Hallo allemaal,

Nadat mijn boogbrug naar wens was, heb ik besloten om een meerbogen viadukt te maken van hetzelfde materiaal (styrodur). Ik ben hier zeer tevreden over, het is gemakkelijk te verwerken met een vijl en schuurpapier en het geeft relatief weinig rotzooi. Het voorbeeld heb ik van Linus Hutner een modelspoorder in Zwitserland. Bezoek zijn website maar eens, deze is echt de moeite waard. (www.schweizer-alpenbahn.ch)

Omdat het om een viadukt gaat voor dubbelspoor heb ik 3 lagen styrodur met houtlijm op elkaar gelijmd om de gewenste breedte te krijgen. Daarna het viadukt uitgetekend en wederom uitgezaagd en netjes geschuurd. Helaas heb ik hier géén foto’s van, alleen van het uiteindelijke resultaat nadat ik het had bewerkt. (zie foto)

17. Meerbogenbrug

De boogsteentjes heb ik al getekend, dat is niet zo moeilijk. Daarna heb ik de steentjes van 5m/m x 7m/m er in getekend, als eerste over de hele lengte de lange voeg met een afstand van 5m/m onderling er in getekend en daarna op ongeveer 7m/m van elkaar de stootvoegen. Dit is wel veel werk maar het resultaat mag er dan ook zijn.

18. Steentjes uitkrassen

En ja, het gaat wel eens mis met tekenen maar dat zie je later niets meer van terug. De binnenzijde van de bogen heb ik ook nog even mooi glad gemaakt met gips, dit om de naden weg te werken. Natuurlijk gaat dit met zo’n tempexsnijder veel beter, maar ja die is nog ingepakt.

19.

Hier close in beeld de ingekraste stenen, dit doe ik met een normaal potlood en dat gaat uitstekend. Na dat alle stenen zijn ingekrast, ook in de bogen, ben ik begonnen met het railbed. Het railbed steekt aan beide zijde 5m/m over en is van 2m/m karton gemaakt en wordt ondersteund door een soort van “beren” en dwarsliggers. Hoe deze in werkelijkheid heten weet ik niet, maar excuses als ik het fout zeg. De dwarsliggers die onder het railbed uitsteken zijn vierkante stukjes styrodur van 5 x 4 x 4 m/m die ik op maat heb gesneden, dit kan uiteraard ook van hout worden gemaakt, maar dat had ik niet voorhanden. De grotere “beren” zijn ook van styrodur, deze zijn 30 x 10 x 6m/m. Op het rail bed heb ik stroken styrodur gelijmd van 3m/m dik en 11m/m breed, ook daar heb ik weer voegen in gekrast als afwerkstenen van het looppad naast de rails. Daana ben ik weer aan het schilderen gegaan, ook weer eerst zwart als onderlaag, daarna met een grote kwast licht de witte verf erover aangebracht. Het resultaat zie je hieronder.21.

De binnenzijde van de bogen heb ik met witte verf behandeld om het effect van vocht en water na te bootsen wat je daar onder de bruggen veel tegenkomt.

22.

Hier kun je goed de stenen zien die als looppad wordt gebruikt, als laatste heb ik ook hier weer de railing gebruikt van Auhagen.

23

De railing is geplaatst en er is hier en daar wat groene poeder gebruikt voor het natuurlijke effect. Zelf ben ik zéér tevreden over het resultaat.

Groet Herman.

7 gedachten over “Meerbogen viadukt

  1. Hallo Herman, hier nog een late reactie (beter laat dan nooit) op je mooie bouwwerk en bovendien voor het eerst met styrodur materiaal. Leuk te lezen dat je het ook, net als ik, zo”n heerlijk materiaal vindt om mee te werken. Mag er wezen !

    Like

Plaats een reactie