Hallo allemaal,

Tot mijn ergernis heeft Marklin nooit een Engelse slanke kruiswissel uitgebracht in C-rail, en omdat ik in mijn nieuwe baanplan toch wel gebruik wil maken van de Engelse wissel ben ik op zoek gegaan naar een oplossing. Nadat ik links en rechts op allerlei fora op dure alternatieven ben gestuit vond ik dat het toch wel goedkoper en makkelijker zou kunnen. Als eerste heb een slanke dubbele Engelsman in K-rail gekocht om te kijken wat voor verschil het maakt met een slanke kruising in C-rail, want dat is het uitgangspunt. Het verschil zit hem in de graden van de kruisingen onderling, de slanke Engelsman is 14,26 graden, en de slanke kruising in C-rail is 12,1 graden. Dat is een minimaal verschil onderling, dus dacht ik een slanke Engelsman te kunnen aanpassen zonder veel kosten te moeten maken. Aan de hand van foto’s zal ik laten zien hoe ik te werk ben gegaan.

1. Deze moet worden aangepast aan C-railDit is het slachtoffer dat moet worden aangepast, de slanke dubbele Engelsman.

2. Dit is de maatDit is de maatgever, de lengte en kruisingshoek van de Engelsman moet worden aangepast.

4. De bielsen moeten worden door gezaagd en worden ingekort, dit wordt samengeknepen5. Ook de stroomvoerende onderkant moet er aan geloven, we moeten het geheel enkele graden verkleinen.De bielsen en de stroom voerende onderzijde van de kruiswissel moet worden doorgezaagd, daarna knijpen we voorzichtig met een tangetje de kruising dicht.

6. Omdat de lengte van de kruiswissel te klein is om te worden ingepast maken we een nieuw passtukje.8. Hier her nieuwe passtukje 1deel van de 24071 en 1 deel k-railDan maken we 4 passtukjes van de *M 24071 en stukjes rechte K-rail. De lengte hiervan bepalen we door de Engelsman op de slanke kruising te leggen. Dit moet secuur gebeuren want dit is de nieuwe lengte van de kruiswissel, deze mag straks in een wisselstraat niet gaan wringen. LET OP!!! De passtukje moeten allemaal even lang zijn.

9. Dit is de orginele kruising met de passtukjes M 24071. De hartafstand moet zijn 38 mmAls we deze klaar hebben kunnen we gaan passen, eerst meten de hartafstand van de slanke wissel met daaraan de 24071, deze moet zijn 38 mm. Als we daarna de passtukjes aan de Engelsman maken moet ook deze afstand 38 mm zijn en de lengte van de kruisende rechte delen moeten even lang zijn als van de slanke kruising.

11. Het past zeer goed, ook op maat.

Hier de nieuwe passtukjes aan de Engelsman en meten we de afstand, moet zijn…. 38mm. Daarna leggen we beide kruisingen op elkaar om te kijken of de lengte overeenkomt.

11a. Maar toch nog even passen of dat alles klopt.

Hier hebben we een spannend moment, past het ook daadwerkelijk met de slanke wissels, dit moet zonder wringen makkelijk passen, zo niet dan kijken we nu waar we de fout hebben gemaakt, want later kan het niet meer.

12. Voor dat we verder gaan halen we alle schuifbare delen weg van de Engelsman, alleen laat ik het deel zitten die de beide hartstukken laten schuiven Voordat we verder gaan halen we eerst alle schuivende delen uit de Engelsman, behalve de 2 schuivende stripjes die aan de hart stukken zitten, daar wordt later de hevel aan gemaakt voor de servo besturing.

13. Zo ziet onze Engelsman er uit, nu nog zonder bedding.

Hier onze nieuwe Engelsman, nog zonder bedding.

14. Omdat er onder C-rail een bedding zit van 5 mm hoog zullen we dat moeten opvullen onder de nieuwe Engelsman

Hier met bedding, deze heb ik gemaakt van 5 mm dik karton. Het ziet er al heel aardig uit.

18. Zo ziet de onderzijde er uit met bedding.

De onderzijde van de bedding met daar in 2 sleufjes voor de servo aandrijving.

19. De nieuwe aansluitingenvan de aangepaste Engelsman.19a.

De 2 uiteinde van onze nieuwe Engelsman, later worden de vulstukjes op maat gemaakt voor de op maat gemaakte *M 24071. Omdat ze bij mij in de opslag staan kan ik ze niet laten zien. Zoals jullie weten heb ik mijn baan afgebroken in afwachting van ons nieuwe huis en staat alles opgeslagen.

20. De aangepaste Engelsman in zijn geheel, de bedding heb ik zwart gemaakt hierkomt later de ballast overheen.

Mijn nieuwe Engelsman compleet met bedding, deze heb ik voorlopig zwart geverfd later komt er nog ballast overheen.21. De nieuwe Engelsman wordt ingepast tussen de slanke wissels.Mijn nieuwe Engelsman tussen de wissels, hij past perfect en wringt nergens. Ook is het met het blote oog niet te zien waar de wissel is aangepast. “Bij elkaar geknepen”.

22. We hebben het goed gedaan, er is nergens enige vorm van wringen.23. Hier ingepast in een komplete wisselstraat.

Hier ligt hij in een complete wisselstraat om getest te worden, de test verliep naar volle tevredenheid.

En tot slotte nog een kleine bijkomstigheid; het is nu een fluitje van een cent om een overgang rail te maken van C-rail naar K-rail. Zie onder.24. Een bijkomstigheid is dat we snel ook zelf een overgang kunnen maken van C-rail naar K-rail.

Groet Herman.

Advertenties

Een gedachte over “Dubbele Engelsman inpassen in C-rail.

  1. Mooie en heldere beschrijving voor de ontwikkeling van een nieuwe Märklin C-rail wissel, Herman.
    Hoe maak je een ingewikkelde klus helder en uitvoerbaar. Ook knap hoe je met eenvoudige middelen een prachtig eindresultaat bereikt! Succes met de rest van de te bouwen “Engelsmannen”.
    Groet Harry

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s