Hallo allemaal,

Na bijna 4 jaar niets meer te hebben kunnen doen aan een modelbaan is het nu zover dat we weer kunnen beginnen.

Allereerst is de reden van de onderbreking de verkoop van onze oude woning, snel gegaan, en de bouw van ons nieuwe huurhuis, en dat is flink vertraagd, vandaar.

In ons nieuwe huis heb ik de beschikking over 2 slaapkamers, 1 wat kleinere en een grote kamer van ruim 4m.x3m., het eerste wat in mij opkwam was van de 2 kamers 1 grote te maken om daar mijn nieuwe baan te maken. Ook dat ging niet door want de tussenmuur maakt deel uit van de constructie, dat was in ons oude huis, koopwoning, wel gemakkelijker, maar helaas. Ik heb toen maar een geheel nieuwe baan getekend, nu in U-vorm, maar omdat ik te weinig ruimte heb om het een en ander te verwezenlijken heb ik maar 3 gaten in de muur gemaakt om in de kleine kamer een klimspiraal te zetten, hoe verzin je het. De 3 gaten zitten op verschillende hoogtes, de 1e op 90cm van de vloer, de 2e op 140cm en de 3e op 180cm. 90cm is de hoogte voor het stationsniveau en de andere zijn 2 rijlagen door de bergen.

Helaas kan ik geen tekeningen van SCARM of een 3D foto met jullie delen, dit zijn BMP bestanden en deze worden als onveilig beschouwd hier op WordPress.

Hier het schaduwstation, links het 1e en rechts het 2e, het  rechter doodlopende spoor is een keerspoor voor keertreinen. Hier worden de keer treinen ingereden vervolgens rijden ze achteruit en op het linkerspoor aan het einde van het schaduwstation gezet om van daaruit het hoofdspoor op te rijden. 

Dit is naar de andere kant op gekeken richting uitgang schaduwstation, achteraan links van de monitor zie je de 2 sporen voor het in- en uitrijden van de keertreinen.

Detail van mijn werkwijze, de draden van de bezetmelders komen in het midden bij elkaar om vervolgens onder de rails door naar de boekbinders te gaan die ik gebruik voor het bundelen van de draden.
Heir het einde van het doodlopende keerspoor.
Hier worden de S88 bezetmelder decoders in ondergebracht.

Het is mij toch gelukt om de tekeningen van de baan te converteren naar het juiste bestand, als eerste het schaduwstation, dat bestaat uit 2 delen. In elk deel is het buitenste spoor in tweeën geknipt doormiddel van de bezetmelders, als het goed is kan ik hier 2 treinen achter elkaar opstellen. Ik hoop dat het lukt want dit is de eerste keer dat ik zoiets in i-Train uitprobeer, de toekomst zal het leren.

De rode sporen zijn de opstelsporen, het doodlopende spoor is een keerspoor om de keertreinen te kunnen draaien. Het rechterspiraal komt van het centraal station af richting schaduwstation het linkerspiraal komt van het schaduwstation weer richting station.

De volgende foto toont de totale baan, deze bestaat uit 3 lagen, de bovenste laag is op ongeveer 180 cm vanaf de vloer geteld, dus 90 cm boven het centraal station.

Alles wat in U-vorm is getekend staat in 1 kamer, het rode deel buiten de U-vorm staat in de aangrenzende kamer. Dit heb ik zo gedaan i.v.m. ruimtegebrek in de treinkamer. Het bovenste spoor (groen) wordt verander d.w.z. dat de keerlus eruit gaat en gaat als dubbelspoor worden aangesloten op de klimspiraal (blauw).

Zo, dit was het voor deze keer weer. De komende week ga ik me toeleggen op het aansluiten van de S88 decoders voor het schaduwstation zodat ik eerst alles kan uitproberen om het automatisch te laten functioneren.

Groet Herman.

14 gedachten over “Alpbachbahn

  1. Ik kan wel merken Herman dat het je heeeeeeeeeeeeeeeel lang heeft gejeukt. We hebben er een paar over zitten bomen bij je thuis hoe aan te pakken. Maar je hebt de vliegende vaart er goed inzitten. Geen twijfel mogelijk dat ze zin er is!

