Hallo allemaal,

Nadat ik internet had afgestruind voor het maken van dennenbomen, YouTube staat er vol mee, ben ik er zelf ook maar mee begonnen. Tenslotte moet je wat te doen hebben, nietwaar. Ik vond de dennenbomen die worden aangeboden of niet mooi of véél te duur, dit omdat we er op een gemiddelde baan er toch wat aardig neerzetten. Bijvoorbeeld: Noch bied veel bomen aan maar zijn allemaal hetzelfde van vorm, ga ik bij Anitadecor kijken dan schrik je toch echt wel van de prijs, zomaar € 3,50 voor een boompje van 10 cm maar, wel erg mooi. Toen dacht ik 100 boompjes op een baan is niet veel, dat is zomaar € 350,= alleen voor de bomen. Vandaar dat ik zelf maar aan de slag ben gegaan.

Om te beginnen hebben we het volgende gereedschap nodig;501502

Als eerste gaan we het sisaltouw op lengte maken, de lengte is uiteraard afhankelijk van de grootte van de boom, in dit geval ga ik een boompje maken van 18 cm hoog en de onderste breedte is ongeveer 8 cm. De lengte van het touw moet ongeveer 14 cm worden. Als we daar een aantal van hebben geknipt dan moet het uit elkaar worden gedraaid. Je zult nu zien dat het gekronkeld is maar dat is geen probleem, neem een bakje met heet water en leg daar het touw in, dit zal dan helemaal recht trekken. Na een paar minuten haal je het touw eruit en laat het een nachtje drogen. Daarna gaan we het touw als het droog is uitkammen d.w.z. neem een plukje touw en ga er met een kammetje de plukjes uit kammen, dan krijgen we mooie rechte stukjes. Hier heb ik een aantal bosjes doormidden geknipt, dit gebruik ik voor de top van de boom.

506

Voor de stam gebruik ik ijzerdraad van 1,4 m/m dik uit het tuincentrum dit is groen geplastificeerd en makkelijk te verwerken.505a

505b

Ik knip een stuk van 50 cm af en vouw dit dubbel505

dit klem ik goed vast in een kleine machineklem506a

Nu neem ik het touw en verdeel dit tussen de 2 draden, de kortere stukjes bovenaan, dit is de top, en daarna de langere. Dit verdeel je over de gehele lengte tot ongeveer 5 cm van de lus. Niet te veel op elkaar, want dan wordt de boom te dicht.506b

Nu neem ik de accuboormachine waarin ik een haakje heb geklemd ( een omgebogen spijker) deze doe ik in de lus van het ijzerdraad.507

Nu laat ik de boormachine (links of rechts maakt niet uit) draaien tot dat ik een strakke getwiste draad krijg, je zult nu zien dat het touw mooi rond verdeeld is. Daarom nogmaals niet te veel touw in de draad steken want dan word de boom niet mooi doorzichtig.508

Eerst knip ik de punt uit de boom en het ringetje aan de onderzijde van de stam. Daarna knip ik de boom in de juiste vorm voor een mooie dennenboom. En prik ik hem in een tempex plaatje.

509

Vervolgens wordt de boom groen gespoten, ik gebruik hiervoor mosgroen/zijdemat.510

Als de boom is gespoten laat ik hem even drogen, de verf is snel droog. Hierbij steek ik de boom in een stuk tempex waarop ik een stuk karton heb geplakt, ik kan het tempex nu wat langer gebruiken en het geeft geen rotzooi als ik de bomen ( ik maak er altijd meerdere tegelijk) in en uit het tempex trek.511Tempex met karton

512Door de lichte achtergrond lijkt de boom wel zwart.

513Dit is de juiste kleur.

Nu moet de boom bevlokt worden, hier zijn meerdere soorten van o.a. Noch, Anita decor en Heki hebben mooie structuur-vlokken. Bij deze boom gebruik ik “Noch 07333 Struktur-Flock dunkelgrün fein 3m/m”. Het bevlokken is eenvoudig; spuit de boom in met spuitlijm, Action € 1,99, en strooi de vlokken over de boom d.m.v. een strooibusje, Action € 0,20.516

517In het dekseltje heb ik zelf een paar gaatjes gemaakt, is wel te zien dacht ik.

Het strooien gaat als volgt; houd boom rechtop en strooi rustig de vlokken van boven naar beneden over de boom ondertussen draai je de boom rustig rond zodat vlokken gelijkmatig worden verdeeld, houd nu boom ondersteboven en doe hetzelfde nogmaals. Strooi de boom niet in een keer helemaal vol maar doe het in etappes. Na de eerste keer de boom te hebben bestrooid laat je het even drogen, daarna weer inspuiten met lijm en opnieuw bestrooien, dit herhaal je zo vaak als je het nodig acht. Een ieder zijn smaak, de een vind weinig mooi de ander vind het helemaal vol mooi. Zie de volgende foto’s.518De boom na 1x strooien

519De boom na 2x strooien

520De boom na 3x strooien, zo maak ik ze allemaal, niet te dicht, want ik wil er een beetje doorheen kunnen kijken. Dan behoud je de structuur van de boom.

521Dezelfde boom maar dan in het daglicht. Bij volle zon gefotografeerd.

 

522Deze spar is 19 cm hoog en is 3x bestrooid met “AD 21 middelgroen” van Anita Decor.

 

523

Deze dennenboom is 25 cm hoog en is 3x bestrooid met “Noch 07343 Struktur-Flock”dunkelgrün mittel 5m/m”.

Wil je dit ook maken, dan wens ik je veel succes!!!!

Groet Herman.

 

 

 

 

 

4 gedachten over “Het maken van dennenbomen

  1. Hallo Herman,
    Wat een superduidelijk bouwverslag ! En het resultaat mag er zeker wezen. Ik ga hier van de week ook eens op zoek naar een rol sisaltouw en me er ook eens aan wagen.
    Welke hoogtes hanteer jij van dennen want veronderstel dat ze allemaal niet dezelfde lengte hebben ?

    Mvg
    Peter

    Like

  2. @ Herman: je eerste poging was al zeer fraai: de tweede is stukken mooier en voller uitgevallen! Ze zijn schitterend en ik ben er zeer blij mee (je vergeet overigens te vermelden dat je het eindresultaat (de dennenbomen) nog gefixeerd hebt met haarlak, zodat de bevlokking mooi op zijn plaats blijft).

    @ Peter e.a.: ik heb (vanmorgen) het tweede setje van 6 ontvangen van Herman. Was ‘proefkonijn’ zeg maar. De boomlengte ligt tussen de 18 en 25 cm en daarmee hebben ze een zeer geloofwaardige hoogte gekregen. De boomspiegel ligt overigens tussen de 8 en 10 cm. Het zijn echte woudreuzen geworden 😉

    Like

  3. Hallo Peter,
    Henk had een voorkeur voor deze grootte, ik zelf houd het een beetje op een max van 20 cm en wat kleiner, tot ongeveer 10 cm. Ik varieer hier een beetje mee omdat het in de natuur ook niet allemaal dezelfde lengtes zijn.
    Ik ben van plan om het met de Swiss-dag ook nog te demonstreren.
    Groet Herman.

    Like

  4. Ook voor deze duidelijke bijdrage mijn dank Henk. Hier zal ik veel aan hebben wanneer ik eens zover kom bomen te moeten gaan maken, met nadruk op moeten, omdat op mijn baan er wel enkele honderden nodig zijn ! Zelfbouw geheel of gedeeltelijk zal dus een must zijn !

    Like

Plaats een reactie