In de jaren 80 van de vorige eeuw werd het BLS traject, dat tot die periode enkelsporig was, uitgebouwd naar dubbelspoor. Dat betekende tevens dat ook vele viaducten en bruggen uitgebouwd en verbreedt moesten worden. De meeste tunnels waren in eerste aanleg al voorbereid voor dubbelspoor en ook als zodanig uitgevoerd. Dit BLS voorbeeld van verbreding middels betonsegmenten heb ik al jaren geleden in HO nagevolgd.

Henk 015 (14)

Op mijn vorige baan deed dit gemetselde deel van het viaduct, dienst als viaduct voor een tweebaansweg (overigens geen bestaand maar een enigermate fantasie viaduct). Omdat ik er eigenlijk op mijn huidige baan geen plek voor had ingepland zou het dus waarschijnlijk hebben liggen verstoffen, wat ik ook wel weer jammer vond. Mede daardoor ontstond het idee om ook deze BLS methode toe te passen.

Deze BLS bouwwijze bestaat hieruit dat vele gemetselde viaducten aan de dal zijde zijn voorzien van betonsegmenten die tegen het bestaande metselwerk geplaatst zijn. Zie ook velen van de zgn. Lehnenviaducten in Zwitserland die aan berg en rotswanden lijken te hangen of leunen. Door vele spoorwegfans overigens verfoeid en een doorn in het oog, maar persoonlijk vind ik ze wel iets aparts hebben.

Helaas heb ik destijds, ongeveer 25 jaar geleden, van het bouwproces geen foto”s gemaakt. De vele positieve reacties die ik de afgelopen jaren regelmatig  kreeg over dit bouwwerkje heeft mij doen besluiten deze onderstaande afbeeldingen op de site te zetten. Over het materiaal waarmee de brug gemaakt is kan ik nog zeggen dat de basis vnl. bestaat uit 9 mm multiplex en een 2 a 3 mm dikke gips laag waarin de stenen zijn uitgekrast. De brugleuningen heb ik gemaakt van 0,7 mm dik messingdraad.

Hieronder mijn viaduct versie in beeld:

Henk 015 (19)

Henk 015 (15)

Henk 015 (23)Henk 015 (18)(16)Henk 015 (24)(3)Blausee 079

2 gedachten over “BLS viaduct

  1. Hallo Gaston,
    Jammer van de Zwitserse oplossing om daar geen meerbogenbrug tegen te plaatsen. Ik heb het in Zwitserland gezien en vond het afschuwelijk.
    Maat jij hebt de echte “lelijkheid” mooi nagemaakt, het resultaat mag er zeker zijn.
    Groet Herman.

    Geliked door 1 persoon

  2. Ik heb het van nabij mogen zien, weliswaar al voor de Coronatijd. Maar het resultaat is en blijft verbluffend! Precies wat Herman schijft: je weet lelijks iets moois weg te zetten.

    En tja: modelbouwen is ook accepteren dat oud en nieuw hand-in-hand gaan. Chapeau Gaston. Zodra het kan kom ik zeker weer buurten bij je!!!

    Like

Plaats een reactie