Velen zijn zoals mij gestart met het aanschaffen van wagons en rijtuigen allerhande.
Op zich niets mis mee. Maar door mijn job als machinist, ben ik veel strenger beginnen worden in dit criterium. (Ook omdat de kosten soms de pan uit swingen, omdat je alles begint te kopen wat je leuk vindt) 😉 In dit stukje wil ik jullie uitleggen hoe ik tot een samenstelling van wagens kom en eventueel zijn belading.

Wat heb je nodig om dit te vervolledigen?
– Pen
– Papier
– Een computer/smartTV met internetaansluiting en Youtube/flickr of ander medium, zoals bvb eigen opnames.
– Veel tijd en geduld
– Popcorn en een lekker drankje 😉

Het begint eerst met de keuze te maken welke trein je precies wilt gaan maken.
Dit is al een moeilijk gegeven om te starten. Ik neem even het voorbeeld van een containershuttle die beladen wordt op 10 minuten van mijn huis. De Gent Zeehaven – Mortara Shuttle.

Eens de keuze gemaakt is welke trein je wilt maken, neem je er Youtube bij.
Misschien is het een goede optie om tijdens het afspelen van de filmpjes, de afspeelsnelheid te halveren. Dit doe je door op het beeldscherm op het “tandwiel” rechts onder te klikken en de “playback speed” aan te passen.

Nu kun je 5, 10 of wel 20 of meer filmpjes zoeken van die ene trein. Doordat je al “weet” welke trein je wilt gaan maken, zal het iets makkelijker zijn om deze terug te vinden. In mijn geval is dat door bvb “Gent Mortara” in te geven als zoekopdracht. Het is aangeraden om ieder filmpje 2 of meer keer te bekijken. Voor ons, hobbyisten geen straf, lijkt mij? 😉


Wat moet je noteren?
Wel, als je iets meer thuis bent in soorten wagons, dan kun je echt specifiek op type wagon gaan noteren. Ben je er echter minder in thuis, maak je best enkele kolommen op je blad met elke soort erin uitgelegd.
– bestaat de wagen uit 1 of 2 delen? (m.a.w. gelede wagen, of een enkelvoudige wagen)
– is het een pure containerwagen of een buidelwagen?
– welke kleur heeft de wagen? en welke opschriften kan ik waarnemen? (Hupac, Touax, AAE,..)
Eens je die dingen hebt kunnen noteren of tellen voor video 1, ga je verder met het nauwkeurig nagaan welke belading er op de trein staat.
Ook hier maak je best weer een leeg blad met kolommen of een lijst, indien je er handig in bent.
Indien je niet zo goed thuis bent in de beladingen, kun je misschien best 2x de video herbekijken.
1e keer: Wat staat er op de container? (Sitra, ECS, Van den Bosch, Simons, Huktra, P&O,..)
2e keer: Welke vorm heeft die bepaalde container? (tankcontainer? gewone container? ribbelwand tankcontainer? tentje? en welke grootte heeft die? 20ft? 24ft? 30ft? 40ft? 45ft?)

Eens je die lijst hebt voor filmpje nr 1, kun je verderdoen met filmpje nr 2 enz.
En dit tot je een totaal hebt van toch wel een 5 a 20 treinen!
Het is veel “werk”, maar als je de waarheid zoveel mogelijk wilt benaderen, neemt dat tijd in beslag. Rome (of in ons geval een modelbaan) is ook niet in 1 dag gebouwd.. 😉

Nou, als je een totaal aantal treinen hebt bekeken, is het tijd om de wiskundige te zijn.
Om makkelijk te zijn, zet je alle gegevens in een Excel-lijstje samen.
Ga na wat je maximale lengte is van de trein. Als je vindt dat het 10 wagens is, prima! 15 eveneens prima. Maar dit is nu wel even belangrijk.
Een echte goederentrein (dan met name containertreinen) zijn vaak 400 a 700m lang, waardoor je vaak 20 a 30 wagens nodig hebt om alles te vullen. Eerlijk? Dat moet heel mooi zijn op een modelbaan! Maar voor een ‘normale’ particulier thuis niet mogelijk.

