img_0082-e1508538465186.jpgKrokodil Ce 6/8 14253 in Göschenen tijdens het Krodiltreffen in 2008

Beste mensen,

Naar aanleiding mijn bericht van 14 Oktober over de immense verbouwing van mijn zolder, om deze gereed te maken voor het bouwen van een heuse modelbaan, want in de afgelopen 60 jaar had ik al diverse banen gebouwd, maar wilde ik nu wel eens iets nabouwen van het grote voorbeeld.
Geen fantasiebaan meer , maar een baan met gebouwen en details uit het grote voorbeeld. En ja na lang wikken en wegen kwam ik tot het besluit om het Station van Göschenen te gaan bouwen.
En nu zult u zich afvragen waarom Göschenen, nou door de veelzijdigheid van dit Station met een rijke Spoorweggeschiedenis, in de vroegere jaren gebruikt als verlaad station voor de autotrein door de Gotthardtunnel naar het Zuiden de aansluiting van de Schöllenenbaan, Göschenen Andermatt, maar ook nam dit Station een belangrijke plaats in op Militair gebied voor het vervoer van legermaterieel van Andermatt via de Teufelschlucht naar Göschenen en terug, overigens worden deze spooraansluitingen nog maar zelden gebruikt, zijn wel nog aanwezig.
Verder biedt dit Station ook leuke motieven en bijzonder details, denk aan de Gotthard tunnel, de oude waterkraan, de Lokloods rechts voor de tunnel, het Umspanngebäude aan de linkerzijde gezien vanuit het inrijden komende van Wassen, een nog oude bestaande goederenloods (huidige kleurstelling is minder) maar toch, en dan heel interessant zijn de seinen de combinatie en indeling zijn van meerder seinen afwijkend van het standaard systeem.

Al met al voor mij een rede om plan te gaan maken voor de bouw van Station Göschenen.
Voor wat betreft het bouw oppervlak had ik een leuke ruimte ter beschikking de lengte van de baan mocht 7 meter lang worden en ongeveer 1,75 meter breed, zo had ik nog genoeg ruimte om helemaal rondom te lopen, je moet er tenslotte ook nog aan kunnen werken.
Maar nu, hoe kom je nu aan een sporenplan van Göschenen zowel in de oude als huidige situatie? had al eens gegoogeld, foto’s ter plaatse gemaakt enz, maar daar werd ik niet echt wijzer van, dus uiteindelijk maar eens ons hoofdkantoor opgezocht van Historic, en met ons bedoel ik tenslotte waar ik als vrijwilliger al 7 jaar werk, bij Historic dus en ja treffer, na lang zoeken in het archief kwamen diverse spoorplannen boven water, oud en nieuw met en zonder seinen.
Kopieën werden gemaakt in schaal 1:100 en in A3 formaat dus daar kon ik wel wat mee.
Door het oude en nieuwe sporenplan eens naast elkaar te leggen kwam ik uiteindelijk tot een compromis, in het oude sporenplan waren nog heel veel Engelse wissels aanwezig uit de tijd van van de autoverlad, deze heb ik allemaal weggelaten.
Dan door het gebruik van alleen maar slanke wissels die ook in de tunnel moesten worden aangebracht, tenslotte gaan er 4 sporen de tunnel in en blijven er twee over
is er veel plaats nodig en daar heb ik ook een wijziging in aangebracht, eenvoudiger maar met het zelfde resultaat, want bedenk wel je moet kunnen wisselen van geheel recht naar links, of omgekeerd en dat was wel even puzzelen.
Verder is de lengte van een trein belangrijk als je een station moet gaan bouwen, wil je met korte treinen  rijden of met originele treinlengtes van zo’n 2,5 meter of meer want dan moet je wel rekening houden dat een trein in het station vrij staat op je baan en niet de andere sporen blokkeerd, of stilstaat in een Wisselstraat.
Dus na lang puzzelen met wissels en flexrails en niet teveel te hoeven inleveren op het originele sporenplan heb ik een aardig resultaat bereikt, maar dan toch heb ik voor de hoofdbaan 35 wissels gebruikt incl. div. engelse wissels.
Zo kan ik een goederentrein van wel 3 meter voor de tunnel laten wachten  terwijl ik op spoor 1 en 2 treinen kan binnenhalen en kan laten vertrekken en dat zonder wissels  te blokkeren.
Uiteindelijk resulteerde bovenstaande bouw toch tot een complex geheel waarvoor je natuurlijk heel wat elektro en elektronica nodig hebt om e.e.a te besturen.
waardoor wat mij uiteindelijk heeft doen besluiten tot de bouw van een NX Tableau
waarop ik in mijn volgend verhaal verder op in zal gaan met meer technische details.
Wordt dus vervolgd!

.

6 gedachten over “De bouw van mijn Modelbaan op Zolder. — Bahnhof Göschenen —

  1. Natuurlijk vraagt dit een vervolg, maar kun je dit niet kompleet maken met een overzichtsfoto van het stations overzicht, daar ben ik erg nieuwsgierig naar. Ik ben zelf bezig met een nieuwe toekomstige baan met het sporenplan van Goschenen, vandaar.

    Like

  2. Sef,

    Dat je ondanks een versimpeling toch nog 35 wissels hebt gebruikt, geeft wel aan dat het een interessant emplacement is. Ik ben heel benieuwd naar het sporenplan. Heb je een tekening origineel / Baan Sef?

    Like

    1. Dag Arjan,  Als het goed Is heeft Henk naar iedereen diverse tekeningen gestuurd.Wel een tijdje geleden.Van Göschen, Erstfeld en van bruggen en viaducten.Maar toch bijgaand een foto van de baan, de tunnel heb ik ff verwijderd want daar liggen ook nog wissels onder.En dan niet geheel zichtbaar  achter rechts voor de spoorspiraal liggen  ook nog wissels ,Ook links in het midden waar station van Wassen gaat komen. De rest komt ter zijnerzijds op het Blog .Mocht je het sporenplan nog willen ontvangen dan zal ik je dat wel bij gelegenheid sturen.Ga nu ff verder met bouwen aan mijn station van Wassen.Gr Sef

      Verzonden vanaf mijn Samsung-apparaat

      Like

  3. Hallo Sef,
    Ik heb veel belangstelling je verhalen gelezen.
    Ben zelf een groot liefhebber van de Zwitserse spoorwegen. Een prachtig spoorwegnet met heel mooi materiaal.
    Ik heb ook plannen liggen om het emplacement en station van Goschenen na te gaan bouwen.
    Ik rij N spoor en wil koploper gaan gebruiken. Verder wil ik verschillende dingen met de Arduino gan doen.
    Nu is mijn vraag of je een goede bouwtekening van station Goschenen hebt.
    Ik heb wel wat maar ben nog steeds zoekende naar meer.
    Hoe ga jij het station bouwen?
    Groet,
    Jan.

    Like

Geef een reactie op HermanN Reactie annuleren