Wat ons bindt is de passie voor de Zwitserse spoorwegen en het nabouwen daarvan. Op deze website willen we de inspanningen van de verschillende bouwers documenteren. Bedoeling is te delen en te spiegelen, zodat we in een prettige omgeving van elkaar kunnen leren.

Je zult van ons hoofdzakelijk H0 gerelateerde bijdragen aantreffen van zowel 2- als 3-railers. Geen van onze groepsleden bedient de baan analoog. Dat maakt voor specifiek Zwitserse zaken – bovenleiding, bouwwerken, scenery en seinen – immers niet uit.

Veel plezier!


Wij zijn:

Arjan Mooldijk – Al bijna heel mijn leven in de ban van spoorweg modelbouw. Sinds een aantal jaren in de ban van de Zwitserse spoorwegen. En in het bijzonder de BLS (hoewel ook de SBB zich in mijn belangstelling mag verheugen). Wat mij met name boeit is het zo natuurgetrouw nabouwen van de werkelijkheid. Door het toepassen van veel techniek kun je veel bereiken. Ik vind het leuk daarbij nieuwe wegen te zoeken en niet alles kant en klaar te kopen. En…, net zo lang doorzetten totdat het lukt (geen geduld, maar pure koppigheid).

Claudio Bolognese – Zelf als treinbestuurder (of machinist zoals ze dit in NL zeggen) aan de slag bij B-logistics en steeds onderweg met goederentreinen in België , Nederland en Duitsland. Ik weet niet hoe het komt , maar ik heb steeds een grote voorliefde gehad voor het land Zwitserland. Zeker het kanton Ticino spreekt mij enorm aan en bijgevolg ook de Gotthard spoorlijn. Mijn modeltreinbaan is dan ook geïnspireerd op dit thema. Met name het gedeelte “Taverne Torricella” gecombineerd met het goederenstation “Lugano Vedeggio.” Voor de rest ben ik jaarlijks daar om vele fotoreeksen te maken van de Gotthard alsook van de BLS spoorlijn door en over de Alpen.

Gaston Nicolaes – Evenals vele andere modelspoor enthousiastelingen heb ook ik het modelspoorvirus opgelopen toen ik op jonge leeftijd een trein-begin set kreeg (Trix-Express). Tijdens mijn middelbare school-en vervolg studie stond soms de hobby qua activiteit op een laag pitje maar lag nooit helemaal stil. Rond mijn vijfentwintigste koos ik voor wisselstroom (Märklin) systeem en deed ik geleidelijk aan alle gelijkstroom spullen van de hand. Eveneens in deze periode ging ik voor de eerste maal naar Zwitserland en wat ik daar zag deed al mijn inzichten betreffende mijn modelspoorbouw op slag veranderen. Zo bouwde ik o.a. mijn baan om van rechts-naar links verkeer en kocht ik mijn eerste Zwitserse (Hag) lok. Midden jaren negentig begon ik met het toevoegen van smal(meter)spoor inclusief Abt tandrad systeem. De volledig digitaal bestuurde baan in lange U-vorm waarmee ik gestart ben in 2006 en die technisch zo goed als klaar is, zijn alle ervaringen en kennis opgedaan bij de bouw van mijn vorige banen verwerkt. Op het linker langste deel van de baan moet het station Blausee-Mitholz vorm krijgen, het steenboog viaduct Luogelkin vormt het verbindingsstuk naar de rechter baanhelft dat, wegens het altijd weer chronische ruimte gebrek dat bijna elke modelspoorder wel kent, volledig als fantasie ontwerp is uitgevoerd maar toch de typisch Zwitserse atmosfeer moet gaan ademen. Dit baansegment bevat een tweede gecombineerd normaal/smalspoor station van waaruit een aftakkend enkelspoorlijntje inclusief tandrad het hogerop zoekt. Sinds september 2016 ben ik begonnen met de vormgeving van het landschap.

Harry Hoogewoonink – Mijn inspiratie heb ik gekregen uit mijn vele vakanties in Zwitserland. Dit land is op zich al een grote modelbaan. Het begint al bij de binnenkomst in Basel, waarbij je meteen al van een paar grote rangeerterreinen kunt genieten. Na Verschweigung Augst voert de Autobahn via 3 tunnels door een indrukwekkend voorstuk van de Zwitserse Jura om bij het bereiken van de uitgang direct een schitterende blik op de giganten van het Berner Oberland te hebben.

Gearriveerd in Interlaken is het kennismaken met de BLS Bahn. In het bijzonder de lijn door de Lötschberg is geweldig. Zeker gezien het gebied waar doorheen de spoorlijn, moest worden aangelegd is indrukwekkend. Getuige de vele kunstwerken en tunnels toont aan wat voor een karwei hier is geleverd.

Daarnaast zijn ook de vele reizen langs de Rijn in Duitsland en in Schwarzwald een grote inspiratiebron geweest. De Rijnlandbaan en de Höllentalbahn zijn natuurlijk ook fantastische treintrajecten.

Henk Schuppers – Van kleins af aan begonnen met een Märklin railovaaltje van de DB, en bleef met de hobby lang DB-trouw. In de lagere schoolbanken echter ontplooide mijn liefde voor Zwitserland. Op mijn 17de maakte ik de eerste reis per trein naar Buochs aan het Vierwoudstedenmeer. Daar maakte ik kennis met de Zwitserse spoorwegen: De LSE (Luzern-Stans-Engelbergbahn), Brünigbahn, SBB en BLS. Mijn besluit stond vast: al het DB materiaal de deur uit en Zwitserse het huis in. Zeer lang Märklin trouw gebleven totdat ik ontdekte dat andere merken heel wat mooiers te bieden hebben op 3-rail gebied en vooral Zwitsers. Was het eerst HAG, daarna overgeschakeld op hoofzakelijk ROCO met wat RIVAROSSI, LIMA en LILIPUT.

