vanuit oostelijke richting.

    @ Paul: Ik hoop dat de portalen straks op jouw baan ergens tot zijn recht gaan komen 😉 De Autoverlad bespreken we nog, net als La COMBAZ en FINHAUT.
    @ Herman: Je gaat straks van koers veranderen: en daar horen ook koersborden bij. Je weet waar mijn huis woont 
    @ Joachim: voor jou geldt hetzelfde als voor Herman.
    @ Peter: Dank voor je input: zie de kop van mijn reactie!
    @ Arjan: Leuk aanbod van je!! Mogelijk kunnen ook bepaalde kunststof C- of U-profieltjes dienen. Probeer eerst nog wat duidelijker foto’s te krijgen van die lichtbakken: mogelijk eenzelfde toepassing als van jouw onderdoorgang van Blausee-Mitholz??
    @ Jouke: leuk dat een niet-modelspoor-hobbyist meeleest en reageert. Jouw interesse wordt zeer gewaardeerd. Nu weet je ook waarin ik mijn zinnen kan verzetten. ‘No more need to say 😉

    Like

    1. Henk, Ik bewonder het vakmanschap en het enthousiasme waarmee je bezig bent. Daar kan ik mateloos van genieten. En jij kan je ei er heerlijk in kwijt – en dat is toch maar even heel erg fijn!
      Groetjes en tot mails/sprekens

      Like

Plaats een reactie