Eerder beschreef ik onder Profi-rijdraad zelfbouw , hoe je Profi-rijdraden kunt maken. Ik heb daarvoor gebruik gemaakt van een bestaande soldeermal van de SZMH te Middelburg. Te grof maar het werkte.

Daarna heb ik een eigen soldeermal gemaakt zoals te lezen op Profi-rijdraad: de soldeermal maken. Maar tevreden was ik er niet mee: rijdraden verkeerd ingeklemd en nog een paar onzuiverheden maakten dat de rijdraden als een halve hoepel uit de mallen kwamen.

Dus opnieuw aan de slag om een goede mal te maken. Geen radeermesje meer gebruiken (die gaat nu naar de partner 😉  ) en het pizzawiel blijft in de keuken daar waar het voor bedoeld is: pizza snijden.

Basis blijft om de maten van de Sommerfeldt Profi-rijdraden over te nemen op, bij voorkeur, een berken multiplex plankje, zoals ook beschreven in Nogmaals de bouw van de Zwitserse Ruit (verbeterde versie) . Daarbij ook gebruikmakend van dezelfde gereedschappen en methodieken en de koffieroerhoutjes:

IMG_20170131_182926.jpg

Voor het op zijn plek houden van de draden tijdens solderen heb ik ook hier de koffieroerhoutjes genomen en zodanig aangepast dat ze keurig tussen de boven- en rijdraden EN hangdraden. Vervolgens posities bepaalt waar ze moeten komen en met korte schroefjes vastgezet zodat de boven- en rijdraad geklemd op hun plek blijven liggen. Als de boven- en rijdraden voldoende in de groeven liggen kun je het ‘roerhoutje’ een kwartslag draaien om de complete rijdraad na het solderen te lossen. Positie is dusdanig dat het houtje altijd tussen de boven- en rijdraad ligt na het een kwartslag te hebben gedraaid en alle draden vrijliggen.

Aan de uiteinden van de rijdraden ligt rechts een vast fixeerpunt. Dit om te voorkomen dat je onverhoopt met je mouw achter een draad blijft hangen (helaas is mij dat overkomen en dat gebeurt je maar één keer!). De draden kun je onder de vaste fixeerpunten steken en vervolgens op de aangegeven lengtes afknippen.

Aan de linker zijde moeten ze nog worden aangebracht: deze moet je weg kunnen draaien zodat je het gesoldeerde draad kunt lossen.

Op de foto linksboven een gedeelte van de soldeermal voor de Zwitserse Ruit (verbeterde versie).  De grootste rijdraad van 500 mm lengte is niet meegenomen in de mal. Daar lenen onze modelbanen nauwelijks tot niet voor.

IMG_20170131_182906.jpg

Voor de rijdraden maak ik gebruik van Sommerfeldt verkoperd ijzerdraad #088 t/m #090 resp 0.35 mm, 0.4 mm en 0.5 mm. Daar is in andere bijdragen al door mij over geschreven.

Voor het solderen neem je geen spitse punt maar een smalle platte punt. Spitse punt wordt zeer slecht heet zo is nu mijn ervaring daarmee. Soldeerplekken goed oliën of invetten en een weinig soldeer op je punt. Aantikken, laten vloeien, goed reinigen en klaar. Het is even een handigheidje met dat fijne werk.

Mocht je er zelf mee aan de slag willen gaan: succes! Het loont in alle opzichten.

 

 

 

 

 

Plaats een reactie