Beste Swissgroepers,

 

Naar aanleiding van het leuke en interessante stuk van Henk betreffende de “Schalposten” van Würenlos, waarvoor mijn dank.

Nog even een woord van dank voor Henk zijn oplettendheid en voor het meedenken in dezen.
Zoals te lezen was ik op het goede en juiste moment op de juiste plek.

Toen ik werd benaderd of ik evt interesse had in dit stuk techniek zei ik natuurlijk niet nee en heb op de bewuste Zondagavond van 10 september direct contact opgenomen met Pascal om een afspraak te maken wanneer ik kon langskomen om
e.e.a in ogenschouw te nemen, snel handelen in deze was een must anders werden de spullen afgevoerd.

Waren we op zondagavond om 22.00 uur nog aan het telefoneren stond ik op maandagmorgen om 9.00 uur in Würenlos, op het Station.

De schakelaars stonden al klaar om afgevoerd te worden dus ik kon meteen uitzoeken wat ik wilde.

Een kleine en een grote meenemen was geen optie, te groot en te zwaar en ja mijn
echtgenote en bagage moest ook nog mee naar huis, ha ha.

Nou dan maar een kleine meenemen inladen en wegwezen, dus niet!

De schakelaar was voor een persoon niet te tillen dus dan maar met twee personen en zie hier ingeladen gelukkig een Caddy dus daar past wel wat in.

20170911_102700_resized
Foto Sef Rameckers

 

20170911_155647_resized (2)
Foto Sef Rameckers

Op bovenstaande foto heb ik al een Isolator verwijderd zodat e.e.a beter en zonder schade vervoerd kon worden.

Thuis aangekomen heb ik er natuurlijk geen gras over laten groeien en heb hem nog in de zelfde week schoongemaakt. Een smerige klus dat wel.

Hele schakelaar gedemonteerd en alles met speciaal gereedschap en diverse chemische middelen gereinigd.

20170916_115404_resized (2)
Foto Sef Rameckers

Op bovenstaande foto ziet u beide isolatoren waarvan de linker is schoongemaakt en de rechter is behandeld met een middel om met name het remstof en koperstof te verwijderen.
Bedenk wel voor een iemand die geen verstand heeft van scheikunde en chemie is het experimenteren met chemicaliën in deze niet aan te raden.
Voor zo’n klus maak ik gebruik van speciale handschoenen en gelaatsmasker voorzien van een speciaal filter. Voor het schoonmaken gebruik o.a Fosforzuur.
Alle koper en messingdelen zijn met speciale borstels ontdaan van oxidatie en van vuil, daarna alles gepolijst en alle bewegende delen voorzien van speciaal vet.
Na ongeveer een week klussen was ik zover om de schakelaar weer in elkaar te zetten.

20170916_174542_resized (2)
Foto Sef Rameckers

Alle onderdelen nadat deze gereinigd en schoongemaakt zijn.

Alle onderdelen zijn inmiddels schoongemaakt en ogen weer als nieuw.
Uiteindelijk heb ik alles weer in elkaar gezet en met behulp van mijn vrouw Marjo een plaats gezocht op ons terras om de schakelaar op te stellen.
Daar ik ook een Hoogspannings Isolator aan de muur heb hangen van de eerste Hoogspanningslijn in Zuid-Limburg, Neerbeek Treebeek van de voormalige Hogedrukcentrale van de Staatsmijn Emma, heb ik de schakelaar ervoor geplaatst.

Een zelfdragende constructie waar de zware schakelaar op gemonteerd is zorgt in zijn geheel voor een echte Blikvanger.

Zie foto hieronder.

20170929_182133_resized

Dan voor de liefhebbers van cijfertjes het volgende.

De schakelaar is geschikt voor
36 KV, 80 KAmp, 195 KV Piekspanning en 1600 KAmp Piekstroom.

Met dank aan Henk Schuppers en Pascal Pfeffer.

Sef Rameckers

3 gedachten over “Schaltposten Würenlos / AG

  1. Sef, wat is dat mooi geworden. Ook leuk om zo’n schakelaar eens in close up te zien, nadat ik van vage foto’s er een 3D print (in H0) van heb gemaakt. De meeste zaken had ik gelukkig goed. 😉

    Like

  2. Hallo Sef, inderdaad, je moet van de chemie verstand hebben anders gaat het gruwelijk fout en nu is het gruwelijk mooi geworden. Inderdaad een mooie aanwinst voor jou als je dit ten toonstelt.

    Like

Plaats een reactie