Taverne Torricella is een halteplaats op de Gotthard lijn tussen Bellinzona en Lugano, en ligt in een industriegebied. Hier ligt ook een aftakking (enkelsporig) naar het goederenstation Lugano-Vedeggio.

Update 2019 – 03 – 24:

Nog enkele sfeerfoto’s van de modelbaan.
De ETCS Balises zijn vervangen door echte model-balises in schaal 1:87.
Ook zijn enkele locomotieven voorzien van een machinist en diverse attributen in de stuurpost.
Bijvoorbeeld op de foto’s zie je bij de lok SBB Re 420 275 het verschil van voor en na.

De vorderingen verlopen aan een rustig tempo verder.

De Gotthardbaan is ondertusen zo goed als voorzien van ETCS bakens , in plaats van de Integra magneten. Ook bij mij zijn de meeste magneten al vervangen door (zelfbouw) ETCS bakens.
Deze bakens zijn ondertussen nogmaals vervangen door fijnere exemplaren.
(gewoon overschotjes messing platformpjes van de Kombimodellwagens ,
in de juiste vorm/maat snijden , en een likje gele verf doet de rest.)

De eerste seinbrug (aan het station) is volledig opnieuw opgebouwd.
De brug bestaat uit 4 (recenste) seintjes (nu met platform) van Microscale voor ophanging aan de bovenleidingsmast.
Het verschil met de vorige was dat de seintjes nu bevestigd zijn met zogenaamde mastklemmetjes wat de stevigheid ten goede komt. (loskomen)

Alle SBB seintjes (er waren nog enkele van Schneider) zijn vervangen door
die van Microscale , dit omdat deze de juiste kleur groen – oranje geven.

Af en toe wordt ook aan het tussenperron gewerkt , het dak is zo goed als af , de rest zal wel volgen (de muurtjes aan de trappen worden ook nog allemaal vervangen als de “asfalt” er volledig ligt op het perron) , alleen het wachtlokaal moet nog eerst gebouwd worden.

Tunneltje in , en mag nog eens los : 3X Traxx BLS met trein 42027 Köln Eifeltor – Gallarate op de Gotthard richting “Chiasso”.

Inleiding:

Het station valt enkel op door zijn modern gebouw , dat trouwens voor mijn baan nog wordt nagemaakt.
De plannen heb ik door verschillende problemen door de zolder en de oriëntatie ervan, moeten hertekenen zodat het helaas niet meer overeenkomt met het origineel.

Het eerste gedeelte gaat over de bouw van het station Taverne Torricella.
Voor een uitgebreide verslag , kun je mijn website raadplegen.
klik

Plan:

Het ontwerp is slechts een schets , dus niet met de juiste afmetingen.
De zolder heeft 2 kamers ter beschikking ; in de eerste kamer bevindt zich dus het station Taverne Torricella dat via een doorgang door de muur ,
naar de andere kamer gaat , en aangesloten wordt met het goederenstation Lugano Vedeggio.
Elk gedeelte heeft een eigen niet zichtbare schaduwstation dat een niveau
lager ligt.
Nou ja , dat van Taverne Torricella is in feitelijk niks anders , dan enkele wachtsporen die er extra liggen. (dit noemen we schaduwstation 1).
Dat van Lugano Vedeggio wordt wel de parkeerrruimte voor verschillende treinen zeg maar (dit wordt schaduwsation 2).

Stations Taverne Torricella en Lugano Vedeggio liggen op niveau +1, de beide schaduwstations op niveau 0.

Bouw:

Ziehier de opbouw van het houten kader dat uit 2 gedeeltes bestaat.
Op dit kader komt het schaduwstation (niveau 0) en wordt er verder gebouwd naar het station op niveau 1 ; zo’n +/- 16 cm hoger.

Daar gaan we: basisbouw.

Hier zie je de bouwfase van beide niveau’s. “Taverne Torricella”.

Niveau 0 dient om even een trein te parkeren , en is dus geen volwaardigg schaduwstation. (eerste 3 foto’s)

Niveau 1 is het zichtbare gedeelte , dus het station Taverne Torricella.
Linksonder verdwijnen beide hoofdsporen in de “Molinero” tunnel. (niet zichtbaar op bovenstaande foto)
Rechts is de wisselstraat “uitrit station Taverne Torricella” , richting andere kamer zeg maar.
Hiervan gaat het linkse spoor naar het rangeerstation “Lugano Vedeggio” en de 2 andere sporen is de “Gotthard” hoofdlijn richting Lugano.
Deze 2 sporen gaan in de andere kamer naar het 2e schaduwstation.

