Mijn inspiratie heb ik gekregen uit mijn vele vakanties in Zwitserland. Dit land is op zich al een grote modelbaan. Het begint al bij de binnenkomst in Basel, waarbij je meteen al van een paar grote rangeerterreinen kunt genieten. Na Verschweig Augst voert de Autobahn via 3 tunnels door een indrukwekkend voorstuk van de Zwitserse Jura om bij het bereiken van de uitgang direct een schitterende blik op de giganten van het Berner Oberland te hebben.

Gearriveerd in Interlaken is het kennismaken met de BLS Bahn. In het bijzonder de lijn door de Lötschberg is geweldig. Zeker gezien het gebied waar doorheen de spoorlijn, moest worden aangelegd is indrukwekkend. Getuige de vele kunstwerken en tunnels toont aan wat voor een karwei hier is geleverd.

Daarnaast zijn ook de vele reizen langs de Rijn in Duitsland en in Schwarzwald een grote inspiratiebron geweest. De Rijnlandbaan en de Höllentalbahn zijn natuurlijk ook fantastische treintrajecten.

IMG_0277

Het Ontwerp en de Bouw

Allereerst heb ik besloten de baan ook “milieuvriendelijk” te bouwen. Dus heb ik veel gebruik gemaakt van resthout en de onderdelen van mijn vorige treinbaan. Indien mogelijk lijm ik ook reststukken aan elkaar en zaag die vervolgens op maat. Ook heb ik veel materiaal (bomen, strooisel, ballast) bewaard voor een 2e leven.

De bekabeling is alleen geheel nieuw aangelegd. Bij digitale signalen zijn zekere en storingsvrije contacten een absolute voorwaarde. Een vriend van mij is elektronicus en die gruwt al van losse draadjes!

De baan is gebouwd in een U-vorm op een houten frame van telkens 1 meter breed en 1 meter hoog. Rechts is het deel 2 meter lang, midden 3 meter, links 4 meter.

De baan bevat 4 etages, die vooral zijn bedoeld voor de schaduwstations. De totale raillengte van de baan is ongeveer 45 meter.

Rechts is de baan het Duitse gedeelte, het midden is een overgangsgebied en links het Zwitserse gedeelte. In dit middenstuk is ook een keerlus, als enkelspoortraject, zichtbaar van het middelste schaduwstation.

Het grote station in het Duitse gedeelte is een verbinding tussen Zwitserland en Duitsland. Treinen kunnen dan ook op het lange traject rijden. Gezien de noodgedwongen kleine bochtradius (industrieboog 30gr) naar het onderste schaduwstation, moeten bepaalde treinen noodzakelijk het grote spoor op.

De te rijden treinlengte is (helaas) beperkt tot 150 cm. Deze lengte kan alleen voor transitotreinen worden gebruikt. In het grote Duits/Zwitserse station kan alleen op spoor 3 en 4 met lange treinen (max 135 cm) worden gestopt. Gemiddeld zal de lengte rond de 100 cm zijn. In de schaduwstations kan overal 150 cm worden geparkeerd.

Op de baan zijn een stad en 2 dorpen aangelegd. De rechterzijde is de Duitse plaats Calw. In het ècht ligt het station in het dal en de stad boven. De sporenindeling is geënceneerd om een levendiger station te krijgen. Ook zijn er 2 goederensporen met bijbehorend goederenstation. Daarbij loopt het goederenspoor door tot de tunnel, zodat er een kleine goederentrein kan arriveren, die vervolgens via een locwissel weer kan vertrekken.

Onder het station Calw bevinden zich 2 schaduwstations op 2 niveau’s. Het 1e niveau is voor de lange treinen van de hoofdbaan. Het onderste is van de baan die naar Oberried en verder rijdt.

De linkerzijde is Zwitsers en daar rijden de treinen in 2 niveau’s het doorgaande spoor beweegt zich door tunnels en langs bergen om vervolgens via een tunnel via een spiraal naar het opstelspoor te gaan.

De gehele baan wordt bestuurd door Koploper via een Ecos 50200. De locs hebben òf de standaard (M)fx Märklin decoders of de ESU 54610. De oude Märklin decoders 6080 zijn vervangen.

De wissels worden aangestuurd door Viessmann 5211 deco’s en de lichtseinen door Digirails/keijs 4018. In die laatsten zijn de verschillende lichtseinen prima te programmeren.

De bedoeling is verder ook de huisjes en lantaarns via digitale decoders aan te sturen. Bij de huisjes wil ik de verlichting steeds subtiel laten wisselen., waardoor de aanblik bij nacht telkens anders is.

Het Geraamte

De stijgspiraal (1,3m) van de baan onder Calw van het hoofdspoor is helaas 5% geworden. Maar het is gelukkig ook een korte stijging. Het station heeft 3 sporen t.b.v. Treinen tot 155 cm. Het retourspoor is zichtbaar gemaakt en onderdeel van een rivierdal, waar het langs “schwarzwald” en onderdoor een boogbrug doorloopt om vervolgens weer in een tunnel te verdwijnen om zo naar het wachtspoor te gaan.

De stijgspiraal (2,6m) naar het onderste station is helaas wat langer. Ook is de radius 45 gr, waardoor er slechts speciale treinen met korte wagens kunnen rijden.

De basis van de baan zijn 2 meranti balken in lengterichting die via enkele meranti dwarslatten onderling zijn verbonden. De sporen liggen op multiplex stroken.

Hierbij een video van het begin van de kale baan, waarbij de Koploper en de baan zelf getest moest worden.

Uiteindelijk is er bij Calw nog een aanpassing gedaan door een 8e spoor aan te leggen. Hiermee is de treinenloop sterk verbeterd.

Advertenties

4 gedachten over “De Inspiratie

  1. Mooie baan en veel rijweg en mogelijkheden om je materiaal te laten evolueren.
    ben benieuw naar de verdere evolutie van je baan hoop hier ook iets van te leren.
    Grts
    Johan

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s