Deel het aantal getelde stuks door het aantal wagons die je in de echte trein zag. En vermenigvuldig die daarna door het aantal wagons je in jou trein wilt steken.
Bvb:
Ik zag in de trein 21 wagons.
10 wagons waren van type A.
5 wagons waren type B.
6 wagons waren type C.
Maar mijn trein kan maximaal 12 wagons aan in model.
=> 10 : 21 = 0,476 x 12 = 5,7.
=> 5 : 21 = 0,238 x 12 = 2,9.
=> 6 : 21 = 0,286 x 12 = 3,4.
Dus van wagons type A, heb je nodig: 5 a 6 stuks.
Van wagons type B, heb je nodig: 2 a 3 stuks.
Van wagons type C, heb je nodig: 3 stuks.

Zo ga je gaan berekenen hoeveel keer een type wagen in je trein voorkomt. Op deze manier weet je ongeveer welk wagentype je hoeveel keer moet zoeken.
De berekening van hierboven heeft op zich niets voor mijn Mortara-shuttle te maken!
Het is een fictief voorbeeld wat ik nam. Doch is de werkwijze hetzelfde geweest.
Zo heb ik gekozen voor een trein van 16 wagens. Puur omdat ik de ruimte ervoor heb, en in de modelspoorvereniging deze op volle lengte kan laten rijden.

Dezelfde berekening doe je voor de containers.
Omdat dit er een pak meer zullen zijn dan de wagens, is het aan te raden om die berekeningen in Excel (of soortgelijk programma) te doen. Dan behoud je de netheid, maar tevens ook het overzicht én hoef je die berekening maar 1x te doen, en gebruik je de formule voor al de rest van je objecten. Voor de containers ga je een grotere lijst hebben. Maar zo kun je ongeveer weten hoeveel keer een bepaalde container op een trein zit. En omgerekend, hoeveel van die containers je zult moeten zoeken om je eigen treinlengte te vullen.
Net zoals in mijn voorbeeld, kun je niet volledig goed uitkomen, doordat je met komma’s te maken hebt. Dan is het de bedoeling om keuzes te maken. Het is geen exacte wetenschap! Ook in het echt niet!

En dan volgt het leuke werk. Op zoek gaan of die bepaalde spullen wel te koop zijn, en voor hoeveel geld en waar..
Zo heb ik voor mijn mortara Shuttle 2 soorten wagens die ik zoek.
– Gelede wagens 90ft, die zowel bij ACME als bij Mehano te vinden zijn. (Nou ja, ooit gemaakt werden, maar bijna onvindbaar zijn)
– 60ft Sgns (enkelvoudige wagens) Die zijn er van verschillende merken, doch is B-models 1 van de weinige die ze in de variant maakt wat ik nodig heb. En laat deze ook heel snel na uitbrengen uitverkocht zijn. Dus ik ben aangewezen om ofwel de occasiemarkt af te schuimen, winkels met een oude stock of wachten op nieuwigheden. Ook dat is deel van de hobby! 😉
Nog een klein beeld van de shuttle die ik maak, zoals de foto van het voorbeeld hierboven.
Je zult zien dat het niet 1 op 1 dezelfde samenstelling is. Dit omdat ik nog wagens en belading mis. Alsook het een gemiddelde is van 10 a 15 treinen die ik op filmpjes en foto’s zag.. 😉

Maar blijf onthouden dat iedereen de hobby op zijn manier beleeft. Is dit niet zozeer je ding, omdat de grote zoektocht en de veelvoud aan berekeningen je plezier in de weg staat, dan is er niemand die je zegt dat het op deze manier MOET!
Plezier maak je nog altijd zelf.. 🙂
Maar dit is een voor mij prettige manier om voor mezelf de hobby spannend te houden. 😉

Spoorse groeten!

3 gedachten over “Waarheidsgetrouwe samenstellingen

  1. Hi Mattias,
    Goede tip voor hoe dit aan te pakken. We rijden inderdaad maar al te vaak met zelf samengestelde treinen, die daardoor vaak net dat beetje “net echt” missen. Bovendien kun je op deze manier heel gericht je aankopen plannen.
    Bedankt!

    Arjan

    Like

  2. Ey Mattias, leuk dat je een artikel plaatst in dit blog! En een nuttige ook 😉 Dank je wel. Eens zien of ik dat straks op mijn (wederom) nieuwe baan kan toepassen!

    We zien natuurlijk graag meer van dit soort voorbeelden van je!

    Like

Plaats een reactie