    Ik zal eens kijken of er een oplossing is voor dat SCARM of toch de tekeningen gepubliceerd te krijgen. Stuur mij het bestand eens op als je wilt?

    Like

    1. Dag Herman, reden dat jij, maar ook anderen je baan niet terugvindt onder “Banenbouw” heeft als reden dat “Banenbouw” als PAGINA niet meer bestaat. Dat is ooit een eerdere wijziging geweest binnen WordPress.

      Ik heb gezien dat er wel ruimte is om een PAGINA aan te maken: ik moet op mijn gemak uitzoeken of dat kan zodat jij je ALPBACHBAHN als categorie ook daar weer kunt onderbrengen.

      Je bericht is gelukkig wel vindbaar en zichtbaar en een ieder kan reageren.

      Je bestand heb ik ontvangen: ik ga kijken wat ik er mee kan doen en eventueel plaats ik de tekening dan bij je bericht.

      Like

  2. Dag Herman, Ziet er nu al imposant uit en dan te bedenken dat er van 90 cm naar 180 cm geklommen moet worden… Tja, dan schieten woorden toch echt tekort 🙂
    Heel veel bouwplezier !!

    Like

    1. Dank je wel Eric, en dat stijgen van de treinen valt wel mee, ja, het is toch 90 cm, maar kan goed via de klimspiraal. Het wordt je misschien duidelijker wanneer ik de tekening heb geplaats. Daar ben ik mee bezig.

      Like

  3. Inderdaad Herman, dat moet weer een heerlijk gevoel geven eindelijk weer aan de slag te kunnen met deze passie ! Een mooi fundament is al het eerste resultaat. Ga je trouwens alle terugmeldmodules in die ene bak plaatsen zoals je aangeeft bij de foto ? Algemeen bekend is dat vanwege de storingsgevoeligheid het veel verstandiger is de bezetmelders decentraal te plaatsen. Bovendien scheelt het je ook nog eens meters aan draad ! Alle melders naast elkaar ziet natuurlijk wel mooi uit en is op een bepaalde manier ook wel praktisch, maar uiteindelijk gaat er toch om wat straks bovenop de tafel gebeurt. Suc6 !

    Like

    1. Hallo Gaston, ja het is na zoveel jaar weer een genot om te kunnen beginnen met je eigen baan.
      Wat betreft die S88 decoders die heb ik in mijn vorige baan ook allemaal bij elkaar gehad en nooit geen storingen gehad, wat ik wel weet en ook goed in de gaten houd dat ik de S88 decoders en de bedrading daar naar toe zover mogelijk van de ringleiding en de kabels ,220V, van de trafo’s houd want dat geeft wel spookmeldingen en andere storingen. Maar dit houd ik wel in mijn achterhoofd.

      Like

  4. Hey Herman is terug! En hoe. Je bent gelijk voortvarend van start gegaan.

    Ik ben heel benieuwd naar het sporenplan. Is dat nog steeds hetzelfde als we een tijd geleden hebben besproken? Door de BMP naar JPEG te converteren kun je ze plaatsen.

    Like

    1. Hallo Arjan, nee het sporenplan heb ik aan moeten passen omdat ik van 2 kamers geen 1 kamer maak, dat komt omdat de tussenmuur onderdeel is van de constructie, de muur is bewapend!!!!!!
      Maar het nieuwe plan zet ik nog wel op het blog dan kun je het zien. De baan wordt nu in U-vorm gemaakt met een grote klimspiraal op de kamer ernaast, daarvoor heb ik die 3 uitsparingen gemaakt. Zie 1e foto.

      Like

      1. Da’s jammer. Ik was wel gecharmeerd van het oude plan. ‘k Ben benieuwd wat er van overgebleven is. Het zal vast mooi worden. Zodra het kan kom ik een keer kijken.

        Like

  5. Dat zijn mooie baanplannen Herman; dat beloofd wat moois te gaan worden. Straks ondersteund met een paar mooie filmpjes en dan wordt het beeld completer. Ben reuze benieuwd!

    Nu mijn tuin voorlopig op orde is ga ik mij ook weer eens storten op de verdere bouw van mijn baan. 🙂

    Like

Plaats een reactie