Ik gebruik de sporen van Tillig , die zien het meest natuurgetrouw uit , vooral ook bij de wissels waarvan de wisseltongen uit 1 geheel
bestaan (zoals toegepast bij de SBB) ; in plaats van wisseltongen met een scharnierpunt , zoals andere modelspoorfabrikanten dit leveren.

Tunnelbouw:

Ik heb een tunnelportaal van Noch genomen. Deze ziet er zo uit zoals op de Gotthard en dus was zelfbouw niet nodig. Deze wordt voorzien van houten profieltjes waar de koker geplaatst kon worden (bestaat uit een flexibele tunnelsteentjesprofiel in reliëf , van het merk Busch)

Nu even de aandacht van hoe ik in de tunnel de draad heb opgespannen.
(dit werk is trouwens eerst gedaan , alvorens de houten profielen voor de heuvels werden geplaatst.)

Ik werkte met messing profieltjes om de bovenleiding-draad op te hangen in de tunnel en deze wordt verhoogd en opgespannen met behulp van veertjes..
Ook maak ik dankbaar gebruik van de NMBS dubbel-hanger artikel 507 Sommerfeldt , om de draden op te hangen op de hoogte die je zelf kan bepalen door beide draagstangen van deze hanger in de gewenste hoogte te plooien.

Volgende bovenstaande foto’s maken het wel duidelijk denk ik.

Ballast en heuvels:

De ballast wordt gelegd evenzo de heuvelprofielen.

De bovenleidingsmasten op bovenstaande foto’s zijn ondertussen vervangen door verbetere exemplaren.

2016 - 08 berghut 01

Bovenleiding , heuvelbouw en seinen:

Ook zie je op de eerste foto hieronder de plaatsing van de eerste profielen voor heuvelbouw aan de tunnelingang van Molinero.

Ook een kijkje op de bouw van de seinbrug aan de zuidkant.

Verdere bouw naar 2e kamer.

Ook gaat er soms iets mis (wissel stuk – zie eerste foto hieronder). Details mogen niet ontbreken , schakelkastjes , wisselmotoren , kabelgoten en zo verder.

Ook de bouw van de verbindingsbrug tussen beide kamers zie je hier.

Bovenbouw en verdere bovenleidingswerken:

Even weer aandacht aan de bovenleiding en de 2e seinbrug op de verbindingsbrug.

ook aan het tussenperron wordt gewerkt.

Opbouw heuvels:

Met Noch kreppapier wordt alles dichtgemaakt (eerst natuurlijk het gaas over de houten profielen) Dan een mengeling van rots structuren en speciaal gips.

Nadien wordt alles al een beetje afgewerkt.

De laatste foto’s van wat tot hiertoe af is:

Ook wordt al aan het perron gewerkt.

Alles is tot hiertoe zelfbouw , behalve de verlichte stationsnaamborden , die zijn van Microscale.

Ook worden er ETCS bakens in het spoor gelegd (laatste onderste foto) , zo is dit al het geval op de Gotthardlijn. (de vroegere Zub/Integra magneten voor treinbeveiliging gaan er bij mij dus uit – > zie linkse spoor op dezelfde foto.)

Zo dat is het voor hier nu , veel plezier met de foto’s

8 gedachten over “Gotthardo FFS Taverne Torricella en Lugano Vedeggio

  1. Hoi Claudio, het is werkelijk fantastisch wat je aan het maken bent, zo enorm realistisch en dat op de vierkante centimeter. Ik volgde je bouwkunsten een aantal jaar geleden al en ben heel blij te zien dat je de draad weer aan het oppakken ben. Ga vooral zo door… daar kunnen we (ik in ieder geval) nog heel wat van leren… M.vr.gr. Erik.
    P.s. Ik sluit me graag aan bij de opmerking van Henk…

    Like

  2. Dag Claudio,
    mooi verslag hier op onze blog als ik je kan helpen met foto’s en of afmetingen zeg maar hoor.
    Hieruit kan ik weer veel leren voor mijn projecten die ik binnenkort wil opstarten Tks.
    Ik ben binnenkort terug in onze depot en heb een dagje foto shooten gepland dus als je iets op de foto wil laat gerust weten via mail dan kijk ik in mijn archief of maakt ze nieuw voor U.
    Grts
    Johan

    Like

  3. Hallo Claudio,
    Heel prachtig mooi stukje werk heb jij geleverd! Ziet er zeer realistisch uit!
    Zeker die Tillig rails/wissels zijn heel mooi.

    Ik hoop dat het mij lukt de website te fizen. Laat ik mijn baan zien.
    Heel veel bouwplezier!

    Hartelijke groeten,
    Harry.

    Like

Plaats een reactie