Net als Arjan en Herman streef ik ook de natuurgetrouwheid na, maar wel met besef dat je altijd concessies zult moeten doen. Zoals het nabouwen van Blausee-Mitholz en omgeving in schaal 1:87, dat is voor bijna niemand weggelegd.

Mij drijft nog niet eens het opbouwen van mijn eigen baan; maar meer het bouwen van bijzondere bovenleiding projecten zoals de BLS-Schaltposten  “AUSSERBERG” en “BLAUSEE-MITHOLZ” voor anderen binnen de SWISS-groep. Je zult hier op dit blog meer over gaan lezen.

Herman Nieuwenhuizen – Mijn hele leven al gek van treinen, vroeger van veel stoom, dit omdat ik ze vroeger in het echt heb meegemaakt als openbaar vervoer, ik kon van deze kolossen geen genoeg krijgen. Ik heb dan ook uren bij het spoor staan kijken. Op latere leeftijd werd mijn aandacht getrokken door de e-locs, en sinds enkele jaren speciaal de Zwitserse locomotieven. Dit was voor mij de aanzet om thuis een baan te maken, niet speciaal het precies namaken van bepaalde stations zoals Arjan en vele andere, maar voor mij staat centraal het treinen laten rijden in een berglandschap en m.n. dat laatste inspireert mij het meest.

Joachim van Tuinen (trainjj) –  Altijd al gefascineerd geweest door reizen en treinen. Door familie in Zwitserland aangestoken met het CH-virus. De omgeving en de onlosmakelijk verbonden treinen in dit landschap hebben mijn passie voor treinen een aantal jaar geleden weer aangewakkerd. In mijn jeugd begonnen met analoge treinen van Marklin. Inmiddels overgestapt op digitaal. Op dit moment ben ik aan het bouwen aan een, op Zwitserland gebaseerde, modelbaan met de naam Zug-E-Zug. Verder maak ik met veel plezier filmpjes van treinen in hoofdzakelijk Zwitserland.

Johan Langhorst

Johan Michiels – Ik ben gestart met verzamelen van Märklin materiaal in 2006 op een willekeurige manier wat mooi was kocht ik en ik had een grote verzameling damplocomotieven. Enkele jaren terug kwamen de jaren van verstand en heb ik besloten mij toe te leggen op Zwitsers materiaal. Om de mijn verzameling aan te vullen shop ik ook bij andere merken maar 3 rail blijft de standaard. Ik kom regelmatig in Zwitserland ,mijn zuster woont in de omgeving van Olten, en en het station van Olten is een tweede thuis geworden.

Hier heb ik kennis gemaakt met het TEAM 10439 van de SBB HISTORIC dat een aantal elektrische locs onderhoud en voor het publiek toegankelijk maakt via Fitnessfahrten en rondleidingen in het depot. Sinds maart 2016 ben ik actief lid van deze vereniging en heb ik mijn hobby een trap hoger getild door ook het Zwitserse materiaal op schaal 1/1 mee in stand te zetten en te houden. Mijn baan zal op het Zwitsers voorbeeld geïnspireerd worden en een onderdeel wordt het depot van de SBB HISTORIC Olten, dit laat toe om zoals in het echt historisch materiaal en modern materiaal van de SBB te combineren op één baan.

Paul Janssens – Wij wonen half in Zwitserland en half in België. Tijdens mijn jeugd samen met drie broers een treinbaan gehad die we telkens moesten afbreken wegens ruimte gebrek. Het virus kwam terug toen onze zoon 12 jaar was.  Even aan het bouwen geweest maar door beroepsbezigheden helaas gewoon geen tijd gehad. Toen onze kleinzoon echter zeven was sloeg het virus terug toe.  En nu blijvend en door ons verblijf in Zwitserland uiteraard Zwitsers.

Ondertussen zijn we al vijf jaar aan het bouwen aan project AIGLE.  Een combinatie van normaal spoor en metrisch spoor.  Zoals ook in werkelijkheid.
Heb me het laatste jaar wat gespecialiseerd in chaletbouw. Met als orgelpunt ons eigen gehuchtje La Combaz in Wallis/Zwitserland”.

Peter Spruit – Net als de meeste hier onder ons had ik al van kinds af aan een voorliefde voor treinen.  Begon al als kleuter toen we nog in Rotterdam woonden en ik vanuit ons appartement uitzicht had op de stoomtram die toen nog naar de eilanden reed. Bij vrienden van mijn ouders in Amsterdam mocht ik dan als 6-jarige kleuter altijd meekijken naar zijn grote N-baan en  ben ik verder geëvolueerd van houten treintjes, lego treinen en uiteindelijk op mijn 12de mijn eigen eerste Fleischmann lok ( een rode V200) die toen een astronomische 112 gulden kostte die ik zelf bij elkaar gespaard had. In de loop der jaren van Duits en Oostenrijks materiaal volledig geswitched op Zwitsers, iets waar zeker de vele vakanties in dit land en de verscheidenheid aan materiaal toe bijgedragen hebben. De huidige baan in opbouw ( genaamd Goppensteg”  wordt mijn derde baan in al die jaren tijd maar hiervoor verwijs ik graag naar mijn bouwverslag Göschensteg, een BLS baan met een SBB tintje dat ik t.z.t. verder zal updaten.