De titel zegt het al. Mijn baan in opbouw heeft als hoofdthema de BLS maar met een twist naar het SBB netwerk.  Deze keuze werd ondermeer gemaakt door het feit dat ik zowel BLS als SBB materiaal heb rijden en dit toch zoveel mogelijk door elkaar wil gebruiken.

IMAG1875

Bepaalde bouwafschnitten doen tevens weer denken aan de Gotthardstrecke ( zoals bvb de 3 boven elkaar geplaatste bruggen  zoals je die op de Gotthard tegenkomt terwijl hier eigenlijk dan toch weer met de Bietschtalbrug weer duidelijk verwezen wordt naar de Lotschberg.

IMAG1877

Het geheel is dus dan ook grotendeels rond een fantasie traject ontstaan waarin enerzijds Blausee Mitholz met het bovenliggende baantraject in de paradestrecke als het station van Goppenstein centraal zullen staan.

Waarom Goppenstein zou je nu denken ? Eigenlijk gewoon omdat mijn hoofdstation tussen 2 tunnelingangen ligt en omdat het een oerlelijk station is dat toch wel iets heeft.  Er bestaat geen bouwpakket van, het bovenleidingsnetwerk is op bepaalde punten ingenieus verwerkt met masten en anker punten in de steunmuren en het station en het station is op zichzelf al een uitdaging op zich om na te bouwen.    De bedoeling is dan ook om het toch zoveel mogelijk het bestaande station te gaan bouwen in detail.  ( Dus kijk zeker wel uit naar een workshop zelf huisjes bouwen tzt om toch de basis te leren van enkele bouwmeesters hier in de swissgroep 😉 )

Ook de Autoverlad – hetzij ook hier weer met enige vrijheid qua ligging en eerder verwijzend naar de situatie in Kandersteg is voorzien en inmiddels deels gebouwd.

IMAG1874

Hier komt dan ook de naam van de baan vandaan ( een samenvoegsel dus van Kandersteg op de BLS en Göschenen op de Gotthard wat de link vormt naar het BLS en SBB netwerk.

Qua baanverloop is het geheel eigenlijk één groot hondenbot dat echter over 4 niveaus verloopt.  Het gaat mij dan ook vooral om het plezier van de treinen te zien rijden, aangestuurd via Koploper en met een eenvoudig bloksysteem.    Helaas is mijn electronica kennis zeer beperkt en is dit dan ook een van mijn grootste knelpunten.

Voorlopig rijdt het dus enkel met de IB als voeding.

In een volgende stukje zal ik iets meer vertellen over de facts en figures ‘  / rijlengte / spiralen – schaduwstations  en de lokatie van een groot stoomdepot dat eigenlijk niets met de SBB/BLS te maken heeft maar er toch als een soort van openluchtmuseum in zal gaan verwerkt worden;IMAG1871

Wordt dus vervolgd…..

8 gedachten over “Göschensteg, een BLS baan met een SBB tintje

  1. Tx voor de positieve commentaar en stukje bij beetje wordt er ondertussen wel vordering gemaakt. Voorlopig beetje te mooi weer om op zolder te zitten 😉

    Like

  2. Zeer indrukwekkend geheel !! en drie verschilende namen voor één en dezelfde baan (zal vast aan de redactie liggen :-). Heerlijk om zo’n enorm bouwwerk in elkaar te zetten en er dan lekker van te genieten (ik ben ook voornamelijk een rijder)… en een booster inbouwen, dat moet met de kennis binnen onze vriendenclub zeker mogelijk zijn !!

    Like

  3. “en drie verschilende namen voor één en dezelfde baan (zal vast aan de redactie liggen 🙂 ” die fout ligt eerder bij mij. De oorspronkelijke naam is “Göschensteg ” Omdat het project eigenlijk wat te lang heeft stil gelegen en het idee van het station Goppenstein te bouwen pas later is gekomen waar ik eerst de bedoeling had om Göschenen als voorbeeld te nemen, is een en ander zelfs voor mij wat verwarrend geworden. Maar Göschensteg is dus de final en correcte naam van de baan 😉

    Like

Plaats een reactie