Een Zwitserse modelspoorbaan zonder een of meerdere lawinegalerijen is absoluut ondenkbaar. Het aantal galerijen bij het grootspoor in alle soorten en maten, is zo overweldigend dat het bijna een must is minstens een exemplaar na te bouwen.

Een keuze maken voor een bepaalde galerij op de modelbaan was dan ook niet zo moeilijk. Ik koos voor een galerij die ik zelf nog niet eerder zag op een modelbaan namelijk de Stockgraben galerij, gelegen op het traject tussen Goppenstein en Hohtenn, gebouwd in 1913 en oorspronkelijk uitgevoerd in hout. In de jaren 80 volgde renovatie en hierbij werd de houten constructie vervangen door een betonnen, waarbij de architectuur min of meer ongewijzigd bleef. Op onderstaande foto gemaakt door Urs Jossi (CH) voor Eisenbahn-Journal, die mij ook toestemming gaf voor plaatsing, verlaten loc”s in dubbeltractie de Stockgraben galerij richting Hohtenn.

Blausee totaal 005                                                                                                                                          Foto: Urs Jossi

Het schaalmodel 1 : 87

Op zichzelf is mijn model, althans in HO schaal, een redelijk eenvoudig bouwwerkje. Vanwege de eigenlijk ontoereikende dimensies op mijn baan moest ik ten opzichte van het origineel dat uit 8 spanten bestaat kiezen voor een verkorte versie. De reden dus waarom ik de galerij uitvoerde met maar 4 spanten.

Aangezien ik geen tekeningen in de bekende hobbybladen ben tegen gekomen, heb ik op basis van onder andere bovenstaande afbeelding een kleine simpele schets (tekening) gemaakt en deze in de juiste schaal afgedrukt. De afmetingen zijn dus allen bij benadering en op het oog gerelateerd aan allerlei voorwerpen in de directe omgeving van de galerij zoals natuurlijk de loc”s en bovenleidingsmasten/portalen.

Hieronder een kort verslag van mijn versie van het HO model van de Stockgraben Galerie tijdens de diverse bouwstadia, verduidelijkt met foto”s  en tekst.

 

Tekening/schets

IMG_0127

 

Bouwaanvang: de fundering

IMG_0125

… nummering ter voorkomen van vergissingen …

IMG_0133 Omdat de galerij in een flauwe boog ligt en het trace een helling percentage heeft van 2 % was dit het lastigste deel van de klus.

IMG_0130De enige onderdelen aan dit ogenschijnlijk kleine en eenvoudig uitziend bouwwerkje die identiek zijn;  de 4 spanten in wording.

… na het zaagwerk …

IMG_0139

IMG_0138

… na het gronden plamuren, schuren en weer gronden enz. …

Blausee totaal 002… duidelijk te zien de stalen pen voor  stabiele maar demontabele bevestiging …

… ook de kabelgoten mochten natuurlijk niet ontbreken …

Blausee totaal 007

… gaten in fundering voor exacte positionering van de spanten middels pennen …

Blausee totaal 006

 

 

Het koppelen van de spanten.

Blausee totaal 004

Blausee totaal 001

Blausee totaal 003

… de steunmuren met uitsparingen voor de spanten …

Blausee totaal 005

… het plaatsen …

Blausee totaal 009

… of snelle demontage in handomdraai …

Blausee totaal 014

 

… verder met nog een paar balkjes …

Blausee totaal 016

… het dak tenslotte …Blausee totaal 021

Blausee totaal 022

Blausee totaal 017

 

… soms zit het wel eens mee … roerstokjes bijvoorbeeld; waar die al niet goed voor zijn !?

… in dit geval perfect qua lengt en dikte …

 

… alleen nog de linker bovenhoek verticaal zagen …

IMG_0005

… wordt vervolgd zodra de finishing touch een feit is ……………………..

 

 

Advertenties

5 gedachten over “Stockgraben lawinegalerij

  1. Beste Gaston,

    Wederom om stil van te worden. Wat ik werkelijk verbluffend vind is dat je met redelijk eenvoudige middelen nu al (!) een fantastisch resultaat weet neer te zetten en ben er van overtuigd dat daar heel wat bloed, zweet en tranen aan te pas zijn gekomen (vooral het meetwerk). Maar ook de veelzijdigheid in je projecten is heerlijk om te zien. Ga lekker door, ik geniet met je mee :-).

    Like

  2. Heel mooi gedaan Gaston en goed gade geslagen! Voor wat betreft maat beschrijvingen kunstwerken: er zijn ten tijde van 75 Jahre Lötschbergbahn 2 boeken verschenen met een schat aan fotowerk en andere data. Arjan en ik hebben beide delen in bezit: zie hieronder.

    Succes verder Gaston!!

    Like

  3. Gaston,

    Allereerst complimenten voor dit bouwwerk. Ik sluit me helemaal bij Erik aan; bewonderenswaardig hoe je met eenvoudige middelen iets zo goed kunt weergeven.
    Verder een excuus dat ik je geen documentatie uit de door Henk genoemde boeken heb gestuurd. Geen ogenblik aan gedacht dat het daar ook in staat. Ik heb “Lötschbergbahn im Bau” er even bij gepakt en daar staan inderdaad een paar zwart wit foto’s uit 1912/1913 in. Echter dermate klein en onduidelijk dat je er weinig aan gehad zou hebben. Maar ik stuur je een scan (wegens copyright ga ik dat hier niet plaatsen)

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s